FAQ |
Kalender |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det finns många parametrar att ta hänsyn till. Ni har nu ett färdigutvecklat system som är klart att använda idag, det ger en bra tidsvinst för köparen. Det är en stor skillnad jämfört med om ni varit tvungna att börja utveckla idag. Värderingen av ert system har ju minst tre infallsvinklar: Kostnadsbaserad prissättning Baserat på vad era kostnader har varit, låt oss anta att det var 100 000 kr. Så lägger du på er vinstmarginal som kanske är 30% så blir det 100 000/0,7 => 142857 kr. Denna används bara i nödfall och extremt hård konkurrens. Konkurrentbaserad prissättning Om ni har konkurent som skulle ta priset 200 000 och en annan som tar 250 000 så kan ni inte lägga ert pris allt för högt över konkurenternas priser, exempelvis borde ni kunna ta 275 000-300 000 som mest. Detta är ett bättre sätt än kostnadsbaserad prissättning. men sämre än Värdebaserad prissättning. Värdebaserad prissättning Om ni har en unik produkt där ni helt enkelt inte har några konkurenter, så kan ni försöka få så mycket betalt som möjligt, dvs helt enkelt så mycket som kunden är beredd att betala. Då kanske ni kan ta 700 000 kr för samma produkt och kunden blir ändå nöjd för kunden har endera kostnader på 2 Mkr som nu minskar till 700 000 kr. Kunden kommer då att få ett adderat värde på 1,3 Mkr om denne väljer er lösning. Det här är oftast det abslut bästa sättet att sätta priset på en produkt, men det kräver mycket mer information. Du som leverantör måst ekänna till vad kunden tjänar på ert upplägg. Sträva alltid efter att använda värdebaserad prissättning. Måste du sälja? Du kan dock inte ta mer betalt än vad kunden är beredd att betala, du kan ju alltid avstå att sälja om du inte får tillräckligt betalt (dvs vad du vill ha). Vad är det ni ska sälja? Är det den exklusiva rätten till koden? Är det rätten att använda koden i kundens egen verksamhet? Är det rätten att vidaresälja koden med exklusiv rätt? Ska ni som leverantör fortfarande kunna använda koden till andra kunder? . . . Licenciering Om du väljer att ta betalt som en licens, dvs rätten för kunden att anända er kod under viss tid, eller evigt. Så kan du begränsa det till ett bolag i deras koncern och relatera prissättningen till endera antalet användare (som de då måste redovisa med viss regelbundenhet), eller antal anställda, eller i relation till omsättning för att ta några exempel. Du kan även kombinera dessa varienater så du får ca 1/3 av intäkterna på vart och ett av de olika licencieringarna. Vissa företag tar betalt per CPU-kärna eller beroende hur många Mega-flops deras datorer klarar (IBM använder de senare 2 i många system). Vissa företag tar betalt per internetanvändare. Många frågor är det, helt olika priser blir det.... Senast redigerad av Conny Westh den 2010-08-20 klockan 21:41 |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|