FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Är det någon som känner till reglerna för att hyra ut del av lägenheten till företaget? Problemet är lite knepigt och försökte reda ut det med skattemyndigheterna som konstigt nog knappt visste själva. Dessvärre sitter min revisor i möte men jag tänkte lufta tankarna här. Förhoppningsvis är det någon som vet. Vad säger reglerna om att hyra ut 17 av 77 kvadratmeter av lägenheten till företaget? Det finns egen ytterdörr och inga andra privata inventarier såsom säng osv kommer finnas där. Bara arbetsrelaterade inventarier. Krävs det att ägaren av företaget själv står för kontraktet av lägenheten, eller kan en anställd hyra ut rummet till sin arbetsgivare/företaget? Krävs det att uthyraren är anställd överhuvudtaget, eller kan man i princip hyra svärfars ena rum till företaget man är anställd på (givetvis förutsatt att alla är ok med det)? Kan man bara göra ett schablonavdrag eller kan man ta ut hyra för rummet? Ska hyran beräknas på lägenhetens hyra per kvadratmeter, eller för vad normalpriset för lokalshyra är för företag i området? Har man rätt att göra påslag på hyran och därmed räkna in elförbrukning osv? Alla tankar och åsikter välkomnas! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad jag förståt så finns det inga riktigt solklara regler. Det beror mycket på olika omständigheter och skatteverket kan ha olika åsikter från fall till fall.
Här är lite info som jag fått från min revisor men en annan revisor kan säga nått helt annat och skatteverket ytterligare något annat, allt handlar i slutändan om vad man kan anse vara rimligt. * Man kan inte hyra ett rum i en tvåa, det måste vara minst en trerummare som man hyr ett rum i. * Rummet ska vara kontor, d.v.s. inga sängar eller liknande. * Du ska jobba minst 800 timmar per år i rummet. * Rumshyran ska vara rimlig i förhållande till lägenhetshyran. Det behöver inte exakt vara exakt som i ditt fall 17/77 delar utan man kan plussa på lite för andra omkostnader. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, det gäller en trea och det är bara kontor. Ingen säng eller liknande.
800 timmar per år ska nog inte vara några problem. Tackar för ditt inlägg robertsson! Andra med åsikter/kunskap? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Glöm inte ta med ev. uppvärmning och el för det rum du förbrukar som kontor.
Annars är det inga problem att hyra ut ett rum i sin egen lägenhet till sig själv. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Pratade med min revisor nyss.
Enligt honom får jag maximalt ut 2000 kronor per år. Skattemyndigheterna är tydligen petnoga när det gäller privatuthyrning. Hade det varit kontorslokal hade det inte varit problem. Känns inte så lönt i det läget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Bra svar finns här
http://www.startaeget.se/articles.tips_inf...klarationen.asp Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men det är en sak att drar av kostnaden i deklarationen eller sätta upp detta som kostnad i sin bokföring.
I en del fallså är det mer fördelaktigt att dra av detta som kostnad eftersom det överstiger dessa 2000 kr som annars är avdragsgillt i deklarationen. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Någon som vet hur det är när jag är anställd av ett företag, och jobbar hemmifrån. Har ett rum i min 3a avsatt endast för kontor.
Jag är alltså inte ett företag, och mitt företag ska inte hyra rummet, utan jag vill ta upp i deklarationen att jag jobbar hemma. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Brukar väl vara så att man får en ersättning av sin arbetsgivare i samband som man får lönen?
Annars har jag inte koll på om och hur mycket man kan göra avdrag för detta i deklarationen faktiskt. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|