FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag sitter just nu och funderar på att slänga igång en server för att hosta mina egna domäner. Servern ska vara både web (php/mysql) och mailserver. I princip så vill jag att den skall fungera som ett webhotell men där jag enkelt skall kunna lägga till nya domäner,emailadresser och användare ovs.
Mina funderingar blir då vad man skall tänka på. Hur fungerar det att driva ett eget "webbhotell". Vad är det som kostar pengar? Finns det gratis programvaror för DNS,mail och sådana saker. Vad är det mer man behöver för att helt utan utomstående parter hosta mina domäner? Jag vill ha diverse tips. Både på programvaror och i tankegångar hur jag skall gå till väga. Är det väldigt dumt att lösa det på ovan beskrivet sätt? Jag vill ju få full kontroll och lägga till subdomäner/mailadresser/databaser/mailkonton ovs utan att behöva kontakta någon annan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Helt klart någon Linuxvariant, robust, pålitligt och säkert ![]() -Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag gillar inte redhat, men det är väl en av de enklare distributionerna för att sätta upp detta på samma burk. Du behöver en sekundär dns dock, som inte bör köras på samma burk.
Ska servern stå hemma på en bredbandsanslutning? I annat fall bör du få betala allitfrån 200 till 3 000 kr/mån för co-location.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja jag har tänkt mig att köra den hemifrån eftersom det är mina sidor som inte kräver 100% säkerhet och uptime..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Sedan om det är kommersiella sidor så kan din ISP ha något emot det, ifall det upptäcks. (Hur det nu skulle upptäckas men.. ![]() -Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag kör BBB där man kan få betala för fast ip så det ska inte vålla så stora problem, kör inte heller kommersiella sidor..
Det jag vill är att jag enkelt skall kunna lägga till fler domäner med allt vad det innebär. Nu skulle jag vilja ha lite konkreta tips på programvaror för att köra det som jag är ute efter. Det är alltså program för att kunna köra webb/mail/ftp/mysql/dns. Finns det något lagon smidigt OS som har detta från början eller ska man köra speciella program för varje funktionalitet? Är FreeBSD något att fundera på? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men iallafall, här kommer en lista över de programvaror jag skulle ha använt mig utav: Apache (Webb) PureFTPd (ftpserver) PureDNS aka pdns (dns server) Qmail (smtp) -vpopmail,vqadmin,squirrelmail,qmailadmin -Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ett tips är att skippa DNS. Det är mest krångligt att köra själv. Dessutom är det ytterligare en port som du måste ha öppen mot "världen".
Regga dina domäner hos loopia (jäkligt bra och billigt) så får du dessutom ett skitgrymt interface att styra din dns med ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
I apache så ställer du in vilken mapp adressen ska ligga i.. så att säga.. ![]() -Martin |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|