Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Planer på att hosta mina egna domäner och mail

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-17, 03:04 #1
spetero spetero är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
Nykomling

Jag sitter just nu och funderar på att slänga igång en server för att hosta mina egna domäner. Servern ska vara både web (php/mysql) och mailserver. I princip så vill jag att den skall fungera som ett webhotell men där jag enkelt skall kunna lägga till nya domäner,emailadresser och användare ovs.

Mina funderingar blir då vad man skall tänka på. Hur fungerar det att driva ett eget "webbhotell". Vad är det som kostar pengar? Finns det gratis programvaror för DNS,mail och sådana saker. Vad är det mer man behöver för att helt utan utomstående parter hosta mina domäner?

Jag vill ha diverse tips. Både på programvaror och i tankegångar hur jag skall gå till väga.

Är det väldigt dumt att lösa det på ovan beskrivet sätt? Jag vill ju få full kontroll och lägga till subdomäner/mailadresser/databaser/mailkonton ovs utan att behöva kontakta någon annan.
spetero är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-17, 04:14 #2
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by spetero@Jul 17 2005, 03:04
Jag sitter just nu och funderar på att slänga igång en server för att hosta mina egna domäner. Servern ska vara både web (php/mysql) och mailserver. I princip så vill jag att den skall fungera som ett webhotell men där jag enkelt skall kunna lägga till nya domäner,emailadresser och användare ovs.
Mina funderingar blir då vad man skall tänka på. Hur fungerar det att driva ett eget webbhotell. Vad är det som kostar pengar? Finns det gratis programvaror för DNS,mail och sådana saker. Vad är det mer man behöver för att helt utan utomstående parter hosta mina domäner?
Jag vill ha diverse tips. Både på programvaror och i tankegångar hur jag skall gå till väga.
Är det väldigt dumt att lösa det på ovan beskrivet sätt? Jag vill ju få full kontroll och lägga till subdomäner/mailadresser/databaser/mailkonton ovs utan att behöva kontakta någon annan.

Helt klart någon Linuxvariant, robust, pålitligt och säkert Det blir såklart vad man gör det till, men framförallt så finns alla programvaror till det utan någon kostnad..

-Martin
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-17, 09:53 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag gillar inte redhat, men det är väl en av de enklare distributionerna för att sätta upp detta på samma burk. Du behöver en sekundär dns dock, som inte bör köras på samma burk.

Ska servern stå hemma på en bredbandsanslutning? I annat fall bör du få betala allitfrån 200 till 3 000 kr/mån för co-location.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-17, 11:44 #4
Nykomling

Nykomling

Ja jag har tänkt mig att köra den hemifrån eftersom det är mina sidor som inte kräver 100% säkerhet och uptime..
Oläst 2005-07-17, 13:19 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by spetero@Jul 17 2005, 11:44
Ja jag har tänkt mig att köra den hemifrån eftersom det är mina sidor som inte kräver 100% säkerhet och uptime..
Om du har statiskt ip hemma (ej DHCP) så är det nog inga problem, ifall du har dynamiskt så kan det vara trixikt, speciellt att köra dns på.

Sedan om det är kommersiella sidor så kan din ISP ha något emot det, ifall det upptäcks. (Hur det nu skulle upptäckas men..)

-Martin
Oläst 2005-07-17, 13:36 #6
Nykomling

Nykomling

Jag kör BBB där man kan få betala för fast ip så det ska inte vålla så stora problem, kör inte heller kommersiella sidor..
Det jag vill är att jag enkelt skall kunna lägga till fler domäner med allt vad det innebär.

Nu skulle jag vilja ha lite konkreta tips på programvaror för att köra det som jag är ute efter. Det är alltså program för att kunna köra webb/mail/ftp/mysql/dns. Finns det något lagon smidigt OS som har detta från början eller ska man köra speciella program för varje funktionalitet?
Är FreeBSD något att fundera på?
Oläst 2005-07-17, 13:53 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by spetero@Jul 17 2005, 13:36
Jag kör BBB där man kan få betala för fast ip så det ska inte vålla så stora problem, kör inte heller kommersiella sidor..
Det jag vill är att jag enkelt skall kunna lägga till fler domäner med allt vad det innebär.
Nu skulle jag vilja ha lite konkreta tips på programvaror för att köra det som jag är ute efter. Det är alltså program för att kunna köra webb/mail/ftp/mysql/dns. Finns det något lagon smidigt OS som har detta från början eller ska man köra speciella program för varje funktionalitet?
Är FreeBSD något att fundera på?

Dom allra flesta Linuxdistributioner (och FreeBSD) kommer med dessa programvaror förinstallerade, dock så måste du självklart i efterhand konfigurera dem så att de passar dina behov.

Men iallafall, här kommer en lista över de programvaror jag skulle ha använt mig utav:
Apache (Webb)
PureFTPd (ftpserver)
PureDNS aka pdns (dns server)
Qmail (smtp)
-vpopmail,vqadmin,squirrelmail,qmailadmin

-Martin
Oläst 2005-07-17, 13:58 #8
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Ett tips är att skippa DNS. Det är mest krångligt att köra själv. Dessutom är det ytterligare en port som du måste ha öppen mot "världen".

Regga dina domäner hos loopia (jäkligt bra och billigt) så får du dessutom ett skitgrymt interface att styra din dns med
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-17, 14:02 #9
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by grazzy@Jul 17 2005, 13:58
Regga dina domäner hos loopia (jäkligt bra och billigt) så får du dessutom ett skitgrymt interface att styra din dns med
Om man kör med deras DNS kan jag ändå hantera subdomäner och peka vissa domäner till vissa mappar på servern ovs. Är det webbservern man styr sånnt med?
Oläst 2005-07-17, 14:05 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av spetero
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Om man kör med deras DNS kan jag ändå hantera subdomäner och peka vissa domäner till vissa mappar på servern ovs. Är det webbservern man styr sånnt med?
Japp det kan du göra. Via dns pekar du bara mot vilket ip adressen ska till.
I apache så ställer du in vilken mapp adressen ska ligga i.. så att säga..

-Martin
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017