Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skatt och straff?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-20, 14:35 #1
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Om man köper in något till en enskild firma som sedan skattemyndigheterna inte godkänner vid en revision. Vad blir då straffet?

Tex. Om jag köper in en LCD skärm som man både kan ha som tv och skärm och bedriver verksamheten i hemmet..... och RSV inte tycker att det gynnar firman. Inköpet kostade tex 8 000 + Moms, vad händer då?

Läste Skatt, men tyckte inte det var svar nog.
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-20, 14:54 #2
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Inte ett direkt svar, utan mer som ett tips för den som hamnar i bråk med Skatteverket. Ofta utdömer Skatteverket 40%-igt skattetillägg, vilket de inte har rätt att göra enligt EU-regler. Dessutom så är Skatteverket inte någon domstol som kan döma ut sånt. Det pågår överklagningar till EG-domstolen om sånt här.

Den som googlar kan säkert finna mer info om det...

Kan vara av intresse..
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-20, 15:18 #3
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

För det första så kommer de kolla allt du haft för dig under 10 år eller så bakåt i tiden.. och se så att det inte finns oegentligheter. Sen kommer du efter det inte kunna ens få igenom en skruv som inte är 100% korrekt, resten av ditt liv. Just risken för att hamna under luppen är den största orsaken till varför man inte bör fiffla med dessa saker.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-20, 15:36 #4
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Det är bara att motivera ditt inköp.

Förslag:

"Skärmen inhandlades inte pga. sina tv-funktioner utan på grund av andra specifikationer som motsvarade de krav jag i egenskap av mitt företag ställde på en skärm. Den har även rekommenderats av kollegor samt av flertalet oberoende tester i facktidningar och liknande. Tv-funktionen gagnar inte mig som privatperson eftersom jag har flertalet vanliga tv-apparater i min lägenhet redan. Ni är välkomna att besöka mig för att verifiera detta."

Det är inte heller förbjudet att ha en tv på sitt arbete om man kan motivera det.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-20, 15:56 #5
Lundmarks avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Citat:
Ofta utdömer Skatteverket 40%-igt skattetillägg
Vad menas med det?

8000 + 40% = 11200 + Betala tillbaka momsen på 2000 totalt 13200?
eller......

Citat:
Det är bara att motivera ditt inköp.
Jo, men jag menar om dom inte godtar det.... och nu menar jag inte bara en LCD skär utan i allmänhet.

(det låter som jag ska skattefiffla, men jag har inte tänkt det , jag vill bara veta spelreglerna)
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-20, 16:03 #6
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Då överklagar man tills skatteverket inser att de har fel.

Du kan även göra öppna avdrag i deklarationen om du själv tror att det är ett gränsfall. Då kan du inte bli strafftaxerad eftersom du spelat med öppna kort.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-20, 16:51 #7
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Supermoderator
Matss avatar

Jag hade en revision för två år sedan och blev "straffad" för att jag hade lagt om taket på gårdshuset där jag vid den tidpunkten hade lagret. Jag hade ingen annan verksamhet i det huset och jag nyttjade det inte privat, jag tog inte upp någon hyra eller nåt eftersom jag äger fastigheten och drev företaget som EF då.

Dom menade på att det "gynnade mig för mycket privat" eftersom jag äger fastigheten, jag blev återbetalningsskylldig av hela beloppet (runt 65k) + en straffavgift som var ganska hög, kommer inte ihåg beloppet.

Ändå påvisade jag att jag var tvungen att göra det annars skulle det regna in, men det hjälpte inte.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-20, 16:51 #8
andhols avatar
andhol andhol är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
andhol andhol är inte uppkopplad
Medlem
andhols avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Originally posted by ztream@Mar 20 2005, 16:03
Du kan även göra öppna avdrag i deklarationen om du själv tror att det är ett gränsfall. Då kan du inte bli strafftaxerad eftersom du spelat med öppna kort.
Nu är jag nog på lite hal is, men det finns väl egentligen inga nackdelar med öppet yrkande om avdrag? Hur ställer de sig till att man tar ALLT som öppna yrkanden, just för att inte riskera någon strafftaxering.

/Anders Holgersson
andhol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-20, 17:46 #9
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Mats@Mar 20 2005, 17:51
Jag hade en revision för två år sedan och blev "straffad" för att jag hade lagt om taket på gårdshuset där jag vid den tidpunkten hade lagret. Jag hade ingen annan verksamhet i det huset och jag nyttjade det inte privat, jag tog inte upp någon hyra eller nåt eftersom jag äger fastigheten och drev företaget som EF då.

Dom menade på att det "gynnade mig för mycket privat" eftersom jag äger fastigheten, jag blev återbetalningsskylldig av hela beloppet (runt 65k) + en straffavgift som var ganska hög, kommer inte ihåg beloppet.

Ändå påvisade jag att jag var tvungen att göra det annars skulle det regna in, men det hjälpte inte.

// Mats
Det du skulle ha gjort är att ta ut hyra av ditt företag, tagit upp detta i din deklaration och samtidigt göra avdrag för reperationer som måste göras för att kunna få inkomster. Jag kan inte detta till 100% men jag känner ett företag/kollega som gjorde detta och då gick det igenom utan problem. Dock gick det ej att dra av momsen om jag minns rätt.

/Janne
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-20, 18:07 #10
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:
Ursprungligen postat av Mats
Jag hade en revision för två år sedan och blev straffad för att jag hade lagt om taket på gårdshuset där jag vid den tidpunkten hade lagret. Jag hade ingen annan verksamhet i det huset och jag nyttjade det inte privat, jag tog inte upp någon hyra eller nåt eftersom jag äger fastigheten och drev företaget som EF då.
Dom menade på att det gynnade mig för mycket privat eftersom jag äger fastigheten, jag blev återbetalningsskylldig av hela beloppet (runt 65k) + en straffavgift som var ganska hög, kommer inte ihåg beloppet.
// Mats
Det du skulle ha gjort är att ta ut hyra av ditt företag, tagit upp detta i din deklaration och samtidigt göra avdrag för reperationer som måste göras för att kunna få inkomster. Jag kan inte detta till 100% men jag känner ett företag/kollega som gjorde detta och då gick det igenom utan problem. Dock gick det ej att dra av momsen om jag minns rätt.
/Janne
Hade jag haft mitt AB då så hade det inte varit något problem men eftersom jag hade EF och det är detsamma som "jag" så hade jag inte tjänat något på det. Detta enligt min revisor, som dessutom godkände avdraget redan från början.

Enligt skattemyndightetn hade det inte spelat någon roll i fallet med taket, det hade ändå gynnat mig för mycket privat ansåg dom.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017