![]() |
Om man köper in något till en enskild firma som sedan skattemyndigheterna inte godkänner vid en revision. Vad blir då straffet?
Tex. Om jag köper in en LCD skärm som man både kan ha som tv och skärm och bedriver verksamheten i hemmet..... och RSV inte tycker att det gynnar firman. Inköpet kostade tex 8 000 + Moms, vad händer då? Läste Skatt, men tyckte inte det var svar nog. |
Inte ett direkt svar, utan mer som ett tips för den som hamnar i bråk med Skatteverket. Ofta utdömer Skatteverket 40%-igt skattetillägg, vilket de inte har rätt att göra enligt EU-regler. Dessutom så är Skatteverket inte någon domstol som kan döma ut sånt. Det pågår överklagningar till EG-domstolen om sånt här.
Den som googlar kan säkert finna mer info om det... Kan vara av intresse.. |
För det första så kommer de kolla allt du haft för dig under 10 år eller så bakåt i tiden.. och se så att det inte finns oegentligheter. Sen kommer du efter det inte kunna ens få igenom en skruv som inte är 100% korrekt, resten av ditt liv. Just risken för att hamna under luppen är den största orsaken till varför man inte bör fiffla med dessa saker.
|
Det är bara att motivera ditt inköp.
Förslag: "Skärmen inhandlades inte pga. sina tv-funktioner utan på grund av andra specifikationer som motsvarade de krav jag i egenskap av mitt företag ställde på en skärm. Den har även rekommenderats av kollegor samt av flertalet oberoende tester i facktidningar och liknande. Tv-funktionen gagnar inte mig som privatperson eftersom jag har flertalet vanliga tv-apparater i min lägenhet redan. Ni är välkomna att besöka mig för att verifiera detta." Det är inte heller förbjudet att ha en tv på sitt arbete om man kan motivera det. |
Citat:
8000 + 40% = 11200 + Betala tillbaka momsen på 2000 totalt 13200? eller...... Citat:
(det låter som jag ska skattefiffla, men jag har inte tänkt det :), jag vill bara veta spelreglerna) |
Då överklagar man tills skatteverket inser att de har fel.
Du kan även göra öppna avdrag i deklarationen om du själv tror att det är ett gränsfall. Då kan du inte bli strafftaxerad eftersom du spelat med öppna kort. |
Jag hade en revision för två år sedan och blev "straffad" för att jag hade lagt om taket på gårdshuset där jag vid den tidpunkten hade lagret. Jag hade ingen annan verksamhet i det huset och jag nyttjade det inte privat, jag tog inte upp någon hyra eller nåt eftersom jag äger fastigheten och drev företaget som EF då.
Dom menade på att det "gynnade mig för mycket privat" eftersom jag äger fastigheten, jag blev återbetalningsskylldig av hela beloppet (runt 65k) + en straffavgift som var ganska hög, kommer inte ihåg beloppet. Ändå påvisade jag att jag var tvungen att göra det annars skulle det regna in, men det hjälpte inte. // Mats |
Citat:
/Anders Holgersson |
Citat:
/Janne |
Citat:
Enligt skattemyndightetn hade det inte spelat någon roll i fallet med taket, det hade ändå gynnat mig för mycket privat ansåg dom. // Mats |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson