FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej du kunnige,
Då jag lämnade mitt familjehem förra året för att studera kontaktade jag Radiotjänst ang. tv-avgiften. Frågade dem om jag skall betala avgiften även fast jag är folkbokförd på annan ort och jovisst skulle jag det. Nu, 10 månader senare läser jag på deras hemsida: Citat:
Citat:
En bra start på vuxenlivet ![]() Edit Mailade och bad om ett klarare svar, lär väl få svar av samma stjärna är jag rädd för. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
TV-licensen ska betalas om du är folkbokförd på egen adress. Dvs om du studerar och folkbokför dig på studieorten, så ska du betala TV-licens. Är du kvar som folkbokförd hos föräldrarna gäller deras licens. Så var det iallafall för nåt år sedan när jag kollade upp saken. Det du har läst på deras hemsida verkar ju stödja det jag säger. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jo, det låter mest logiskt. Hoppas jag får pengarna jag betalt in i onödan tillbaka. Lite extra återbäring! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har kanske missuppfattat något men:
Har du TV på studieorten så ska du ha licens för den även om du av någon anledning inte är folkbokförd där (vilket du borde vara om det är där du bor största delen av året). Det är ju ett annat hushåll än föräldrahemmet även om du fortfarande är skriven "hemma". Är du under 18 så räknas det dock som man bor i föräldrahemmet även om man studerar på annan ort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Visst kan man få en återbetalningsavi från Radiotjänst.
Har man betalat in i förskott och det är över 150 kr så betalar de tillbaka överskottet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Dom är ju bra tröga där iaf, fick svar nu att jovisst får jag ett ev. inbetalt överskott återbetalt.
Inget svar på om jag får det jag tidigare betalt in tillbaka, usch... Läser de ens mailen kan man fråga sig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Måste man inte folkbokföra sig på studieorten förresten?
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Men ställer du frågan på sin spets så är de tvingade att svara på just den specifika frågan. Så formulera om frågan och skicka en fråga i taget i mailet så att de "tvingas" bekräfta eller dementera varje enskild fråga. Skriv dessutom så korta frågor du kan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Mycket bra tips Conny! Tack!
Det gäller ju alla myndigheter man har att göra med. |
||