FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har ett väldigt märkligt problem med utgående mail från mitt Thunderbird via Bredbandsbolagets smtp. Jag får följande felmeddelande:
Storleken på meddelandet du försöker sicka överskrider en temporär storleksrestriktion för servern. Meddelandet skickades inte, försök minska storleken på meddelandet och försök igen. Servern svarade: To many recipients received this hour. Jag har varit i kontakt med Bredbandsbolaget vars smtp jag använder. Men de kan inte hitta något fel. Jag har precis bytt från Windows XP till Vista och jag utgår ifrån att det är därför det strular. Det märkliga är att det går att skicka mail via Telias smtp (som jag använder på kontoret). Jag misstänker att det är någon inställning för just Bredbandsbolaget som blivit fel. Men jag vet inte ens vart jag ska börja felsöka. Jag använder följande inställningar: Server: smtp.bredband.net Port: 25 Använd säker förbindelse: TLS, om möjligt Någon som känner igen felmeddelandet eller som vet vart jag ska börja? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
1) Jag förutsätter att du inte försöker maila
något stort som gör att mailet överstiger 10 MB? 2) Är det en sändlista du försöker dra iväg? Jag har sett att Telia har spärrat att du bara kan maila ett visst antal mottagare per 10 min. Ditt svar säger att det skulle finnas en begränsning satt hos Bredbandsbolaget per timme. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Nu har jag suttit en halvtimme i telefon med bredbandsbolagets support (igen). Min IP är inte svartlistad vad de kan se. Inget problem med SMTP-servern heller ska det vara.
Jag testade precis att skicka mail via Outlook och det fungerade. Så det måste vara Thunderbird som har blivit knäppt. Jag funderade på om det kan vara så att jag har fått något virus som försöker lägga till stora filer till mina mail som går ut via Thunderbird. Men jag har den senaste versionen av Nod32 samt att datorn är ny. Frågan är då varför det gick bra att skicka mail via Thunderbird igår, men inte idag... Edit: Jag försöker inte maila någonting stort. Jag har testat att bara maila en enda bokstav och jag får ändå samma felmeddelande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Vad händer om du struntar i TLS helt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Det gör ingen skillnad om jag väljer att skicka helt utan TLS.
Nu får jag dessutom samma felmeddelande när jag försöker skicka via Outlook. Två mail gick iväg. Det tredje ger nu samma felmeddelande som jag får via Thunderbird. Edit: För att förtydliga ytterligare så är det inga nyhetsbrev, stora filer eller massutskick som jag försöker göra. Det var först helt vanliga mail och nu mail som endast innehåller ordet "Test". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
När jag flyttade alla mina mail och inställningar från min gamla XP-dator till min nya Vista-dator så använde jag ett program som heter MozBackup. Mitt antivirusprogram varnade inte för något virus. Jag Googlade innan jag installerade programmet och kunde inte hitta någonting negativt om det. Det fungerade även att skicka mail tills idag.
Jag funderar ändå på om MozBackup kan ha lagt till någon skadliga kod. Jag kanske litar för mycket på Google och Nod32... nu greppar jag efter halmstrån med långsökta förklaringar. Men jag fattar helt enkelt inte vad som kan vara fel. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Gustav, jag har sett det där felet en gång på en kompis uppkoppling. Jag är 99% säker på att det inte är din dator eller dina inställningar utan Bredbandsbolagets SMTP. När det hände min kompis så testade jag att manuellt skicka mail via telnet/SMTP och fick samma fel. Det är någon temporär spärr som finns i deras servermjukvara som ingen på supporten känner till. Kommer jag ihåg rätt så självläkte det inom några timmar.
Hur länge har du haft problemet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Jag har haft problemet sedan klockan tre på eftermiddagen, då jag tänkte börja besvara mail (varav ditt var ett
![]() Frågan är i så fall vad det kan vara för typ av filter och vad det reagerar på? Jag kan skicka mail via Bredbandsbolagets webbmail (som använder samma smtp). Bredbandsbolaget gav mig dessutom ny IP, vilket inte heller fungerade. Jag har ett tiotal mailadresser via mitt Thunderbird och det går inte att skicka via någon av dem. Ett filter borde ju reagera på IP eller mailadressen. Men jag har som sagt provat med olika av alla varianter. Bredbandsbolagets SMTP kräver inget användarnamn eller identifiering, så de kan inte ha stängt av mitt konto (eftersom det inte finns något konto). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om du i kommandoprompten kör "nslookup smtp.bredband.net", vad får du för svar då? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Suck. Det hela blir bara konstigare. Jag provade precis att maila från min gamla dator - och det fungerar. Det är alltså bara min nya dator som har fått för sig att den inte längre kan skicka mail via Thunderbird eller Outlook och med Bredbandsbolagets SMTP. Jag har i och för sig inte försökt att skicka via Telias SMTP idag, eftersom jag inte varit på kontoret. Så det är möjligt att även det har slutat fungera.
Jag får följande svar när jag skriver nslookup smtp.bredband.net server: ns10.bredband.com Adress: 81.26.228.3 Icke-auktoritärt svar: Namn: smtp.bredband.net Adress: 195.54.106.231 Den sista IP´n är samma svar som jag får när jag pingar smtp.bredband.net. Alla paket verkar komma fram som de ska när jag pingar. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|