Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Problem med Thunderbird

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-30, 18:58 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag har ett väldigt märkligt problem med utgående mail från mitt Thunderbird via Bredbandsbolagets smtp. Jag får följande felmeddelande:

Storleken på meddelandet du försöker sicka överskrider en temporär storleksrestriktion för servern. Meddelandet skickades inte, försök minska storleken på meddelandet och försök igen. Servern svarade: To many recipients received this hour.

Jag har varit i kontakt med Bredbandsbolaget vars smtp jag använder. Men de kan inte hitta något fel. Jag har precis bytt från Windows XP till Vista och jag utgår ifrån att det är därför det strular. Det märkliga är att det går att skicka mail via Telias smtp (som jag använder på kontoret). Jag misstänker att det är någon inställning för just Bredbandsbolaget som blivit fel. Men jag vet inte ens vart jag ska börja felsöka. Jag använder följande inställningar:

Server: smtp.bredband.net
Port: 25
Använd säker förbindelse: TLS, om möjligt


Någon som känner igen felmeddelandet eller som vet vart jag ska börja?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-30, 19:38 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
1) Jag förutsätter att du inte försöker maila
något stort som gör att mailet överstiger
10 MB?

2) Är det en sändlista du försöker dra iväg?
Jag har sett att Telia har spärrat att du
bara kan maila ett visst antal mottagare
per 10 min.

Ditt svar säger att det skulle finnas en
begränsning satt hos Bredbandsbolaget
per timme.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-30, 19:46 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Nu har jag suttit en halvtimme i telefon med bredbandsbolagets support (igen). Min IP är inte svartlistad vad de kan se. Inget problem med SMTP-servern heller ska det vara.

Jag testade precis att skicka mail via Outlook och det fungerade. Så det måste vara Thunderbird som har blivit knäppt. Jag funderade på om det kan vara så att jag har fått något virus som försöker lägga till stora filer till mina mail som går ut via Thunderbird. Men jag har den senaste versionen av Nod32 samt att datorn är ny.

Frågan är då varför det gick bra att skicka mail via Thunderbird igår, men inte idag...



Edit: Jag försöker inte maila någonting stort. Jag har testat att bara maila en enda bokstav och jag får ändå samma felmeddelande.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-30, 19:53 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Vad händer om du struntar i TLS helt?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-30, 20:34 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det gör ingen skillnad om jag väljer att skicka helt utan TLS.

Nu får jag dessutom samma felmeddelande när jag försöker skicka via Outlook. Två mail gick iväg. Det tredje ger nu samma felmeddelande som jag får via Thunderbird.

Edit: För att förtydliga ytterligare så är det inga nyhetsbrev, stora filer eller massutskick som jag försöker göra. Det var först helt vanliga mail och nu mail som endast innehåller ordet "Test".
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-30, 20:45 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
När jag flyttade alla mina mail och inställningar från min gamla XP-dator till min nya Vista-dator så använde jag ett program som heter MozBackup. Mitt antivirusprogram varnade inte för något virus. Jag Googlade innan jag installerade programmet och kunde inte hitta någonting negativt om det. Det fungerade även att skicka mail tills idag.

Jag funderar ändå på om MozBackup kan ha lagt till någon skadliga kod. Jag kanske litar för mycket på Google och Nod32... nu greppar jag efter halmstrån med långsökta förklaringar. Men jag fattar helt enkelt inte vad som kan vara fel.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-30, 21:02 #7
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Gustav, jag har sett det där felet en gång på en kompis uppkoppling. Jag är 99% säker på att det inte är din dator eller dina inställningar utan Bredbandsbolagets SMTP. När det hände min kompis så testade jag att manuellt skicka mail via telnet/SMTP och fick samma fel. Det är någon temporär spärr som finns i deras servermjukvara som ingen på supporten känner till. Kommer jag ihåg rätt så självläkte det inom några timmar.

Hur länge har du haft problemet?
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-30, 21:17 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag har haft problemet sedan klockan tre på eftermiddagen, då jag tänkte börja besvara mail (varav ditt var ett ).

Frågan är i så fall vad det kan vara för typ av filter och vad det reagerar på? Jag kan skicka mail via Bredbandsbolagets webbmail (som använder samma smtp). Bredbandsbolaget gav mig dessutom ny IP, vilket inte heller fungerade. Jag har ett tiotal mailadresser via mitt Thunderbird och det går inte att skicka via någon av dem.

Ett filter borde ju reagera på IP eller mailadressen. Men jag har som sagt provat med olika av alla varianter. Bredbandsbolagets SMTP kräver inget användarnamn eller identifiering, så de kan inte ha stängt av mitt konto (eftersom det inte finns något konto).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-30, 21:30 #9
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Citat:
Originally posted by Gustav@Jun 30 2009, 20:17
Frågan är i så fall vad det kan vara för typ av filter och vad det reagerar på? Jag kan skicka mail via Bredbandsbolagets webbmail (som använder samma smtp). Bredbandsbolaget gav mig dessutom ny IP, vilket inte heller fungerade. Jag har ett tiotal mailadresser via mitt Thunderbird och det går inte att skicka via någon av dem.
Ett filter borde ju reagera på IP eller mailadressen. Men jag har som sagt provat med olika av alla varianter. Bredbandsbolagets SMTP kräver inget användarnamn eller identifiering, så de kan inte ha stängt av mitt konto (eftersom det inte finns något konto).
Jag fick aldrig något svar, men jag tror inte att filtret är per kund utan antingen per server eller per subnät. Too many recipients this hour är från en anti-spamfunktion och troligtvis är det någon annan kund vars dator har infekterats och spammar lite för uppenbart. Som du säger kommer det att fungera både från webbmailen och via någon annan smtp.

Om du i kommandoprompten kör "nslookup smtp.bredband.net", vad får du för svar då?
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-30, 21:43 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Suck. Det hela blir bara konstigare. Jag provade precis att maila från min gamla dator - och det fungerar. Det är alltså bara min nya dator som har fått för sig att den inte längre kan skicka mail via Thunderbird eller Outlook och med Bredbandsbolagets SMTP. Jag har i och för sig inte försökt att skicka via Telias SMTP idag, eftersom jag inte varit på kontoret. Så det är möjligt att även det har slutat fungera.

Jag får följande svar när jag skriver nslookup smtp.bredband.net

server: ns10.bredband.com
Adress: 81.26.228.3
Icke-auktoritärt svar:
Namn: smtp.bredband.net
Adress: 195.54.106.231

Den sista IP´n är samma svar som jag får när jag pingar smtp.bredband.net. Alla paket verkar komma fram som de ska när jag pingar.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017