Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Rätt till domännamn vid konkurs

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-19, 00:45 #11
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Har WN som tidsfördriv

Vid konkurs då ägarna till ett företag vill försöka att fortsätta med verksamheten är det vanligt att byta namn på företaget innan konkursen. Namnet blir då ledigt och ägarna kan fortsätta med sitt gamla namn.

NIC-SEs regler för domänamn är att om du registrerar in ett namn och det finns ett företag med samma namn, så måste du lämna över domänen till dem om de begär det.

Har du registerat in ett namn och ett företag startar med det namnet efter din registering, så kan de inte göra anspråk på namnet.

I princip skulle man kunna säga, att den som är först med namnet har rätt till domänen.

Som svar på Mats fråga om vem som har rätt till domänerna, så måste det först redas ut vem som äger dem i dagsläget. Om de kan köpas via konkursen, så skulle jag åtminstone påstå att köparen har rätt till dem. Köparen kommer att ha namnet före det eventuella nya bolag som de gamla ägarna startar.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-19, 00:46 #12
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by guran@Nov 19 2004, 00:45
NIC-SEs regler för domänamn är att om du registrerar in ett namn och det finns ett företag med samma namn, så måste du lämna över domänen till dem om de begär det.
Var har du fått det ifrån?
Oläst 2004-11-19, 01:00 #13
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Citat:
Ursprungligen postat av guran
Jag får nog be om ursäkt lite, eftersom det inte direkt framgår av NIC-SE regler.

Reglerna innehåller dock bestämmelser om överföring och när det kan ske, bl.a. om en domän har registerats in som är ett känt märke för en annan. För att få vidare inblick i hur resonemanget går kring en domän som är registerad och som någon annan gör anspråk på måste man läsa igenom tvister och vilka beslut som har tagits.

Av det jag har läst, så blir det i princip som jag har skrivit tidigare.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-19, 01:07 #14
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -marcuss@Nov 19 2004, 01:46
Citat:

Jag får nog be om ursäkt lite, eftersom det inte direkt framgår av NIC-SE regler.

Reglerna innehåller dock bestämmelser om överföring och när det kan ske, bl.a. om en domän har registerats in som är ett känt märke för en annan. För att få vidare inblick i hur resonemanget går kring en domän som är registerad och som någon annan gör anspråk på måste man läsa igenom tvister och vilka beslut som har tagits.

Av det jag har läst, så blir det i princip som jag har skrivit tidigare.
Håller jag inte med om eftersom det är flera olika punkter som måste uppfyllas för en överföring av domännamnet ska bli aktuellt. Även om ett bolag innehar samma namn eller identiskt varumärke som domännamnet medför det inte direkt ett överförande, vissa villkor måste vara uppfyllda.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017