WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Rätt till domännamn vid konkurs (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4523)

Mats 2004-11-18 08:30

Jag var med på en konkursvisning på ett stort företag igår där hela företaget inkl lager skall säljas, jag kommer förutom anbudet på delar av varulagret att lägga ett anbud på dom tre väl etablerade domännamnen som finns. Det är .se, .com och .nu

Vad skulle hända i en situation om företaget återbildas eller ombildas och dom nya ägarna driver det vidare i samma namn, har dom då rätten till domänerna och då i synnerhet .se vid en eventuell atf-tvist?

Tilläggas kan att deras huvudsyssla har varit den fysiska butiken men även nätshoppen har varit riktigt stor.

// Mats

Storen 2004-11-18 08:45

Nu spekulerar jag bara, men är det inte så att vid konkurser tillfaller allt konkursförvaltaren? Om det finns nya eller gamla ägare som vill starta upp verksamheten på nytt, får dom ge sig in i anbudsgivningen som alla andra. Vill dom inte betala högst för domänerna får dom heller inga rättigheter till dessa...

Mats 2004-11-18 09:06

Citat:

Nu spekulerar jag bara, men är det inte så att vid konkurser tillfaller allt konkursförvaltaren? Om det finns nya eller gamla ägare som vill starta upp verksamheten på nytt, får dom ge sig in i anbudsgivningen som alla andra. Vill dom inte betala högst för domänerna får dom heller inga rättigheter till dessa...
Vad händer om bolaget återuppstår efter det att jag har köpt domänerna?
// Mats

Storen 2004-11-18 09:24

Citat:

Originally posted by Mats@Nov 18 2004, 10:06
Vad händer om bolaget återuppstår efter det att jag har köpt domänerna?
// Mats

Som sagt, jag är inte säker..
Men om bolaget återuppstår efter att du köpt domänerna, så borde du ha företräde till dessa.

Förövrigt så kan varken gammal eller ny ägare köra igång bolaget med samma namn efter en konkurs. Obalans AB har ju kursat. Men Balans AB kan startas med samma inventarier. Dock så är domänerna www.obalans.se / www.obalans.com / www.obalans.nu inte lämpliga då i alla fall...

Kolla med PRV om vad dom har att säga..

Helena 2004-11-18 12:41

Jag har starkt för mig att jag läste om just ett sånt fall, där ett känt internetföretag (nåt med böcker, tror jag? Nån som minns?) gick i konkurs och senare startade på nytt under ett väldigt snarlikt namn. Någon (var det inte rentav nån här på WN?) hade köpt deras gamla domän och när de startade igen gav de sig in i en tvist. Jag är nästan säker på att de förlorade och att han som köpt den i mellantiden fick behålla den.

Jag har dock även för mig att det var nåt tjafs; att de påstod att han hade köpt den i spekulationssyfte, så tydligen kan det spela roll trots att företaget var i konkurs. Jag är väldigt osäker på hur det var egentligen, men det borde gå att kolla upp fallet.

Mats 2004-11-18 13:05

Citat:

Jag har starkt för mig att jag läste om just ett sånt fall, där ett känt internetföretag (nåt med böcker, tror jag? Nån som minns?) gick i konkurs och senare startade på nytt under ett väldigt snarlikt namn. Någon (var det inte rentav nån här på WN?) hade köpt deras gamla domän och när de startade igen gav de sig in i en tvist. Jag är nästan säker på att de förlorade och att han som köpt den i mellantiden fick behålla den.
Är det Haghjoo och Boxman du tänker på?

Jag köper dom inte i spekulationssyfte utan för att dra trafik till Lastbryggan.
Ca 30% av trafiken till domänerna är intresserad av mina produkter.

Jag har även pratat med konkursförvaltaren som skall kolla upp saken innan jag lägger mitt bud.

// Mats

Helena 2004-11-18 13:32

Citat:

Är det Haghjoo och Boxman du tänker på?
Hmm... Jo, det kan det ha varit.

Citat:

Jag köper dom inte i spekulationssyfte utan för att dra trafik till Lastbryggan.
Ca 30% av trafiken till domänerna är intresserad av mina produkter.

Jag har även pratat med konkursförvaltaren som skall kolla upp saken innan jag lägger mitt bud.

// Mats

Jo, det låter vettigt. Jag menade absolut inte att antyda att du köper den för spekulation (hoppas att du inte trodde det), utan jag tog bara upp det för att "visa" att de kanske kan påstå det och bråka, trots att de var i konkurs vid tillfället.

Mats 2004-11-18 13:52

Citat:

Jag menade absolut inte att antyda att du köper den för spekulation (hoppas att du inte trodde det)
Nej, det tror jag absolut inte :)

// Mats

b_andersson 2004-11-18 23:05

Citat:

Originally posted by Mats@Nov 18 2004, 09:30
Jag var med på en konkursvisning på ett stort företag igår där hela företaget inkl lager skall säljas, jag kommer förutom anbudet på delar av varulagret att lägga ett anbud på dom tre väl etablerade domännamnen som finns. Det är .se, .com och .nu

Vad skulle hända i en situation om företaget återbildas eller ombildas och dom nya ägarna driver det vidare i samma namn, har dom då rätten till domänerna och då i synnerhet .se vid en eventuell atf-tvist?

Tilläggas kan att deras huvudsyssla har varit den fysiska butiken men även nätshoppen har varit riktigt stor.

// Mats

I just det här specifika fallet så lär väl dom kvarvarande butikerna i Trollhättan/Stockholm vilja lägga beslag på namnet eftersom dom har det som rörelsenamn samt inte drabbades av konkursen?

//Björn

Mats 2004-11-18 23:59

Citat:

I just det här specifika fallet så lär väl dom kvarvarande butikerna i Trollhättan/Stockholm vilja lägga beslag på namnet eftersom dom har det som rörelsenamn samt inte drabbades av konkursen?
Trollhättan/Stockholm?
Så vitt jag vet så finns inte det aktuella företaget på någon av dom orterna.

// Mats

Edit: Såg att du hade rätt i att företaget finns i Trollhättan och Stockholm, tack för tipset, nu hamnar man ju i en helt annan situation, tyvärr blev jag inte upplyst om det av konkursförvaltaren.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson