FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag var med på en konkursvisning på ett stort företag igår där hela företaget inkl lager skall säljas, jag kommer förutom anbudet på delar av varulagret att lägga ett anbud på dom tre väl etablerade domännamnen som finns. Det är .se, .com och .nu
Vad skulle hända i en situation om företaget återbildas eller ombildas och dom nya ägarna driver det vidare i samma namn, har dom då rätten till domänerna och då i synnerhet .se vid en eventuell atf-tvist? Tilläggas kan att deras huvudsyssla har varit den fysiska butiken men även nätshoppen har varit riktigt stor. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nu spekulerar jag bara, men är det inte så att vid konkurser tillfaller allt konkursförvaltaren? Om det finns nya eller gamla ägare som vill starta upp verksamheten på nytt, får dom ge sig in i anbudsgivningen som alla andra. Vill dom inte betala högst för domänerna får dom heller inga rättigheter till dessa...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
// Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Men om bolaget återuppstår efter att du köpt domänerna, så borde du ha företräde till dessa. Förövrigt så kan varken gammal eller ny ägare köra igång bolaget med samma namn efter en konkurs. Obalans AB har ju kursat. Men Balans AB kan startas med samma inventarier. Dock så är domänerna www.obalans.se / www.obalans.com / www.obalans.nu inte lämpliga då i alla fall... Kolla med PRV om vad dom har att säga.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har starkt för mig att jag läste om just ett sånt fall, där ett känt internetföretag (nåt med böcker, tror jag? Nån som minns?) gick i konkurs och senare startade på nytt under ett väldigt snarlikt namn. Någon (var det inte rentav nån här på WN?) hade köpt deras gamla domän och när de startade igen gav de sig in i en tvist. Jag är nästan säker på att de förlorade och att han som köpt den i mellantiden fick behålla den.
Jag har dock även för mig att det var nåt tjafs; att de påstod att han hade köpt den i spekulationssyfte, så tydligen kan det spela roll trots att företaget var i konkurs. Jag är väldigt osäker på hur det var egentligen, men det borde gå att kolla upp fallet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Jag köper dom inte i spekulationssyfte utan för att dra trafik till Lastbryggan. Ca 30% av trafiken till domänerna är intresserad av mina produkter. Jag har även pratat med konkursförvaltaren som skall kolla upp saken innan jag lägger mitt bud. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
//Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Så vitt jag vet så finns inte det aktuella företaget på någon av dom orterna. // Mats Edit: Såg att du hade rätt i att företaget finns i Trollhättan och Stockholm, tack för tipset, nu hamnar man ju i en helt annan situation, tyvärr blev jag inte upplyst om det av konkursförvaltaren. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|