Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varför är Svenska webbhotell så dyra?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-11, 15:25 #21
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by Mortekai@May 11 2009, 14:37
Citat:
...och på tal om Google så börjar deras algoritmer för sökranking mer och mer känna efter och mäta hur lång tid det tar från det man klickar på en länk i Google tills det att man får fram sidan, detta gäller även adwords skall tilläggas.
Det har jag aldrig hört talas om och det verkar stenkorkat...varför skulle man straffa webbplatser beroende på avstånd mellan client och server? Så då kan jag köra en mild ddos mot en konkurrent som ökar svarstiderna och på så sätt gå om i ranking? Finns det några belägg för den typen av observationer som du kan hänvisa till, för jag säger inte att det inte kan vara så utan bara att låter helt sjukt
http://www.youtube.com/watch?v=B3zmP0W26M0

mao, kanske inte just nu, men det är inte omöjligt att det kommer att hända.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 15:46 #22
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Finns det verkligen någon som optimerar för Yahoo, Live och Ask? Vad är Ask förresten? Det är första gången jag hör någon ta upp detta som potentiell sökmotortrafik. Jag har legat 1:a på Live och Yahoo. Trots mycket populära ord fick sidan minimalt med trafik
Helt sant, enligt min Analytics har jag som ett exempel på en sajt 200 000 besök från Google sök och dom andra sökmoterna delar på 7000 besök där det kommer fjuttiga 751 besök från yahoo.

Själv har jag börjat testa att söka på andra sökmotorer än Google, men fick så otroligt mycket sämre sökresultat att jag gav upp.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 17:02 #23
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Medlem

Citat:
Originally posted by Mortekai@May 11 2009, 14:37
Citat:
...och på tal om Google så börjar deras algoritmer för sökranking mer och mer känna efter och mäta hur lång tid det tar från det man klickar på en länk i Google tills det att man får fram sidan, detta gäller även adwords skall tilläggas.
Det har jag aldrig hört talas om och det verkar stenkorkat...varför skulle man straffa webbplatser beroende på avstånd mellan client och server? Så då kan jag köra en mild ddos mot en konkurrent som ökar svarstiderna och på så sätt gå om i ranking? Finns det några belägg för den typen av observationer som du kan hänvisa till, för jag säger inte att det inte kan vara så utan bara att låter helt sjukt
JonathanS var snabb och svarade så det finns inte så mycket mer att tillägga mer än att det vore intressant att se vad resultatet skulle bli om du försökte att ddosa en konkurrent.
Jag tror att Google är såpass smarta när dom utvecklar ett sånt här system att att dom har räknat med sådana tilltag och har varningsflaggor för det. Om du skulle bli påkommen så lär din site bli svartlistad.

Sen så finns det alltid 3:e part och hackers mm mm som man kanske kan använda sig av men det är nog verkligen undantagsfall...
/Ziggy
ziggytoxic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 17:55 #24
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by danielos@May 11 2009, 15:46
Citat:
Finns det verkligen någon som optimerar för Yahoo, Live och Ask? Vad är Ask förresten? Det är första gången jag hör någon ta upp detta som potentiell sökmotortrafik. Jag har legat 1:a på Live och Yahoo. Trots mycket populära ord fick sidan minimalt med trafik
Helt sant, enligt min Analytics har jag som ett exempel på en sajt 200 000 besök från Google sök och dom andra sökmoterna delar på 7000 besök där det kommer fjuttiga 751 besök från yahoo.

Själv har jag börjat testa att söka på andra sökmotorer än Google, men fick så otroligt mycket sämre sökresultat att jag gav upp.
Nu vet jag inte om du enbart har sverige som marknad men om man jämför med Usa så var det så sent som förra sommaren som Google nådde över 70% av Usa´s sök (Året innan det så hade dom ca 60% av sökmarknaden i Usa). Yahoo låg på ca 19%, msn/live ca 5% och Ask ca 3-4% enligt Hitwise.
OM du spär ut dessa siffror till användare så förstår du själv att dom övriga sökmotorerna, förutom Google, kan ge dig en j-a massa trafik. Detta enbart i USA.

Om du har en internationell marknad så borde du i alla fall ha koll på dem 4 största jättarna, även om Google växer och växer och tar marknadsandelar.

Om du har Sverige och norden som marknad så lägg givetvis krutet på Google, senaste siffran jag fick från ett seminarium förra månaden var att google hade ca 93% av söken i Sverige, men det skadar aldrig att ligga bra till bland dom övriga - speciellt inte när microsoft och google bråkar angående Yahoo. Man vet aldrig vad som kan hända.

Summa summarum, i Sverige så är Google störst utan konkurrens. I övriga världen är dom jättestora, men det finns även plats för övriga sökmotorer.
Mvh
/Ziggy
ziggytoxic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 18:02 #25
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by Mortekai@May 10 2009, 23:00
Ett ord: Moms.
Rätt. Det, i kombination med svensk arbetslagstiftning, driver upp priserna. Sen är möjligheterna till bra och billiga serverhallar större i USA.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 00:42 #26
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:
Ursprungligen postat av Mortekai
Det har jag aldrig hört talas om och det verkar stenkorkat...varför skulle man straffa webbplatser beroende på avstånd mellan client och server?

Det är väl ändå självklart att Google premierar sidor som laddar snabbare? Deras främsta uppgift är ju att leverera relevant information, så snabbt och enkelt som möjligt, till sina användare. Om en hemsida laddar segt/svarar dåligt så kommer den få det svårt att komma upp ordentligt i Google.

Google skrev själva lite om detta för mer än ett år sedan: http://adwords.blogspot.com/2008/03/landin...ll-soon-be.html
Ahhh...Quality score kan jag förstå eftersom det inte är ett permanent värde utan känner av i realtid. Det gör alltså så att om en sida tillfälligt är seg så halkar den ner i träfflistan och när den inte är det så åker den tillbaka på högre position. Det låter helt logiskt

Svarstider beroende på vart servern står i förhållande till besökaren känns däremot som av väldigt liten betydelse när innehållet ger avsevärt mycket större variabler. En sida i Sverige med mycket grafik och javascript mot en smal sida med nästan uteslutande text på andra sidan jorden skulle knappast komma högre upp på grund av svarstiderna...

Dessutom verkar QS bara gälla landningssidor för adsense och det styr bara hur dina adsense sidor visas och enligt vad jag förstår kan det betyda högre priser för dina sökord, men det kanske finns andra belägg för att det gäller generellt i googles sökalgoritmer?
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 19:26 #27
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Originally posted by crazzy@May 9 2009, 06:49
Min främsta anledning är att det krävs kreditkort för att betala för webbhotellen. (Jag har aldrig sett något annat)
Och det kan man ju inte få om man är 17.
Jag har haft Visa (inte electron) sedan jag var 16 år hos Handelsbanken. Inget problem det. Dessutom tar många Amerikanska hostingbolag betalt med paypal.
erdistfroh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 20:59 #28
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2007
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av erdistfroh
Citat:
Ursprungligen postat av crazzy
Min främsta anledning är att det krävs kreditkort för att betala för webbhotellen. (Jag har aldrig sett något annat)
Och det kan man ju inte få om man är 17.
Jag har haft Visa (inte electron) sedan jag var 16 år hos Handelsbanken. Inget problem det. Dessutom tar många Amerikanska hostingbolag betalt med paypal.
Det har jag försökt med hos swedbank sålänge jag kan minnas, dem vägrar. Och hur fyller du på ett paypalkonto? Är inte det också med kreditkort?
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 21:05 #29
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar

Reg.datum: Aug 2004
Vadå är det verkligen så dyrt? kollade på dedikerade servrar hos några webbhotell och jag tyckte inte det var speciellt dyrt...
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-28, 09:02 #30
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Originally posted by Jawn@May 27 2009, 21:05
Vadå är det verkligen så dyrt? kollade på dedikerade servrar hos några webbhotell och jag tyckte inte det var speciellt dyrt...
Det håller jag verkligen med om, vi har flera i Sverige som erbjuder riktigt bra priser på dedikerade servrar, Ipeer tex, är en som erbjuder mkt bra pris på dedikerad server.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017