FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
IPEER Dell PE R300 Core 2 Duo 1.86Ghz 2 GB RAM 2x160GB SATA HD Raid 1 3250 GB (10 Mbit/s) Bindningstid: 3 mån Från: 2395 kr/mån Installationskostnad: 1295:- Min Leverantör: Core2Duo E8300 8gb-ddr2 ddr2 RAM 2x250GB SATA-II 2000 Gigs Bandwidth (100Mbps Port) cPanel/WHM Fantastico Bindningstid: 1 mån Från: $149:- ~ 1150-1200:- Installationskostnad: 0:- |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Fast http://www.tailormadeservers.com/ är en av de billigaste jag sett i Dallas, Texas, frågan är om varför dom kan vara så billiga mot tex:
http://www.servstra.com/ eller: http://www.softlayer.com/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
|
Jag anser att ipeer är långt ifrån billiga, alla fall 50% billigare kan du hitta minst.
Men ja det finns flera billigare leverantörer i USA än i Sverige, men finns även dyra leverantörer där med. Sedan många leverantörer i USA säljer skitburkar billigt, typ billiga ihopplock i tower som inte ens är server komponenter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
@danielos Tailormadeservers är unmanaged och det kan spela in. Sen drivs det av bara José, så kostnaderna för honom är väldigt låga jämfört med softlayer och Servstra. Servstra är dessutom Managed, vilket alltid är dyrare.
På tal om det, är Ipeer managed eller unmanaged? Det spelar in i priset självklart. @patrikweb Billigare finns det, men hur står det till med kvaliteten? I USA finns det många stora datacenter, som Dallas4Colo, där man kan hyra in sig och få väldigt bra backbone utan jättestora kostnader, men i Sverige finns det väldigt få sådana faciliteter och kostnaderna är väl inte direkt jämförbara? Så frågan är hur lågt en svensk leverantör kan gå utan att kompromissa med kvaliteten? Det är en av mina stora problem när det gäller att hitta en svensk leverantör...dyrt eller osäkert. Sen att många av alla svenska leverantörers hemsidor ser ut som dom gjordes 1995 och kanske inte ens existerar längre gör inte saken bättre ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
|
Sen är det väsentlig skillnad på hårdvara och hårdvara.
Har ni en snubbe som köper gamer-komponenter på CapTech och rackar upp lite snyggt och hyr ut så kommer det inte kosta många kronor. Men om leverantören endast håller sig till märkesservrar så blir det såklart en annan prisklass. Ipeer har låga startavgifter men desto högre månadsavgifter, och de har också bara tre månaders bindningstid. 3x2395 + 1295 betalar inte riktigt en ny server så där får man säkert beg. servrar. Väljer man en leverantör med längre avtalstid får man säkert en sprillans ny kärra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Detta är en skalbusiness - d.v.s. massan gör det möjnligt att sänka priserna, med bibehållen kvalitet. Det är dessutom väldigt stor skillnad på att köpa kvalitetsservrar från Dell eller HP jämfört de hemmabyggen som figurerar titt som tätt i de billiga alternativen.
Det är inte alls så att svenska lösningar generellt dyrare än motsvarande utländska - ni jämför ju aldrig likvärdiga produkter och servicenivåer, vilket gör det väldigt svårt att faktiskt avgöra om det är billigare, likvärdigt eller till och med dyrare. Sedan tror jag i alla fall att priset är mindre viktigt för de allra flesta och det som spelar roll är trots allt möjligheten att få god support är det "brinner till". Det är kanske en erfranhet som vi har dragit eftersom vi valt att rikta oss mot den typen av kunder, så jag kanske är partisk... ;-)
![]() |
Svara |
|
|