FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Har en förmodligen en väldigt enkel fråga, är nybörjare på php... Hur blockerar man vissa ord, e-postadresser osv. i ett formulär? När jag skriver såhär Kod:
if (is_form_submit('submit_form') && ($values['body'] != 'ordet att blockera')) För e-post: Kod:
(is_form_submit('submit_form') && ($values['email'] != [email protected])) Som sagt detta är grundläggande php-frågor som jag vet är barnsligt enkla men tänkte det går snabbare att fråga än leta runt mera... :unsure: Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan använda str_pos
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Exempel?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kod:
$tmp=explode(" ",$values['body']); $test=true; foreach ($tmp as &$t) { $t=trim($t); //Ta bort mellanslag, radbrytningar etc. från början/slutet av ordet $t=trim($t,".,:;"); //Ta bort "." "," ":" ";" från ordet if ($t=='ord att blockera') $test=false; } if ($test) {..... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Använd preg_match('/(a|b|c|…)/ui',$söksträng), då hittar du ordet i strängen med såväl stora som småbokstäver, varsomhelst i strängen.
Exempelvis: Kod:
if(preg_match('/(trams|skräp|bluff)/ui',$söksträng,$m)) { echo "Strängen innehåller förbjudet ord : ".$m[1]; } else { echo "Strängen är okej"; } För problem två kan du använda: $block = array('[email protected]','[email protected]'); och kontrollera med: if(in_array(trim($indata), $block)) echo "Myglare!"; |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok, tack för de snabba tipsen! Jag har provat lite men får det inte riktigt att fungera med detta
Kod:
if (preg_match('/(trams|skräp|bluff)/ui',$values,$m)) { $valid_postback = false; echo "test : ".$m[1]; } |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
$values = "Häri finns det något trams som du inte vill ha."; I övrigt ser det väl okej ut. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|