![]() |
Hej!
Har en förmodligen en väldigt enkel fråga, är nybörjare på php... Hur blockerar man vissa ord, e-postadresser osv. i ett formulär? När jag skriver såhär Kod:
if (is_form_submit('submit_form') && ($values['body'] != 'ordet att blockera')) För e-post: Funkar bra för EN e-postadress men hur skriver man om jag vill ange flera e-postadresser? Har provat runt lite men får det ej att funka. Som sagt detta är grundläggande php-frågor som jag vet är barnsligt enkla men tänkte det går snabbare att fråga än leta runt mera... :unsure: Tack på förhand! |
Du kan använda str_pos
|
Exempel?
|
Citat:
Kod:
$tmp=explode(" ",$values['body']); |
Använd preg_match('/(a|b|c|…)/ui',$söksträng), då hittar du ordet i strängen med såväl stora som småbokstäver, varsomhelst i strängen.
Exempelvis: Kod:
if(preg_match('/(trams|skräp|bluff)/ui',$söksträng,$m)) { För problem två kan du använda: $block = array('[email protected]','[email protected]'); och kontrollera med: if(in_array(trim($indata), $block)) echo "Myglare!"; |
Ok, tack för de snabba tipsen! Jag har provat lite men får det inte riktigt att fungera med detta
Kod:
if (preg_match('/(trams|skräp|bluff)/ui',$values,$m)) |
Citat:
$values = "Häri finns det något trams som du inte vill ha."; I övrigt ser det väl okej ut. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:50. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson