FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Väldigt off topic, men jag gissar på att alla duktiga entreprenörer här på WN även har koll på bostäder
![]() Blir inte riktigt klok på hur man ska förhålla sig till bostadsmarknaden just nu. Sitter med en 2:a mitt på söder (Stockholm), fräsch och bra standard, men inte topprenoverad. Nyligen gick en 3:a i huset för 42000 kr/kvm, och den lägenheten har normal standard. Man börjar ju onekligen fundera på om det är läge att sälja nu, eller vänta. Vi vet att vi kommer vilja flytta om ca 1-2 år, men frågan är om läget är sämre då. Det vore extremt jobbigt att bli "tvungen" att sälja och göra brakförlust under en period när arbetslösheten har blommat ut ordentligt... ![]() Tanken är alltså att köpa något större, inte lika centralt. När man sneglar på de budgivningar som äger rum så tycker jag det påminner om hysterin som var för ca 2 år sen, när vi själva köpte. Vad tror ni? Är det läge för affärer nu? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tror det är bättre att vänta.
Man ser att de har fallit en del, men inget markant skulle jag säga. I mitt område gick de precis före "svackan" lyor för typ 35k/kvm, och nu ligger det en bit under de men knatar upp för berget igen. Och folk är försiktiga då de har läst på aftonbladets löpsedel att finanskrisen äter en ur huset så alla är så rädda så rädda så. Inte känt av krisen de minste förutom att man blivit bombarderad av media, när jag köpte min lägenhet så låg 2års räntan på 4,7%, nu idag ligger den på 3,45%. Så folk börjar köpa lite lättare igen. Men behåll den ett tag till. Edit: Kollade räntan nu, 3,03% för 2års bindning "sbab". Fi fan säger jag, hoppas de håller sig i en månad så lånen kan få den räntan istället. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag skulle ha sålt, bor själv i Stockholm och märker hur många får sparken och det är nog bara en tidsfråga innan det syns på bostadspriserna.
Många dårar har inte ens a-kassa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
På kort sikt lär priserna i Stockholm innerstad öka eller iaf. ligga kvar på samma nivå i takt med att riksbanken sänker räntan mot 0. Men sen bär det nog av neråt en period. Ingen sommar är för evigt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Priserna har ju ökat trots allt, förmodligen beroende på räntesänkningen. Frågan är väl hur mycket mer reporäntan kan sänkas och därmed hur mycket den kan påverka prisökningen.
På sikt kommer din bostadsrätt med största sannolikhet stiga i pris, jag tror priserna kommer att fortsätta uppåt i någon månad till åtminstone. Framåt sommaren eller hösten finns det väl en risk att priserna kan börja dala.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Låt mig först göra klart att för såna här stora beslut bör man inte lyssna på rådgivare som har part i frågan (t.ex. banker och mäklare) och inte heller i så stor utsträckning lyssna på hobbyanalytikers, ofta dåligt underbyggda, förutsägelser. Det inkluderar min egen text nedan om någon undrar. Fatta mig inte fel, WN är underbart för webbfrågor då det finns experter från alla webbens hör samlade här men ekonomifrågor är något jag tycker att man ska skaffa sig en uppfattning om själv.
Nu till min analys: Tittar man på bopriserna i sthlm så har vi inte sett ett speciellt stort fall än. Just nu skulle jag dessutom säga att vi ser ett litet uppsving på markanden i och med riksbankens räntesänkningar. Men faktum är att vi har sett stora varsel i hela Sverige och arbetslösheten är på väg upp. Nu kanske någon skulle vilja hävda att det inte drabbar sthlm men jag skulle vilja hävda att det kommer göra det, bara senare i och med att neddragningarna i tjänstesektorn brukar komma sent i cykeln. Tittar på historiska fakta så kan man se att vi i Sverige normalt brukar ligga något år efter USA i de flesta kurvor och eftersom bostadspriserna inte bottnat där än så är det en ganska rimlig _gissning_ att de inte bottnar här inom ett år. Det finns ett tydligt exempel på det om man studerar nedgången i början av 90-talet. Normalt brukar man säga att folks sysselsättning är betydligt viktigare än räntan när det kommer till bostadspriser. Hurvida det stämmer på södermalm tänker jag inte uttala mig om men faktum är att sysselsättningen antagligen kommer sjunka det närmaste året och bostadspriserna följer då antagligen med. Men bostadsinvesteringar är alltid svårt och jag skulle faktiskt råda dig att sitta kvar i din lägenhet tills du faktiskt behöver byta. Chansen finns ju att du sitter i en riktigt bra sits då eftersom priserna brukar stå sig bättre i centralare områden. Alternativet hade ju varit att försöka sälja nu och förvalta pengarna för att motverka eventuell inflation (och den ökade kostnaden i form av hyra?) vilket kan vara nog så svårt i rådande ekonomiskt läge. Speciellt om man inte är någon aktieklippa direkt vilket de flesta av oss inte är. 80% av oss tror att vi är bättre än genomsnittet och bara en bråkdel kan överavkasta i förhållande till index när alla avgifter etc är inräknat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Man får tacka för ett gediget inlägg.
Fast väl gäller vem man ska lyssna på så tycker jag nog att det är bra att få så mycket input som möjligt. Det blir inte så många kvar om man inte ska lyssna på banker, mäklare eller hobbyanalytiker. ![]() Tycker att din analys låter rimlig, bortsett från alternativet att sälja och sen förvalta pengarna. Man måste ju tyvärr ha någonstans att bo och bra hyresrätter med kort kötid växer ju inte på träd direkt. Det man vill lyckas med är ju att sälja för så mycket som möjligt, och köpa nytt så billigt som möjligt. Den ekvationen går ju tyvärr inte ihop i alla lägen. Jag tror vi har kommit fram till att ta det lugnt och göra det vi kan för att lägenheten ska vara attraktiv när marknaden stabiliseras (när nu det blir). Tack för bra input! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Som det är nu så bör du vänta. Jag letar hus att köpa just nu och priserna är rätt låga nu. Har du möjlighet så vänta ett tag det lär vända snart igen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Sen är det ju så att trycket på inflyttning till Stockholm inte direkt minskar.
Så länge det fortfarande flyttar in folk så måste folk bo någonstans och är då villiga att betala. Men i en underljuvlig framtid när man kan få hyresrätt utan att vänta 15år så kanske inte bostadspriserna blir lika höga, men hur troligt är de. Sitter och jagar via bostadsförmedlingen och har bara stått i ett par år, och har ingen chans. Jag köpte just pga att jag var trött på att bo i andra hand och flytta runt var 6'e månad. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|