FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Kod:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> <html> <head> <meta http-equiv="content-type" content="text/html" charset="iso-8859-1"> <meta name="generator" content=""> <title></title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" /> <script src="jquery-1.2.6.min.js"></script> <script language='javascript'> var element = document.getElementById('clickable'); element.addEventListener('click',function () { alert('test'); },false) </script> </head> <body> <div style='width:150px;height:30px;background-color:#B3B3B3;margin:0px auto;' id='clickable'>Slide Up</div> <div style='width:150px;height:300px;background-color:#A3A3A3;margin:0px auto;' id='thebox'></div> </body> </html> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En snabb gissning: du har inget semicolon på slutet?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
.. hmm... blev lite fel..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Nope.. verkar inte var det som är felet. Ändrat det nu dock, naturligtvis inte så det ska vara.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Nu är det ju inte det du frågar efter, men du ser ut att använda jQuery?
Isåfall är det inte svårare än så här: $("#clickable").click(function(){ alert("hej"); }); Annars är det nog så att DOM inte har laddat färdigt, dvs alla html element, prova att lägga ditt javascript efter body elementet. I jQuery finns en funktion som kolllar när DOM är färdigladdat: $(document).ready(function() { din kod här. } |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja men jag försöker göra det utan Jquery, jquery är en kvarleva ifrån en annan sida jag kopierade.. srry.
edit: faktum är att jag försöker fundera hur Jquery gör för jag tkr det är så himla bra. Och eventlistener är min gissning på hur detta sker... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du behöver invänta att sidan laddats klart, följande löser detta:
Kod:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> <html> <head> <meta http-equiv="content-type" content="text/html" charset="iso-8859-1"> <meta name="generator" content=""> <title></title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" /> <script src="jquery-1.2.6.min.js"></script> <script language='javascript'> $(document).ready(function() { var element = document.getElementById('clickable'); element.addEventListener('click',function () { alert('test'); },false); }); </script> </head> <body> <div style='width:150px;height:30px;background-color:#B3B3B3;margin:0px auto;' id='clickable'>Slide Up</div> <div style='width:150px;height:300px;background-color:#A3A3A3;margin:0px auto;' id='thebox'></div> </body> </html> ![]() Tex.: Kod:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> <html> <head> <meta http-equiv="content-type" content="text/html" charset="iso-8859-1"> <meta name="generator" content=""> <title></title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" /> <script src="jquery-1.2.6.min.js"></script> <script language='javascript'> $(document).ready(function() { $("#clickable").click(function() { alert('test'); }); }); </script> </head> <body> <div style='width:150px;height:30px;background-color:#B3B3B3;margin:0px auto;' id='clickable'>Slide Up</div> <div style='width:150px;height:300px;background-color:#A3A3A3;margin:0px auto;' id='thebox'></div> </body> </html> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Thx. Nu vet jag iallafall vad som är fel, men finns det någon motsvarighet till $(document).ready i ren javascript? vill kunna göra det både med och utan jquery
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Snabblösning:
Kod:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> <html> <head> <meta http-equiv="content-type" content="text/html" charset="iso-8859-1"> <meta name="generator" content=""> <title></title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" /> <script src="jquery-1.2.6.min.js"></script> <script language='javascript'> function load() { var element = document.getElementById('clickable'); element.addEventListener('click',function () { alert('test'); },false); } </script> </head> <body onload="load();"> <div style='width:150px;height:30px;background-color:#B3B3B3;margin:0px auto;' id='clickable'>Slide Up</div> <div style='width:150px;height:300px;background-color:#A3A3A3;margin:0px auto;' id='thebox'></div> </body> </html> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack återigen det är schysst. Men går det att göra helt unobtrusive d.v.s. executa ifrån script-taggen? Jag är lite kräsen nu, men jag har ett speciellt ändamål...
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|