FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag tycker dock inte att ipred är något bra. Men men... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Helt klart är att jag har laglig rätt att inneha denna låt. Så även om resultatet/skadan blir exakt det samma för mig och för artisten/upphovsrättsinnehavaren i detta exempel så är det ena olagligt och det andra är lagligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#34 | ||||
|
|||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Hur menar du att jag stödjer brottslig verksamhet genom att ladda ner låten? Du menar att någon annan vinner något på att jag gör det? Vad? (om vi förutsätter att jag inte i min tur sprider den vidare) |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||||
|
||||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tycker debatten spårar ur lite här och där.
Som någon nämnde ovan så gör inte IPRED-lagen någon skillnad på hurvida viss laddning till/från nätet är laglig eller inte utan IPRED gör det möjligt för rättighetsinnehavarna (eller deras företrädare) att få ut information om vilkas internetanslutning som används för verksamheten om det handlar om ett brott. För att rättighetsinnehavarna skall kunna få del av denna information måste de gå till en svensk domstol och presentera sina bevis de har för att domstolen skall kunna besluta om en operatör skall vara tvungen att lämna ut information om internetabonnemangsinnehavaren vid varje givet tillfälle. Därefter får ju rättighetsinnehavaren flera val till sitt förfogande, exempelvis skicka kravbrev i "blindo", polisanmäla eller söka stämma abonnemangsinnehavaren. Jag bedömer att det ganska snart kommer att finnas fildelningssystem som lämnar så få spår som möjligt av aktiviteten efter sig vilket kommer att innebära svårigheter att överhuvudtaget lyckas vinna gehör för en stämning. De lite mer avancerade användarna har naturligtvis en hel arsenal med åtgärder att ta till för att undvika kvarlämnade bevis såsom virtuella maskiner, krypterade hårddiskar eller vad nu som står till buds. Min bedömning är således att IPRED-lagen i den tappning den stöps i nu kommer att vara tämligen tandlös och kommer inte att vara till större hjälp efter ett antal misslyckade försök att "utnyttja" lagen. Och när det gäller frågan om hurvida lagen skall gälla "retroaktivt" så finns svaret, tillsammans med mer info om propositionen ifråga: http://www.regeringen.se/sb/d/10991/a/116938 (eftersom jag ännu inte är betrodd att skicka med länkar så får ni klippaåklistra själva...) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Kan inte låta bli att slänga in en liten OT grej: Mamma Mia slår försäljningsrekord trots att den är populär hos fildelarna. Hur är det möjligt? B) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Att det som slår försäljningsrekord också är populärt bland fildelare är väl ganska naturligt? =)
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |