FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej!
Jag hoppas att någon här har lite koll... Jag och några till tänkte starta en ideell förening, vi är just nu 6 stycken som inom kort kommer att öppna en ny webbplats som kommer ge medlemmar på sidan lite mer realism i sitt "datorspelande". Vi kommer alltså inte att låta dom som går med som medlemmar på webbplatsen vara medlemmar i själva föreningen som kommer att ha samma namn. Utan vi vill att föreningen skall bestå av endast oss 6, för att vi skall ha koll & för att sidan kommer drivas mer eller mindre som ett virtuellt bolag, därför vill vi ju inte att våra "lotsas anställda" skall kunna ta över alltihopa, utan vi vill vara säkra på att det är vi som styr föreningen, och passar det inte så är man fri att lämna. Frågan är ju, hur skall man lösa detta på ett bra sätt så vi slipper bjuda in medlemmar som kommer huller om buller ifrån sverige till möte en gång om året, som vi i styrelsen just nu håller via skype. Vårt huvudsyfte är att vi vill ha ett organisations nummer som vi kan använda oss av vid kontakter utåt & ansökningar om bidrag os.v. Hjälp? :blink: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Been there, done that:
1.) Skriv in villkoren i föreningens stadgar. 2.) Utse en styrelse (6 personer). 3.) Organisationsnummer ordnar ditt lokala skattekontor. Case closed... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Skulle dessa stadgar gå igenom?
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag vågar inte uttala mig om ifall dina stadgar går igenom eller inte. Men jag hittar en del brister. Det framgår inte att ni inte avser föreningens medlemmar i er text, utan webbsidans medlemmar. Ni bör definiera vad som menas med ”medlem”.
§7 är luddig och kommer att ställa till det för er om ni blir osams någon gång i framtiden. Vem bestämmer vad som främjar medlemmarnas vilja? Om det är medlemmarna själva som bestämmer vad som främjar deras vilja, så ger ni i stort sett bort all beslutsfattande makt. Styrelsen uppgifter blir i så fall rent administrativa. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har nu skrivit om allting helt, och beslutat mig för att föreningen endast skall bestå av en styrelse. Som i sin tur skall besluta vilka medlemmar som skall tas in (dessa blir styrelsemedlemmar/ledamöter), som då skall tillhandahålla en tjänst för folk inom hobbyn flygsimulering som innebär att det är ett "virtuellt bolag". Låter det bättre? =)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Föreningens högsta beslutande organ är dess styrelse.
Per definition går det inte, det är alltid årsmötet som är det högst beslutande organet och utser styrelsen. Annars är man inte en ideell förening. Saker som års/medlemsavgifter ska ju inte specficierad i stadgarna, då krävs det att dessa ändras om man vill ta ut en avgift. Skriv istället att årsmötet eller styrelsen beslutar om detta. När det gäller styrelsen låter formuleringen väldigt skumt. En förening ska ha årsmöte för samtliga sina medlemmar varje år, och där välja en styrelse. Dock kan ju mandatperioden vara flera år, och på det viset i praktiken fungera som du vill. Det hela känns inte riktigt som en förening, utan mer som ett kompisgäng. Vad är en poäng med att driva det i föreningsform? Det finns visserligen inga formkrav på att registrera en förening någontstans, och det finns därmed ingen som ska "godkänna" stadgarna. Vill man ha ett org nr är det skatteverket som granskar stadgarna, och de hade troligen inte godkänt det första utkastet du postade. Men jag tycker ni ska fundera igenom varför ni vill ha det som en förening. Är huvudsyftet att få bidragspengar från Sverok titta på deras standardstadgar, har svårt att tro att de skulle anta er som medlemmar med dessa stadgar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nya stadgarna lyder:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Nu ser det bättre ut, fortfarande en del kostigt, framförallt "Urträdande ur föreningen skall ske skriftligen, och skickas till styrelsen."
Av praxis brukar den som inte aktivt tar ställning för sitt medlemskap avskrivas som medlem, men det spelar egentligen bara roll om ni ska söka bidrag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hur menar du då?
Vad vi med den punkten vill klargöra är att vi inte vill kasta ut en medlem som missköter sig, men om någon frivilligt vill lämna så skall inte denna kunna komma tillbaka sedan och påstå att han blivit utkastad. Eftersom det är en sluten förening så kanske det helt enkelt inte finns plats för honom som medlem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Slutna idella föreningar finns egentligen inte, ett grundkrav är att en förening är öppen för alla. Sen kan man begränsa det på det sätt som ni gjort, tex ett intresse, boendeort etc, men det är avvägningar.
I bidragssammanhang är det viktigt att man varje år säger "jag vill vara medlem" för att kunna räkna denna person som medlem. Jag förstår (nu) att ni menar om man vill lämna föreningen löpande så ska det lämnas skriftligen, det är ju helt ok. Ganska få föreningar som ens har en sådan punkt faktiskt. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|