FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Servern (vanlig bordsdator egentligen) råkade ut för ett strömavbrott på några minuter på förmiddagen. När strömmen återkom så startade inte datorn automatiskt utan väntade på att jag skulle trycka på strömbrytaren. Min gamla dator startade upp automatiskt när strömmen återkom. Kan jag göra någon inställning för att få autostart? Innbär annars att jag måste åka till servern och starta den manuellt efter ett elavbrott.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hittade nyss ett inlägg om att det kan finnas inställning av detta i Bios... återkommer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Japp, det är en inställning du gör i BIOS.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det går inte alltid att ställa vanliga stationära burkar till att bete sig så tyvärr. Hoppas du har tur!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
UPS?..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
köper du en ups, glöm inte att koppla nätverksutrustningen etc. på den också. en mindre bra nätverkskille på mitt gamla jobb gjorde det misstaget ...inte nån större vits med att servern lever när ingen kommer åt den för att routern är död
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Har du endast 1 burk så kan du klara driva den flera timmar med en lite bättre UPS.
Om man ser till serverhallar så är det inte optimalt att ha mer än max 30 min UPS tid, 10-20 min är väl att föredra. Ska du ha längre tid så kostar batteri samt service/byte på dom mycket mer än en generator med. Då en generator startar extremt snabbt om allt är som det ska så behöver man inte så mycket tid för UPS. Men för hemmabruk så blir kostnaden inte alls myckt för driva endast en burk flera timmar, normalt så har du kanske inte så långa elavbrott. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||