Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bahnhof bygger supersäker datahall

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-30, 15:38 #41
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Finns det några bilder från invigningen? För jag antar att det var invigning när de bjöd på öl och liknande?

Eller var det någon superccol vakt vid ingången med metalldetektor där man fick lämna vapen, spionkameror och liknande?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-30, 16:00 #42
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU
Vet inte om de spelar någon roll.
Hostar jag min server där och sitter själv hemmanär det händer så kvittar det nog.
Servern kanske klarar sig, men inte fan gör jag det.
Plus att bergrum som är byggda för ABC skydd, har tunga dörrar, trånga passager och långt att gå med grejerna.
Har legat några veckor på ett logement i ett bergrum på en Ö någonstans Sverige...Det var inte kul..
Enda fördelen jag kan se med bergrum , är att det är lätt hålla kylan och brandsäkerheten.. Men det kostar också att dränera bort vattnet, så frågan om det är värt det.
Det behöver inte vara massa trånga passager, eller särskilt långt att gå heller.... I de bergrum jag varit i (det är inte väldigt många, men det är i alla fall ett drygt halvdussin) har det bara varit trångt och eländigt i ett av dem...

I fallet med Pionen så är det mycket rymligt, luftigt och inte särskilt långt att gå heller... Serverhallen ligger ju i det som en gång var garage/uppställningsplats för civilförsvarets fordon och det är ju bilväg ända fram till första serverraden (även om det inte tillåts bilar in där nu).

Problemet med ett bergrum är att hålla det torrt, rätt luftkvalitet och framför allt att bli av med värme. Berget upplevs ofta som kallt, men har man varit inne i ett bergrum där det alstras värme så förstår man snart problematiken - den har ingenstans att ta vägen...

Pionen är fräscht, modernt och imponerande, men i mina ögon tillför den inget som inte finns i ett halvdussin andra hallar i stan.

Jag tyckte det såg ut som de gjort ett bra jobb där, även om jag undrar hur någon kommer kunna jobba där om strömmen går eftersom dieslarna inte är i ett separat och ljudisolerat utrymme... Fast öronproppar är iofs billiga.
Oläst 2008-07-31, 22:24 #43
webbhelp webbhelp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
webbhelp webbhelp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
TJOHO nu vet jag var jag ska söka skydd vid kärnvapen hot.
webbhelp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-01, 08:14 #44
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Xamda@Jul 30 2008, 16:00
Det behöver inte vara massa trånga passager, eller särskilt långt att gå heller.... I de bergrum jag varit i (det är inte väldigt många, men det är i alla fall ett drygt halvdussin) har det bara varit trångt och eländigt i ett av dem...

I fallet med Pionen så är det mycket rymligt, luftigt och inte särskilt långt att gå heller... Serverhallen ligger ju i det som en gång var garage/uppställningsplats för civilförsvarets fordon och det är ju bilväg ända fram till första serverraden (även om det inte tillåts bilar in där nu).

Problemet med ett bergrum är att hålla det torrt, rätt luftkvalitet och framför allt att bli av med värme. Berget upplevs ofta som kallt, men har man varit inne i ett bergrum där det alstras värme så förstår man snart problematiken - den har ingenstans att ta vägen...

Pionen är fräscht, modernt och imponerande, men i mina ögon tillför den inget som inte finns i ett halvdussin andra hallar i stan.

Jag tyckte det såg ut som de gjort ett bra jobb där, även om jag undrar hur någon kommer kunna jobba där om strömmen går eftersom dieslarna inte är i ett separat och ljudisolerat utrymme... Fast öronproppar är iofs billiga.
Jag vet inte standard just på den här bergrummet. Civilförsvarets bergrum är kanske byggda på annat sätt än dom finns ute på Ö:arna i Sthlm Skärgård, dom var trånga som f*n och har man dessutom 25 kg prylar påhängt på kroppen ( Ryggsäck, Strids sele, Automatkabin 4 ) , sedan sova 4 personer i små logement. Fy f*n!!!

Nästa grej är arbetesmiljön för dom tekniker, den som har varit datahallar en dag inser, att det är ganska obekvämt att stå vid ett stativ och installera om server. Hur många % av tiden behöver man vara vid serven vid en installation av t.e.x FreeBSD?

Så skulle nog hellre se datahallar som hade små kontorsrum i anslutning till hallen, där man kunde sitta och övervaka arbetet.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-01, 10:49 #45
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
klein:
Jag har inte varit i Pionen sedan sprängningen just blivit klar, men den är åtminstonde rymlig och det verkar vara en ovanligt bekväm anläggning för kunderna. Undrar om dom fick till den snurrande konferansrummet som dom snackade om... Ja, jag är en sucker för sånt larvigt

Alla har väl 3G nuförtiden så om man ska installera OS och inte vill stå 10 minuter i hallen medans man gör det kan man ju alltid sätta sig på Nytorget eller på något café i krokarna. Skönt att Pionen ligger så bra till.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017