FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
http://www.comers.se borde väl vara till hjälp...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att starta resebyrå är kanske enkelt, men att sälja resor är ingen dans på rosor. Konkurrensen är stenhård. Marginalerna obefintliga och kunder ställer krav.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Som tillägg kan jag säga att flygbolagen betlar ut 0:- i provision ifall ni säljer en biljett till dem.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det var ju lite av ett bakslag i min ide, det där med provisionen...
Finns det ingen resesite som det går lite knackgt för och som söker ny ägare? Med tanke på konkurensen... scrdj, vad pluggar du? finns det ngn kurshemsida? Hur får man reda på vad det kostar att koppla upp sig mot t.ex. worldspan? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Det finns inga resebyråer som direkt går bra. Gång på gång är det resebyråer som slås ihop för att öka volymen, när marginalerna är pressade i botten. För drygt ett år sedan slogs Seat24/EasyT ihop med SRG (Gullivers resor/Flygvaruhuset/SuperSaver/TravelFinder) och nu senast har Doodle köpts upp av Travelstore/Flygpoolen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Klart att det går att tjäna pengar på en resebyrå, annars hade det inte funnits. Det resebyråerna gör är att de slänger på en "serviceavgift" på 250:- ifall de bokar en biljett.
Internetresebyråerna sparar ganska rejält på kostnaderna. Har för mig att MrJET har sin support i Indien, de tar ner svenskar och betalar deras boende + 5000sek i lön varje månad. Pluggar en KY-utbildning på 2år och läser IATA just nu (Det som är "eftertraktat" bland resebyråer att kunna), jag kan höra mig lite för på Måndag och se om jag kan luska fram lite hur man går kommer igång. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Jag säger inte att det är omöjligt, men det är mycket svårt och man måste få upp volymen. Att man flyttar ut support till Indien, sydafrika och andra låglöneländer beror just på en otroligt pressade marginlen. Serviceavgiften du nämner är ofta frivillig, brukar kallas "service paket" som ska innbära några diffusa fördelar, men de flesta kryssar bort det. Så tjänar man 5 till i bästa fall 100 kr på en resa så får du själv räkna ut hur många resor som måste säljas bara för att betala GDS avgiften + din lön. Och som nytt och okänt varumärke är det inte lätt att sälja resor.
Om du skulle få för dig att starta ett affiliateprogram för att öka försäljningen så får du nog lägga dig på minst ca 140 kr/sale i ersättning för att få några affiliates + 30% som TD tar och helt plötsligt går du 150 kr back på varje såld affiliateresa. Lycka till, har du tur blir du kanske uppköpt av nån stor kedja så småningom så kanske du får en del av din insatts tillbaka iaf ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Är ju ny här och går igenom en massa trådar... Den här var ju lite intressant.
Fikakungen: hur blev det med din resesite köpte du ngn, eller fick infon här dig att tänka om? Var det någon visste hur mycket kostar att koppla upp sig mot GDS:er? /Novis. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|