Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

resesite

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-23, 18:29 #1
fikakungen fikakungen är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Nykomling

Hej,

Möjligen ligger tråden på fel ställe, det beror lite på vad ni svarar...

Funderar på hur man billigast/enklast får tag på en resesite. Det jag verkligen vill åt är den bakomliggande funktionaliteten med att kunna söka och boka (i första hand) flyg. Gärna på alla fyra stora GDS:er. Jag är alltså inte intresserad av en site med en travelstart-banner på...

Det finns kanske en resesite som inte går så bra som man kan "befria" ägaren ifrån? Det verkar ju finnas en uppsjö sådana siter, så någon måste ju bli utkonkurrerad. Har dock inte hittat någon här eller på MissDomain som har mer än banners för olika andra "riktiga" resesiter... Alternativt om man skulle köpa det man behöver av t.ex. MrOrange? Finns det någon här som redan gått igenom denna resa och vill dela med sig av sina erfarenheter?

"Vad har du för budget?" har jag sett är en vanlig fråga i detta forum. Pga risken för att ev. säljare kommer lägga sig precis på den vill jag inte ge någon siffra, men jag kan nog betala flera gånger mer än vad flertalet siter här gått för... Hur mycket jag vill betala är först och främst en fråga om (predikterad) ROI, i andra hand om kapitaltillgång, skulle jag tro.

/fikakungen
fikakungen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-24, 13:02 #2
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Flitig postare

Låter som det blir ganska dyrt att köra på alla fyra samtidigt. Tror du inte att man klarar sig på en? Ligger väl ändå i stort sätt samma info i allihoppa.
scrdj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-24, 13:16 #3
asharidu asharidu är inte uppkopplad
Nykomling

asharidu asharidu är inte uppkopplad
Nykomling

Citat:
Originally posted by fikakungen@Apr 23 2008, 18:29
Hej,
Möjligen ligger tråden på fel ställe, det beror lite på vad ni svarar...
Funderar på hur man billigast/enklast får tag på en resesite. Det jag verkligen vill åt är den bakomliggande funktionaliteten med att kunna söka och boka (i första hand) flyg. Gärna på alla fyra stora GDS:er. Jag är alltså inte intresserad av en site med en travelstart-banner på...
Det finns kanske en resesite som inte går så bra som man kan befria ägaren ifrån? Det verkar ju finnas en uppsjö sådana siter, så någon måste ju bli utkonkurrerad. Har dock inte hittat någon här eller på MissDomain som har mer än banners för olika andra riktiga resesiter... Alternativt om man skulle köpa det man behöver av t.ex. MrOrange? Finns det någon här som redan gått igenom denna resa och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Vad har du för budget? har jag sett är en vanlig fråga i detta forum. Pga risken för att ev. säljare kommer lägga sig precis på den vill jag inte ge någon siffra, men jag kan nog betala flera gånger mer än vad flertalet siter här gått för... Hur mycket jag vill betala är först och främst en fråga om (predikterad) ROI, i andra hand om kapitaltillgång, skulle jag tro.
/fikakungen
Precis som fikakungen så är jag också väldigt intresserad av en resesite, hur man skapar en etc.

Vore bra om någon med erfarenhet kan ge lite information
asharidu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-24, 13:38 #4
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by scrdj@Apr 24 2008, 13:02
Låter som det blir ganska dyrt att köra på alla fyra samtidigt. Tror du inte att man klarar sig på en? Ligger väl ändå i stort sätt samma info i allihoppa.
hej scrdj,

tack för inputen!

Vad är det som blir dyrt? Kostar det att ha avtal med dem eller ärd et något annat, och vilka belopp talar vi om?

Tycker annars att du har en poäng i det du säger, men enligt http://www.resetips.com/sv/artiklar/referens/GDS.htm kan man ha nytta av att vara uppkopplad mot flera

Som ni märker är jag helt grön på detta men tror mig ha upptäckt en brist i den flora av resesiter som finns idag, och försöker förstå om jag kan "rätta till den" (dvs starta en resesite och sluta jobba )

PS: varför funkar inte mina länkar? använder ju URL-taggen...
Oläst 2008-04-24, 13:38 #5
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Jag kan berätta hur man gör för det facila priset av 15000 i timmen. PMa mig för min msn-addy. Fakturerar minst en timme i taget.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-24, 15:06 #6
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Du menar om dom för varje resa bara använder sig av 1 system medans man skulle få ett mer dynamiskt system om man kunde boka olika ben av sin resa med olika system...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-24, 17:28 #7
Nykomling

Nykomling

Hej gummianka,

nej det var inte det jag menade, utan att man riskerar att inte få upp alla alternativ med bara en GDS, även för en enkelresa, så som beskrivs kring SAS år2005 i tredje stycket i länken i mitt förr inlägg.

Dock har du en poäng - tack för att du hjälper mig trygga min pension
Oläst 2008-04-25, 23:23 #8
Flitig postare

Flitig postare

Håller på och pluggar det där med GDSer i skolan just nu. Inte så mycket som skiljer dem åt egentligen. Men om vi tar t.ex SAS så finns deras biljetter i både Amadeus och Worldspan.

Du betalar en licens till varje GDS och eftersom infon i dem är i stort sätt detsamma så betalar du "dubbelt" för samma typ av info ifall du använder dig av flera. Om jag inte har helt fel så är Amadeus dyrast men det finns mest funktioner i det (som du inte behöver ifall du kör via internet).

Att i stort sätt alla kör med Worldspan är av den anledningen att det är billigast. Resebyråer använder dock till 80% Amadeus i Sverige.
scrdj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-25, 23:49 #9
jakoobs avatar
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare
jakoobs avatar

Reg.datum: Jul 2007
hur gör man en sida där de kan boka reser?
jakoob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-26, 09:07 #10
Samben Samben är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Samben Samben är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Intressant tråd, jag hakar på och är även jag intresserd i att veta mer...

Har för mig att man kan köpa ett färdigkodat system någonstans...men var minns jag ej!
Samben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017