Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Google Adwords

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-08, 16:35 #1
henning henning är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Medlem

Har precis för en vecka sedan startat en kampanj på Adwords för några av de tjänster som vi erbjuder.

Några av de sökorden som vi har köpt är väldigt populära och i dessa fall så kan jag förstå att Google kräver en hög CPC. Vi har däremot vissa sökord som är väldigt tekniska, och ovanliga om man inte arbetar med den teknik som vi jobbar med. Innan vi startade kampanjen så körde vi Google keyword tool och på många av dessa orden så fick vi inte fram något förslag på CPC eftersom antalet sökningar på dessa ord var lågt. Nu har Adwords bestämt sig att vi betalar för lite för dessa ord och kräver att vi höjer CPC till minst 35 kr annars så avaktiveras dessa ord. Vad beror detta på?

Till saken hör också att vi på ett flertal av dessa ord har en CTR på 5% och högre (ibland ända upp till 15%) vilket jag förstår är helt ok? Så det borde inte bero på at kvalitén på annonsen är låg?

Är det realistiskt att kostnaden skall ligga så högt på ovanliga ord och är det någon som har tips på ifall man skulle kunna göra något för att minska CPC utan att kampanjerna avaktiveras?

/H.
henning är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-09, 03:37 #2
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Se över målsidans kvalitet, kanske saknas det relevant information för köpta sökord?
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-09, 05:57 #3
Leons avatar
Leon Leon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Leon Leon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Leons avatar

Reg.datum: Feb 2006
ca 70% av alla mina sökord ligger på 35:- och över.
(Använder ju såklart inte dom)

Det är faktiskt omänskliga priser google har för mig, och absolut inte hållbart...
Leon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-09, 08:16 #4
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Medlem

Testa även att köra ett flertal olika annonser. För att se vilken formulering som får bäst CTR.

Det är när CTR på annonsen blir för låg och när målsidans kvalitet blir för låg som klickpriset sticker iväg. Så om du annonserar på allt för generella sökord är det ofta mycket med kostnadseffektivt att bryta upp dem i ett flertal, mer relvanta fraser.

Istället för att annonsera på ordet 'skidor' kan det vara betyldigt billigare att köpa klick på fraser som 'skidor salomon', 'hyra skidor', 'skidor stockholm' osv..

Desstom ger allt som oftast klick på dessa ord en bättre konverteringsgrad i jämförelse med de generella orden.
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-09, 19:57 #5
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Originally posted by Leon@Feb 9 2008, 06:57

Det är faktiskt omänskliga priser google har för mig, och absolut inte hållbart...
Usch det var högt.
Hoppas du får utdelning på det hela då.
Här ligger max på 27kr på ett väldigt vanligt sökord.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-09, 20:29 #6
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by Leon@Feb 8 2008, 23:57

Men det är ju inte Google som sätter priset per klick, det är ju dina konkurrenter.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-09, 20:40 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by WebboT@Feb 9 2008, 21:29
Men det är ju inte Google som sätter priset per klick, det är ju dina konkurrenter.
Inte nödvändigtvis. Det finns flera olika straff som gör att man kan bli tvungen att betala priser som är många gånger högre än sina konkurrenter för att uppnå samma placering som de. Du kan mycket väl vara tvungen att betala 35 kr, trots att konkurrenternas högsta bud ligger på 3,5 kr.

----

En ctr på 5 % är helt ok och borde inte leda till "straff". Kan du inte ge lite exempel på ord där du är tvungen att betala överpris henning? På rak arm så skulle jag säga att du har blivit straffad för något. Tyvärr så är det svårt att säga varför.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 16:26 #8
Medlem

Medlem

Jag frågade en representant för Google vid en föreläsning om det fanns någon gräns gällande CTR för när man kan känna sig lugn. Svaret jag fick var att 2% CTR eller mer inte leder till något straff.

Sedan kan man ju bli straffad för att annonsen inte är tillräckligt relevant (innehåller sökordet till exempel) eller att målsidans innehåll inte heller är tillräckligt relevant...
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-11, 09:47 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av berneboy
Det är när CTR på annonsen blir för låg och när målsidans kvalitet blir för låg som klickpriset sticker iväg. Så om du annonserar på allt för generella sökord är det ofta mycket med kostnadseffektivt att bryta upp dem i ett flertal, mer relvanta fraser.
CTR-en ser jag inte som vi har någor problem med då den ligger över 5% på många av orden

Citat:
Ursprungligen postat av berneboy
Istället för att annonsera på ordet 'skidor' kan det vara betyldigt billigare att köpa klick på fraser som 'skidor salomon', 'hyra skidor', 'skidor stockholm' osv..

Desstom ger allt som oftast klick på dessa ord en bättre konverteringsgrad i jämförelse med de generella orden.
Många av våra vanligare ord är redan i dagsläget kombinationsord, men i detta fallet är det förhållandevis ovanliga ord som vi pratar om. Många av dom så får man inte upp några andra annonser på ifall man söker på dom själv.

/H.
Oläst 2008-02-11, 09:49 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Gustav@Feb 9 2008, 21:40
En ctr på 5 % är helt ok och borde inte leda till "straff". Kan du inte ge lite exempel på ord där du är tvungen att betala överpris henning? På rak arm så skulle jag säga att du har blivit straffad för något. Tyvärr så är det svårt att säga varför.
Jag PM-ar över ett exempel-ord eftersom jag inte vill ha några click-race på dessa...

/H.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017