FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Då jag inte är den typen som idrottar så mycket har jag inte använt de subventionerade anläggningarna speciellt mycket. Däremot använde jag Volvos som är subventionerad av Volvo. Har inga barn så utnyttjar inte dagissystemet. Har aldrig gjort det heller. Inte ens när jag var liten. Om jag har en lön på 18000 kr och får ut 11800 har jag redan betalat 50% i skatt. När jag sedan använder dessa pengarna betalar jag ytterligare 20% av dessa pengar i skatt. När jag var akut sjuk med en halsfluss, vilket jag fick ett par ggr/år förut fick jag beskedet att jag skulle vänta 3 veckor på en läkartid. De på värdcentralen vet att jag får halsfluss ganska ofta och den kan vara elakartad men det gick inte att få en tid. Lyckades hitta en läkartid nästa dag och gick till läkaren. Läkaren vågade inte göra något åt halsflussen utan skickade mej, med remiss, till Sahlgrenska, i Gbg. Där löste han en tid på kvällen åt mej. Den läkaren undrade varför jag inte kommit tidigare. Och jag gav svaret. "Hade du kommit ett par timmar senare hade vi fått punktera en halsböld" var läkarens kommentar. "Hade du inte kommit förrän i morgon bitti är det inte säkert att du hade behövt vår hjälp, då kan det kanska ha varit för sent" var nästa kommentar. Känns tryggt att veta att man kan dö av en halsfluss för att det inte finns nån läkartid till mej.. Min mor var med om en bilolycka som hon inte var vållande till. Hon har fått stånga pannan blodig gentemot sitt försäkringsbolag och sen också försäkringskassan. Hon har fått anlita advokat för att försöka få sin rätt mot försäkringskassan(???). Jag har också fått kämpa mot försäkringskassan. Råkade ut för en arbetsplatsolycka 2002 som jag inte fått ut några pengar för från försäkringskassan än. Jag gick sjukskriven en månad. Har därför inte heller kunnat få ut försäkringspengar från försäkringsbolaget. 2005 råkade jag ut för nästa arbetsplatsolycka och var sjukskriven en månad. Har inte fått ut några pengar från försäkringskassan för det än. Och kan därmed inte få ut pengar från andra försäkringar som ska täcka upp en del. Och tack vare detta missar jag också en massa pensionspengar. Hur tryggt känns detta? Har tröttnat på detta samhälle och finns därför inte kvar i det landet. Sen hör man om alla dessa som kommer från alla "krisdrabbade" områden. Går bara till soc och hämtar pengar. Har fina bilar och åker runt med. Dessa är dock reggade i andra länder och syns inte i registren i Sverige och då är det OK att ha. Jag vet en tjej som hade 2 jobb, ett heltid och ett deltid, som blev av med heltidsjobbet. Detta innan vederbörande hade varit med i A-kassan så länge att hon var kvalificerad för A-kassa. Hon gick då till soc för att få pengar men fick svaret: "Du har ju en bil. Sälj den först." Men den behövde hon ju i sitt deltidsjobb för att kunna sköta det. Men ville dom det så kunde hon väl göra det och sen sluta det jobbet. Bilen var köpt för 2 500kr och var inte värd mer heller. Och sa detta till soc men också att hon då behövde fullt soc. De kunde hon inte få om hon avslutade sin anställning självmant. Till sist fick hon en annan handläggare som sa att det är OK att behålla bilen så länge hon jobbar. Det finns mycket mer att säja om denna historien men är för långt att dra nu. Jag såg såna här saker varje dag i Sverige och började undra vad våra politiker använder hjärnan till. Dom är pigga på att dela ut bidrag för då får dom en massa röster. Men allt ska finansieras också. Om skattetrycket blir för högt så blir det revolt. Varför har de stora bolagen flyttat sin huvudkontor till utlandet? Skattefördelar! Varför är det en del som skaffar utländska bolag? Skattefördel! När jag jobbar jobbar jag för att JAG ska ha det bra, jag och mina närmaste. Inte late Lasse som inte vill göra ett vettigt handtag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det här är ganska avancerad matematik, så jag orkar inte gå in på några djupare resonemang. Men orsaken till att skatter är så skadliga är att det uppstår något som inom nationalekonomin kallas för deadwight loss. I artikeln som jag länkar till här så behandlas begreppet ur ett marknadsekonomiskt perspektiv, där det visar hur skadligt det är om konkurrensen inte är fri. I en perfekt konkurrens så hamnar hela produktionsöverskottet i konsumentens fickor. Vid motsatsen (monopol) så hamnar inte hela överskottet i producentens fickor, utan en stor del går förlorad. Detsamma gäller för skattetrycket där samma mekanismer gör att kakan inte bara fördelas annorlunda, utan att den även blir avsevärt mycket mindre. Det optimala hade varit 0 % skatt, eftersom vi då helt slipper deadwight loss.
Det går att räkna ganska exakt på hur mycket skatter kostar samhället och hur stora värden som går förlorade. Vad som ändå gör skatter försvarbara är fördelningseffekten och att vissa samhällsnyttiga funktioner, som inte är direkt ekonomiskt lönsamma, kan tillhandahållas. Skatter är därför ett nödvändigt ont (jämför med t ex inflationen). Man bör dock försöka att hålla skattetrycket på den absolut lägsta möjliga nivån. Att som i Sverige håva in pengar för att sedan dela ut dem i form av olika bidrag skapar enorma kostnader som alla medborgare (fattiga som rika) tvingas bära. Då syftar jag alltså inte på de kostnader som uppstår på grund av administration och byråkrati. Skatter är som arbetslöshet och inflation. Alla tre är i stora doser extremt skadliga för ekonomin, samtidigt som samhället inte skulle kunna fungera helt utan dem. I Sverige är man numera överens om att inflationen och arbetslösheten ska hållas så låg som bara möjligt (optimalt är två respektive fyra procent). Men när det kommer till skatter så har man inte lyckats dra samma slutsatser, trots att resonemanget är detsamma. Skatter är bra, men varje skatt bör ifrågasättas – just eftersom de är så skadliga för hela samhället. Själv så trodde jag förr att skatter mest hade med fördelningspolitik att göra. Att höga eller låga skatter var en fråga om tro, åsikter, politisk tillhörighet och ideal (men inte om fakta och matematik). Jag blev ganska paff när jag insåg hur fel jag hade haft i alla år. Ännu mer förvånad blev jag några år senare när jag insåg att man kan öka statens skatteintäkter genom att sänka inkomstskatten. Så fort skatter diskuteras så brukar alltid USA nämnas som Sveriges motsats. USA är långt ifrån något mönsterland inom nationalekonomin. Landets historia präglas av dumma ekonomiska beslut i form av subventioner, tullar, handelshinder, expansionistisk politik, iskalla diplomatiska förbindelser, byråkrati, sociala spänningar, ekonomiska klyftor, mm, mm. I USA så lever stora delar av befolkningen i fattigdom – trots låga skatter, men inte på grund av låga skatter. Sverige byggde sin välfärd genom att ställa sig neutralt i två världskrig. USA har blandat sig i varje större konflikt sedan nationen grundades. Har man det i åtanke så är det egentligen ganska konstigt att bara en liten del av befolkningen lever i fattigdom. Ett land som ständigt befinner sig i krig brukar normalt inte kunna bygga ett rikt samhälle. Undantaget är naturligtvis de rövarekonomier som t ex Romarriket och det koloniala England utgjorde. Men vi kan bortse ifrån dessa eftersom världsekonomin inte lägre fungerar på samma vis. Det här blev ett långt inlägg. Jag har precis rättat en kompis d-uppsats i ekonomi och fick blodad tand av allt läsande. Jag börjar sakna universitet så jag kan inte hjälpa det ![]() Edit: Såg att kingofroad hann emellan med ett lika långt inlägg, så nu dör väl den här diskussionen eftersom ingen orkar läsa så långa inlägg ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Och då den typen där man skrattar åt personen man ser. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är mycket riktigt att många av våra invandrare, nysvenskar för att använda sossarnas ord, lever på bidrag. Lite grann p.g.a. dom själva men framför allt på p.g.a. Sveriges politik i frågan. När invandrarna kommer hit får dom INTE jobba förrän dom har fått uppehållstillstånd och arbetstillstånd. Och det kan ta några år. Hade man däremot sett till att få in dom på arbetsmarknaden tidigt, och givetvis sett till att dom lärt sej språket, hade det hela sett mycket annorlunda ut. Gå hemma i 2 år och se sen hur lätt att komma in på arbetsmarknaden. När sen en hel del befinner sej i flyktingförläggningar där det inte finns så många som pratar svenska lär dom sej inte språket eller den svenska kulturen. När sen de svenska myndigheterna vill placera ut invandrarna i kommunerna säjer dessa nej eller placerar dom i de minst attraktiva områdena. Vill dom placera några i de lite finare eller finaste områdena så blir det ett RAMASKRIIIII på den svenska delen av befolkningen. Där finns en stor del av anledningen till att det är så svårt för invandrare att komma in på arbetsmarknaden och att komma in i samhället. Det finns givetvis fler anledningar.
Att det finns en massa onödiga myndigheter kan jag hålla med om. Men dom som finns kunde utnyttjas bättre. Jag vet en som jobbar inom socialförvaltningen i Gbg. Hon är ganska så trött på alla chefsbyten. Så fort det byts en chef ska det omorganiseras, vilket kostar stora pengar, och sen stannar chefen 1 1/2-2 år. För att en omorganisation ska var försvarlig behöver den ca 2 år på sej för att komma iordning riktigt och sen ska det inte göras några större omorganisering på upp till 10 år utan man ska göra små och fortlöpande. Så som sagt var finns det en hel del onödiga utgifter. Men också många nödvändiga som skola, sjukvård, åldringsvård, infrastruktur, osv. Men pengarna skulle många gånger kunna användas bättre och effektivare inom dessa områden. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst angående hur pengarna används fel men jag har inte tid och energi att lägga på det. Det är därför jag flytt landet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hel off topic: Ni som "flytt" landet, var har ni bosatt er?
(Det här är alltså inte ett inlägg i diskussionen om skatter.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||||
|
|||||
|
Citat:
När jag skrev mina punkter överdrev jag dem givetvis. Det är självklart inte bara somalier som skaffar många barn, eller lever på bidrag. Däremot ingår de (alltså de av de somalier som gör det) i den 2/3-gruppen som går till sånt du aldrig får se röken av. Ungefär 1/3 av det staten får in i skatt går till skola, vård, rättväsende, sjukvård och sånt som faktiskt är vettigt att betala skatt för. Resterande, även där finns det sådant som är vettigt, går till annat. Skär ner på bidragen så bara de som behöver dem får det (för sjutton, när jag studerade fick jag bidrag trots att jag, egentligen, inte behövde det), minska den statliga verksamheten (sälj företag, skrota onödiga myndigheter, förenkla lagar), minska bidragsinvandringen och ersätt den med ett green card-system. Låt kriminella få sämre mat (de får dyrare mat än skolungdomar och äldrevården) och framförallt låt dem arbeta mer. Minska antalet riksdagsledamoter och ta bart deras jäkla pensionssystem - de ska använda samma system som oss dödliga. Finns många åtgärder för att man skulle kunna ha kanske ett totalt skattetryck på 30% och ändå "slippa" betala när man blir sjuk, går i skolan eller ringer till polisen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad som INTE framgår ovan är de kommunala skatterna. De utgör, om jag förstått allt rätt, en större andel än de statliga som nämns ovan...
Lägger man in dessa så kostar bidragsdelen fruktansvärda summor mer och försvaret, till exempel, utgör en spottstyver i den totala budgeten för riket. Det är förvånansvärt många här i Sverige som tror att vi har det bäst i världen, men det är, som påpekats här, till exempel markant bättre sjukvård i Tyskland, med kortare köer och på det hela bättre vård. Skall man prata skatter kanske man skall se till det totala skatteuttaget, inte bara den statliga skatten...
![]() |
Svara |
|
|