Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skatter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-13, 15:22 #31
kingofroad kingofroad är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Medlem

Det vi är bäst på i Världen är skatter. Det som det pratas om ovan är inte bara kommunala skattrer utan även stalig skatt, moms (vilken är den största enskilda skatten i Sverige), punktskatter, m.m. Sen om man jämför med andra länder, ex.vis Italien så har man ett mycket bättre redovisningssystem i Sverige. i italien är det inte allt som redovisas och då sjunker BNP för Italien. Detta påverkar inte bara skatten utan även en sån sak som avgiften till EU.
Nu är det så att sjukvården skulle kunna utnyttjas bättre. GP hade en artikelserie för ett par år sen om detta. Vad jag läste i den artikelserien var skrämmande. Sjukvården kan utnyttjas dubbelt så bra till mindre pengar om den utnyttjas rätt.
kingofroad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-13, 15:32 #32
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Sverige byggs i skrämmande hög grad på bidrag, vilket förvånar mig. Jag har ingen lust att betala tusentals kronor varje månad till samhällets parasiter, folk som lever på fusk och bidrag, oavsett inhemsk eller utländsk härkomst. De finns och de finns i överflöd. I mitt tidigare arbete träffade jag drivor av dem varje vecka och jag känner folk som väldigt gravt utnyttjar systemet. Så pass gravt att jag de facto sagt upp bekantskapen eftersom jag blir så förbannad.

Av alla skatter jag betalt in i mitt liv har jag, inkluderat skola och allt (dock inte pensionen, den är det 25 år till) fått tillbaka ca 10%... Jag inbillar mig att jag inte kommer att få tillbaka de där 90% och att jag om jag fått disponera dem själv kunnat skapat mig en nog så omfattande trygghet, både kortsiktigt och långsiktigt.
Oläst 2008-01-13, 16:38 #33
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

De som säger att det är ett bra sjukvårdssystem i Sverige jämför kanske med länder där sjukvården är obefintlig eller har aldrig själva försökt utnyttja sjukvården. Det enda som verkar fungera (någorlunda bra) i Sverige är akutsjukvården där det är fråga om liv eller död, men det finns ju även undantag där. Vårdköerna är otroligt långa och oftast helt oacceptabla.

Här i England är det otroligt mycket som är dåligt: Pommes frites till all mat, dålig standard på bostäder och regn varannan dag under vintern. Men sjukvården samt skola och utbildning här på Isle of Man är utomordentlig, gratis och mycket effektiv. Skatterna är förmånliga och inte i närheten av Sverige - bolagsskatten är exempelvis på 0%.

Sjukvården i Österrike, där jag också delvis bor, är på den nivå som många Svenskar fantiserar om att Sverige fortfarande är. Vårdköerna är minimala och behandlingsmetoder på topp. Ofta är det i de större städerna inte många minuter transporttid till närmaste sjukhus. Därtill ligger genomsnittslönen i Österrike bland de högsta i Europa. Lärarna har genomgående relevant utbildning, obligatorisk fortbildning och universitetsexamen. Men då är ju trots allt också politikerna högutbildade med krav på att de kan mer än bara prata....

Många verkar leva kvar i fantasin kring det rykte Sverige har: "Sjukvården är i topp och utbildningsnivån är utomordentlig" - när det i själva verket visar sig att Sverige ligger långt efter på båda områdena när man börjar jämföra med många andra Europeiska länder. Sverige har snärjt in sig i en bidragskarusell och politik som går ut på att sjukhus och statligt finansierade institutioner måste spendera så mycket av sin budget som möjligt för att inte bli av med den "in i det svarta hålet" till nästa budgetperiod.

I Sverige tar man inte heller tillvara på invandringen och fördelarna som det skulle kunna innebära med ökad population; nej istället för att ge dem jobb till en lön som kanske inte är den bästa men fortfarande går att leva på så ska dem in i bidragssystemet. Tankesättet i många kollektivavtal att "Ingen ska förnedras genom att jobba till för låg lön - alla ska tjäna minst X kr oavsett vad de gör!" är ofta nedbrytande; eftersom de som lever på bidrag ofta tenderar att vilja göra rätt för sig men inte får möjligheten just pga minimilönerna.

Att man ens jämför arbetares genomsnittslöner med tjänstemännens är helt absurt. Det är väl inte konstigt att det skiljer 8600 kr mellan de två grupperna när bakgrund, lån för utbildning och liknande skiljer sig så dramatiskt. Det finns en anledning till varför invandrare här i England är mer integrerade och accepterade i samhället: De jobbar också! Här på Isle of Man finns det exempelvis ett par anställda personer som står utanför sjukhuset och tar emot bilarna som anländer och visar var de kan parkera och få hjälp på bästa sätt. Det är knappast något högavlönat jobb men ger just möjlighet till folk att få jobba och bidra till något gott i samhället!

Jag säger inte att systemet i England är det ultimata sättet eftersom det också finns många uteliggare och personer helt utanför det sociala systemet, men för Sverige att närma sig den politiken och integrationen av bidragstagare (där möjligt) skulle vara tänkvärt för Sveriges politiker (och befolkning!).
Oläst 2008-01-13, 16:56 #34
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Marcus, ditt inlägg kan vara ett av de bästa och mest välformulerade som jag läst på WN hittills. Vem hade kunnat tro att det var inom ekonomi och samhällsvetenskap som de största talangerna visade sig på WN .
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-13, 17:47 #35
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Intressant att ingen pratar om den kontraproduktiva progressiva lönebeskattningen.

Nu har jag inte orkat ta reda på var gränsen går i år, men för löner en bit över 30 000 kr/mån blir skatten plötsligt högre procentuellt SAMTIDIGT SOM ÖKNINGEN INTE ÄR PENSIONSGRUNDANDE. Jobba mer, få mer i bruttolön men knappt nån skillnad i nettolön...

Om det istället var 30% beskattning på all inkomst - inga fribelopp - skulle förmodligen lönerna stiga i höjden, konsumtionen öka etc. En egenföretagare som kan välja att ta ut 30 000 kr i lön och betala 30% i skatt eller ta ut 35 000 kr i lön och betala 40% i skatt väljer nog i många fall det första alternativet.

(ja, det är något förenklat)
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-13, 18:08 #36
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by jonny@Jan 13 2008, 23:47
Intressant att ingen pratar om den kontraproduktiva progressiva lönebeskattningen.

Nu har jag inte orkat ta reda på var gränsen går i år, men för löner en bit över 30 000 kr/mån blir skatten plötsligt högre procentuellt SAMTIDIGT SOM ÖKNINGEN INTE ÄR PENSIONSGRUNDANDE. Jobba mer, få mer i bruttolön men knappt nån skillnad i nettolön...

Om det istället var 30% beskattning på all inkomst - inga fribelopp - skulle förmodligen lönerna stiga i höjden, konsumtionen öka etc. En egenföretagare som kan välja att ta ut 30 000 kr i lön och betala 30% i skatt eller ta ut 35 000 kr i lön och betala 40% i skatt väljer nog i många fall det första alternativet.

(ja, det är något förenklat)
Om du tittar på det tidigare inlägget från mej som är som en anekdot och tänker efter lite är det just detta jag menar. Ju mer du jobbar desto högre skatter får du. M.a.o. så betalar du till dom som inte vill jobba. Jag personligen har inget emot att betala till dom som INTE kan jobba av olika orsaker. Där jag befinner mej finns det inte mycket hjälp för dom som inte kan jobba men jag ser en vilja hos dom som saknas hos de flesta s.k. handicappade i Sverige. Förväxla nu inte detta med de som verkligen är handicappade. De som är handicappade här gör det dom kan göra och inte som i Sverige: dom gör inte det dom vill göra. Många handicappade i Sverige vill många gånger göra något men samhället är inte gjort för dom.
Är du en vanlig arbetare som vill jobba straffskattas du för att du vill jobba. Är du en höginkomsttagare har du råd med en skattejurist som fixar allt åt dej. Jag märkte det att regeringen vi hade förut, säjer inte vilken, ville att de som kunde betala skatt skulle göra det, vilket i och för sej är riktigt, men när det inte lönar sej att jobba så vill nog de flesta inte göra detta. Om man har en årslön på 400 000 kr så har man ingen större lust att betala 60% i skatt om man är "vanlig" arbetare. Jag vet hur det är. 1999 hade jag en årsinkomst som vanlig arbetare på 373 000kr och fick inte dra av verifierade avdrag på över 40 000 kr. Helt plötsligt hade jag en skatt på över 70%. M.a.o. betalde jag för 2 inkomster till. Varför? Nu betalar jag mycket mindre i skatt och kan samtidigt säkra min ålderdom.
VARFÖR SKA JAG DÅ STANNA I SVERIGE OCH SKATTA BORT MIN ÅLDERDOM???
Oläst 2008-01-13, 18:12 #37
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
En klockren replik till de som förespråkar hög skatt; Varför har vi inte 100% i skatt då?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-13, 18:51 #38
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Spindel@Jan 14 2008, 00:12
En klockren replik till de som förespråkar hög skatt; Varför har vi inte 100% i skatt då?
Det finns en annan anekdot som lyder:
Skattmasen undrar hur mucket du tjänar? Du svarar:-x antal kronor.
"Hur mycket har du använt"? -Y antal kronor.
"OK." Säjer skattmasen. "Skicka in resten som skatt plus lite till för säkerhet skull."
Stämmer rätt bra med dagens samhälle.
Detta enligt min mening.
Oläst 2008-01-13, 22:08 #39
Lazyman Lazyman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Lazyman Lazyman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Originally posted by Marcus@Jan 13 2008, 17:38
Här i England är det otroligt mycket som är dåligt: Pommes frites till all mat, dålig standard på bostäder och regn varannan dag under vintern. Men sjukvården samt skola och utbildning här på Isle of Man är utomordentlig, gratis och mycket effektiv. Skatterna är förmånliga och inte i närheten av Sverige - bolagsskatten är exempelvis på 0%.
Men snälla Marcus, Isle of man är inte England när man pratar om skatt etc. På din ö bor 80000 människor som ha i många stycken självstyre från regeringen i London, tex beskattningen ni har är inte den jag betalande som boendes i London.
Lazyman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-13, 23:04 #40
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lazyman
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus
Men snälla Marcus, Isle of man är inte England när man pratar om skatt etc. På din ö bor 80000 människor som ha i många stycken självstyre från regeringen i London, tex beskattningen ni har är inte den jag betalande som boendes i London.
Utveckla gärna vad det är du vill ha sagt med det?

Jag är mycket väl medveten om skillnaderna i beskattning mellan Isle of Man och England men tack för påpekandet. Jag utgick ifrån att det var tillräckligt tydligt som jag uttryckte det angående bolagsskatten;"här på Isle of Man...". - men uppenbarligen inte? Jag tror dock inte någon här på forumet tror att England har 0% bolagsskatt. Isle of Man ligger endast 30 minuter med flyg från Englands fastland.

Oavsett om det är England, Isle of Man, Österrike eller Tyskland så har samtliga länders invånare lägre total beskattning än Sveriges under samma lönemässiga förutsättningar. Trots detta har man i de flesta fall ändå tillgång till bättre sjukvård och utbildning enligt de exmplen jag skrev i mitt förra inlägg. Nu vet jag inte riktigt vad det är för tåg, skola och sjukvård du kommit i kontakt med men det är klart att det finns undantag.

I Österrike har man exempelvis 14 "månadslöner" per år där de två extra endast beskattas med 6% inkomstskatt. Man får full lön under sjukdagarna samt man betalar inget eller minimalt för att gå till tandläkaren.

Förklara gärna på vilket sätt du tycker det är rätt så kan jag gå in på detaljerna varför jag inte håller med dig. Ge också gärna exempel på när Svensk sjukvård är lika överlägsen i vård som de Svenska skatterna är i omfattning i jämförelse med nämnda länderna.

En ganska intressant artikel som behandlar ämnet finns att läsa hos SvD: "Skatte- och avgiftsbelastningen på arbetsinkomster är 50 procent högre än EU-snittet och 24 procent högre än i Danmark."
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017