Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Diskussion om annonsnätverk

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-04, 17:22 #1
DavidOscarsson DavidOscarsson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2007
Nykomling

Jag jobbar med onlineannonsering (ADOperator) och jag skulle gärna vilja ha en öppen diskussion med er som använder annonser på era sidor (oavsett annonsnätverk), och kolla vad ni har för funderingar och tankar kring det hela.

Exempel på saker som jag undrar är t ex:

1. Finns det något som saknas hos de tillgängliga tjänsterna? Vad skulle man kunna lägga till för att underlätta och göra saker bättre för publicister?

2. Anser ni som använder annonser att ni bemöts proffsigt och får god kontakt med annonsnätverken?

3. Tror ni att det kommer ske några stora förändringar inom branschen den närmaste tiden?

4. Vad anser ni är ett vettigt CPC, CPT/CPM etc? Vad skall man som användare av annonser kunna förvänta sig?

5. När det gäller själva annonserna och deras utseende - vad är viktigast? Vad tänker ni om placeringar av annonser på en sida och dylikt? Hur kan sådant påverka ens intäkter?

Det är frågor med ett ganska stort omfång, vars svar givetvis beror på en massa omständigheter som en sidas storlek mm, men om det är någon som vill lufta sina åsikter så vore det väldigt kul att få ta del av dem!

Mvh
/David
DavidOscarsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-07, 08:55 #2
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Vad roligt med en som faktiskt vill veta vad jag tycker.

1. Jag använder mig idag av AdSense, Tradedoubler och Adfair. AdSense är ju otroligt enkelt att använda, och ger ganska bra avkastning. Annonserna genereras ju automatiskt. Tradedoubler har väldigt många annonsörer, och väldigt bra system för att leta annonser inom kategorier, och som jag använder mycket, annonsstorlek. Annonspooler är också mycket bra. Många har ju egna system för detta, men när man inte har det, så är det bra. Adfair har annonsörer som betalar bra, däremot har de en rätt dålig hemsida. De visar dock statistik på hur många visningar en annons behöver innan den klickas, vilket är mycket bra.

2. Jag har bara blivit bra bemött när jag har kontaktat supporten på dessa nätverk. Google har jag inte haft någon kontakt med alls, så där vet jag inte.

3. Pass

4. Det tycker jag är upp till annonsören. Det beror ju på branch osv. Tradedoubler har många annonsörer där man får utdelning endast vid avslut. Det är ju bra, säkert för annonsören, men då måste det ge bra avkastning för mig också.

5. Det är mycket viktigt att den sticker ut, men surftown annonsen här till höger blinkar för mycket. Den ska synas, visa på ett bra erbjudande och locka till klick. Det spelar ingen roll för mig om jag får 200kr/klick av en annonsör, om annonsen är dåligt utformad, och ingen klickar.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-07, 11:16 #3
Nykomling

Nykomling

Tack så mycket för svar! Det var intressant att ta del av dina åsikter.

Tänkte komma med lite följdfrågor på två av punkterna:

4. Vilken annonseringsform (CPC, CPT/CPM, CPA) är mest åtråvärd idag? Är det någon speciell eller beror det helt på vad det handlar om för reklam och vad man har för slags sida?

5. Annonsernas utseenden: vad tycker du är viktigast när det gäller textannonser? Att de sticker ut från sidan eller att de är designmässigt enhetliga? Om du skulle nämna två saker som är viktigast för en annonsanvändare att kunna redigera själv när det gäller textannonser, vilka skulle det vara (t ex färger, typsnitt, storlek mm)?
Oläst 2008-01-07, 11:34 #4
StefanBergfeldts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

4. Beror ju på vad man som annonsör vill uppnå. Många vill ju kunna mäta resultat, och då är ju klick och avslut mycket bra. Dock tycker jag som visar upp annonser på min sajt att det är trevligare med betalt per visning. Sen är det upp till annonsören att ha bra annonser som genererar klick. Alternativt väljer jag en annonsör som har bra annonser, men då vill jag ha betalt per klick, för jag kan inte styra avslutsfrekvensen när "kunden" har lämnat min sida.

5. Textannonser måste jag som sajtägare få styra över. Jag kan inte ha textannonser med olika utseende, utan de måste följa stilen på min sajt.
Oläst 2008-01-07, 12:13 #5
comeandstays avatar
comeandstay comeandstay är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
comeandstay comeandstay är inte uppkopplad
Medlem
comeandstays avatar

Reg.datum: May 2007
Många affiliatenätverk har varit för dåliga på att ställa krav på annonsörerna och tagit in annonsörer även om det gett urusel ersättning till affiliates.
Visst kan publicisterna välja bort dessa annonsörer men de kan ändå ha ett intressant innehåll och då affiliates inte själva kan förhandla med annonsören om en bra deal måste affiliatenätverken göra detta.
comeandstay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-07, 13:40 #6
Nykomling

Nykomling

"Dock tycker jag som visar upp annonser på min sajt att det är trevligare med betalt per visning."

Jag gissar att det är CPT som i regel ger bäst utdelning. Vad tycker du att det, som lägst, bör ligga på för att det skall kännas värt att visa den sortens annons? Och även, vad är ett vettigt CPC?
Oläst 2008-01-07, 14:47 #7
StefanBergfeldts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

CPT är Cost Per Thousand eller hur? En rimlig ersättning per tusen visningar ligger väl från 50kr och uppåt. Naturligtvis är det helt beroende på HUR annonsen visas, men det kan man ju inte veta.

En rimlig CPC är också mycket svårt att säga. Det beror ju på vad det gäller för något. En väl utformad annons med ett bra erbjudande kan ju ge väldigt hög CTR, och det är ju attraktivt. Det är därför jag gillar Adfairs statistik på detta. Handlar det om en produkt typ stuga i sälen, som kostar över en miljon, så kommer ju avslutsfrekvensen att vara mycket låg, men provisionen kanske kan vara flera tusen kronor. Ska man bara dra till med något så tycker jag att en rimlig CPC ligger på ca 1kr, lite beroende på vad det handlar om.
Oläst 2008-01-07, 17:50 #8
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
1. Att någon tar tag i att utbilda (sälja in) annonsörerna för vilka ersättningsnivåer som är rimliga och vad man kan förvänta sig av nätverket. Förstår ej varför man ska blanda in andra ersättningsformet som per visningar/klick osv när man inte har fått igång grunden med provisionsbaserat system.
2. Nej.
3. Antagligen inte. Går ju bra som det gör för er och annonsörerna.
4. I procenttal runt 10%. Sen finns det tillfällen då procent inte går att använda, där är det svårare att dra något generellt.
5. Ta bort banners helt och hållet, totalt värdelöst. Textlänkar som man själv utformar är bäst, tråkigt bara att man aldrig kan djuplänka. Snabba sales fungerar helt klart bäst.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-08, 08:01 #9
StefanBergfeldts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Att utbilda/hjälpa annonsören är jättebra. Ersättningen får man sätta i förhållande till värdet av en besökare.

Jag håller inte alls med om att banners ska bort. Däremot tycker jag att banners ska ge betalt per visning (annonsören ansvarar för att utforma en annons som blir klickad), och textlänkar get betalt per klick (webbdesignern ansvarar för att utforma en länk som blir klickad).

Som jag sa tidigare så ligger ansvaret att konvertera ett besök till ett avslut helt hos annonsören. Dock kan det ju bli missvisande med textlänkar, om webbdesignern anger en missvisande text.
Oläst 2008-01-08, 08:19 #10
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Jag saknar möjligheten att få annonserna som en slags feed. Alltså att man ska kunna hämta nån fil hos nätverket som innehåller en feed med alla annonsörer. Feeden kan t.ex. innehålla annonsörens namn, kort beskrivning, lång beskrivning, url till villkor, url till bild, ersättning.
Detta gör att man som affiliate kan automatisera processen med att lägga upp, men även plocka ner kampanjer.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017