Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bryr Skatteverket om hur jag tjänar pengar?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-04-10, 19:31 #1
Namentittada Namentittada är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2014
Nykomling

Standard Bryr Skatteverket om hur jag tjänar pengar?

Planerar att öppna en sida med en massa bilder. Jag äger inte dessa bilder men chansen är liten att ägarna skulle bry sig (viral bilder).

Det jag undrar är helt enkelt om Skatteverket skulle bry sig när jag deklarerar då det handlar om civilrätt.
Namentittada är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-10, 19:42 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Skatteverket bryr sig inte om hur du tjänar pengar, de upptaxerar exempelvis kriminella som de misstänker har en hel del svarta intäkter.
Oläst 2014-04-10, 20:00 #3
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
om du drar in mer än 14.000kr (hobbverksamhet) så kommer du att få en pling av skatteverket för eller senare :P
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-10, 21:56 #4
backens avatar
backen backen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
backen backen är inte uppkopplad
Medlem
backens avatar

Reg.datum: Jul 2003
Det finns ingen beloppsgräns för hobbyverksammhet, däremot så måste man redovisa moms om man omsätter mer än 30000.
Det är inte hobbyverksamhet om verkamheten bedrivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte. Oavsett om man gör vinst eller inte.

Skattar och betalar egenavgifter gör man från första kronan (om man tjänat mer än grundavdraget på sitt ordinarie jobb). Kvitton mm ska sparas.
backen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-11, 12:42 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Namentittada Visa inlägg
Planerar att öppna en sida med en massa bilder. Jag äger inte dessa bilder men chansen är liten att ägarna skulle bry sig (viral bilder).

Det jag undrar är helt enkelt om Skatteverket skulle bry sig när jag deklarerar då det handlar om civilrätt.
Ur upphovsrättssynpunkt måste du kunna bevisa att du har upphovsmannens rätt att publicera bilderna, annars får du påhälsning av de som bevakar upphovsrätten och de kan vara minst lika otrevliga som skatteverket.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-11, 13:05 #6
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:

Vill uppmana dig att tjäna dina pengar på något som är inom lagens ramar istället. Det finns ingen framtid i verksamheter som ligger i gråzonen eller till och med på fel sida gränsen. Du tar stora risker och jag tror knappast dina inkomster kommer väga upp. Lägg din energi, drivkraft och kunskap på något annat :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-11, 13:32 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ur upphovsrättssynpunkt måste du kunna bevisa att du har upphovsmannens rätt att publicera bilderna, annars får du påhälsning av de som bevakar upphovsrätten och de kan vara minst lika otrevliga som skatteverket.
Det beror ju helt på vad det handlar om för bilder. Jag har själv publicerat 10-20000 bilder på en hemsida utan att fråga om lov en enda gång. Det gick alldeles utmärkt under 10 års tid. Ett par bilder fick jag ta bort och någon enstaka gång ville fotografer ha en länk men annars var det inga som helst bekymmer. Sunt förnuft kommer man långt med oavsett vad det gäller.
Oläst 2014-04-11, 14:23 #8

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Vill uppmana dig att tjäna dina pengar på något som är inom lagens ramar istället. Det finns ingen framtid i verksamheter som ligger i gråzonen eller till och med på fel sida gränsen. Du tar stora risker och jag tror knappast dina inkomster kommer väga upp. Lägg din energi, drivkraft och kunskap på något annat :-)
Instämmer helt och hållet i att man enbart ska lägga sin energi på aktiviteter som är lagliga, och etiskt försvarbara, annars kan man lägga ner direkt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-12, 13:46 #9
Nykomling

Nykomling

Jag vill helt enkelt skapa en blogg/hemsida med en massa bilder och Gifs. Söker man runt hittar man ju tusentals sådana sidor och många av dem har ju blivit oerhört populära (9gag, Tumblr, viralnova, gifs.com, diverse porrsidor). Förstår bara inte hur jag inte kan göra samma sak utan att hamna i gråzonen eller göra något olagligt.
Namentittada är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-12, 14:29 #10
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Jag vill helt enkelt skapa en blogg/hemsida med en massa bilder och Gifs. Söker man runt hittar man ju tusentals sådana sidor och många av dem har ju blivit oerhört populära (9gag, Tumblr, viralnova, gifs.com, diverse porrsidor). Förstår bara inte hur jag inte kan göra samma sak utan att hamna i gråzonen eller göra något olagligt.
Vem har sagt att dina exempel inte är i någon gråzon eller är helt lagliga? Det finns så många stora sajter som bedrivs på synnerligen suspekta sätt. Inte ens tidningar i Sverige kan ju hålla fingrarna i styr när det gäller bilder.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017