WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bryr Skatteverket om hur jag tjänar pengar? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061497)

Namentittada 2014-04-10 19:31

Bryr Skatteverket om hur jag tjänar pengar?

Planerar att öppna en sida med en massa bilder. Jag äger inte dessa bilder men chansen är liten att ägarna skulle bry sig (viral bilder).

Det jag undrar är helt enkelt om Skatteverket skulle bry sig när jag deklarerar då det handlar om civilrätt.

tartareandesire 2014-04-10 19:42

Skatteverket bryr sig inte om hur du tjänar pengar, de upptaxerar exempelvis kriminella som de misstänker har en hel del svarta intäkter.

phattrance 2014-04-10 20:00

om du drar in mer än 14.000kr (hobbverksamhet) så kommer du att få en pling av skatteverket för eller senare :P

backen 2014-04-10 21:56

Det finns ingen beloppsgräns för hobbyverksammhet, däremot så måste man redovisa moms om man omsätter mer än 30000.
Det är inte hobbyverksamhet om verkamheten bedrivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte. Oavsett om man gör vinst eller inte.

Skattar och betalar egenavgifter gör man från första kronan (om man tjänat mer än grundavdraget på sitt ordinarie jobb). Kvitton mm ska sparas.

Conny Westh 2014-04-11 12:42

Citat:

Ursprungligen postat av Namentittada (Inlägg 20490237)
Planerar att öppna en sida med en massa bilder. Jag äger inte dessa bilder men chansen är liten att ägarna skulle bry sig (viral bilder).

Det jag undrar är helt enkelt om Skatteverket skulle bry sig när jag deklarerar då det handlar om civilrätt.

Ur upphovsrättssynpunkt måste du kunna bevisa att du har upphovsmannens rätt att publicera bilderna, annars får du påhälsning av de som bevakar upphovsrätten och de kan vara minst lika otrevliga som skatteverket.

coredev 2014-04-11 13:05

Citat:

Ursprungligen postat av Namentittada (Inlägg 20490237)

Vill uppmana dig att tjäna dina pengar på något som är inom lagens ramar istället. Det finns ingen framtid i verksamheter som ligger i gråzonen eller till och med på fel sida gränsen. Du tar stora risker och jag tror knappast dina inkomster kommer väga upp. Lägg din energi, drivkraft och kunskap på något annat :-)

tartareandesire 2014-04-11 13:32

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20490270)
Ur upphovsrättssynpunkt måste du kunna bevisa att du har upphovsmannens rätt att publicera bilderna, annars får du påhälsning av de som bevakar upphovsrätten och de kan vara minst lika otrevliga som skatteverket.

Det beror ju helt på vad det handlar om för bilder. Jag har själv publicerat 10-20000 bilder på en hemsida utan att fråga om lov en enda gång. Det gick alldeles utmärkt under 10 års tid. Ett par bilder fick jag ta bort och någon enstaka gång ville fotografer ha en länk men annars var det inga som helst bekymmer. Sunt förnuft kommer man långt med oavsett vad det gäller.

Conny Westh 2014-04-11 14:23

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20490274)
Vill uppmana dig att tjäna dina pengar på något som är inom lagens ramar istället. Det finns ingen framtid i verksamheter som ligger i gråzonen eller till och med på fel sida gränsen. Du tar stora risker och jag tror knappast dina inkomster kommer väga upp. Lägg din energi, drivkraft och kunskap på något annat :-)

Instämmer helt och hållet i att man enbart ska lägga sin energi på aktiviteter som är lagliga, och etiskt försvarbara, annars kan man lägga ner direkt.

Namentittada 2014-04-12 13:46

Jag vill helt enkelt skapa en blogg/hemsida med en massa bilder och Gifs. Söker man runt hittar man ju tusentals sådana sidor och många av dem har ju blivit oerhört populära (9gag, Tumblr, viralnova, gifs.com, diverse porrsidor). Förstår bara inte hur jag inte kan göra samma sak utan att hamna i gråzonen eller göra något olagligt.

Westman 2014-04-12 14:29

Citat:

Ursprungligen postat av Namentittada (Inlägg 20490352)
Jag vill helt enkelt skapa en blogg/hemsida med en massa bilder och Gifs. Söker man runt hittar man ju tusentals sådana sidor och många av dem har ju blivit oerhört populära (9gag, Tumblr, viralnova, gifs.com, diverse porrsidor). Förstår bara inte hur jag inte kan göra samma sak utan att hamna i gråzonen eller göra något olagligt.

Vem har sagt att dina exempel inte är i någon gråzon eller är helt lagliga? Det finns så många stora sajter som bedrivs på synnerligen suspekta sätt. Inte ens tidningar i Sverige kan ju hålla fingrarna i styr när det gäller bilder.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson