![]() |
Bryr Skatteverket om hur jag tjänar pengar?
Planerar att öppna en sida med en massa bilder. Jag äger inte dessa bilder men chansen är liten att ägarna skulle bry sig (viral bilder).
Det jag undrar är helt enkelt om Skatteverket skulle bry sig när jag deklarerar då det handlar om civilrätt. |
Skatteverket bryr sig inte om hur du tjänar pengar, de upptaxerar exempelvis kriminella som de misstänker har en hel del svarta intäkter.
|
om du drar in mer än 14.000kr (hobbverksamhet) så kommer du att få en pling av skatteverket för eller senare :P
|
Det finns ingen beloppsgräns för hobbyverksammhet, däremot så måste man redovisa moms om man omsätter mer än 30000.
Det är inte hobbyverksamhet om verkamheten bedrivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte. Oavsett om man gör vinst eller inte. Skattar och betalar egenavgifter gör man från första kronan (om man tjänat mer än grundavdraget på sitt ordinarie jobb). Kvitton mm ska sparas. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag vill helt enkelt skapa en blogg/hemsida med en massa bilder och Gifs. Söker man runt hittar man ju tusentals sådana sidor och många av dem har ju blivit oerhört populära (9gag, Tumblr, viralnova, gifs.com, diverse porrsidor). Förstår bara inte hur jag inte kan göra samma sak utan att hamna i gråzonen eller göra något olagligt.
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson