FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Undrar hur noga ni är med att begära en kravspec från era kunder när dom beställer ett jobb och hur utförlig den ska vara innan ni accepterar en offert. MVH R |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ska du göra ett fastprisuppdrag så är en detaljerad kravspec ett måste, men jobbar du på löpande räkning så behövs det inte nödvändigtvis.
LÖPANDE RÄKNING Kör man löpande brukar det vara en enklare uppdragsbeskrivning som beskriver det uppdragsmål kunden vill att du ska uppnå, samt tids- och kostnadsramar samt om kunden vill ha en specifik teknisk miljö (om de har tidigare system att förvalta). En offert ska innehålla uppgift om det arvode du vill ha, samt när du ska fakturera och när kunden ska betala fakturan, samt en hel del andra "detaljer" som brukar stå i standardavtalen. FASTPRISAVTAL Om du kör på fastpris då måste du ha en detaljerad kravspec innan du ens kan lämna offert. Var noga med att specificera att fastpriset ENDAST gäller de offererade delarna som finns med i den skriftliga kravspecifikationen och att ALLT arbete utöver detta gör på löpande räkning. Använd inte HAMIT 99 för det finns en bugg i det avtalet som säger att allt som inte specificerats utför mot fast pris!!! Det är inte möjligt att veta vad det är för jobb då. Använd IT- och Telekomföretagens avtal om "IT-Tjänster", det specificerar att allt arbete som inte specificerats i kravspecifikationen inte ingår i fastprisavtalet och kan utföras på löpande räkning. Börja INTE arbeta en sekund innan du har ett skriftligt avtal med kunden där ni båda är nöjda. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack Conny för ett utförligt svar!
Hur hanterar ni kunder som inte klarar av att göra en ordentlig produktplan, hjälper dom på vägen eller tackar nej till jobbet? MVH R |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Vägrar kunden att gå med på det så är det bättre att avstå, för då är det sannorlikt en "strulkund" som du inte vill ha att göra med. Att göra en kravspec är inte nåt man snyter ur näsan utan det tar sin lilla tid att göra, följaktligen är det inget man "bjuder" kunden på. Efter att du levererat kravspecen så finns ju normalt inga garantier på att kunden låter dig göra resten av uppdraget, eller att de går vidare över huvud taget. En del kunder inser att hela projektet blir för dyrt och lägger ner projektet. Det är några anledningar till att aldrig bjuda kunden på en kravspec, det är ett uppdrag i sig. Ibland kan man göra en förstudie som ett steg före kravspec. I den tar man bland annat fram kundens budgetramar för ett projekt och vad kunden vill uppnå för resultat med att utveckla ett system, det beror på hur noggrann kunden vill vara och hur många steg de vill gå innan de kommer till skott. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-02-07 klockan 22:08 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|