FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Igår hade jag på ett av mina mejlkonton, 4 riktiga mejl av totalt 479 mejl, resten var spam. Det betyder att jag hade 475 spammejl. Vilket i sin tur innebär att 0,835% av mejlen var "riktiga mejl" resten dvs 99,16% var spam.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Du behöver verkligen skaffa ett externt antispam-skydd... Jag får kanske ett spam om dagen som slinker igenom.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kör gmail själv. Får nåt spammail i veckan (av dem som syns).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Samma här, kör Google Apps (gmail) jag med och får inte mkt som passerar..
Dock har jag problem med att mina kollegers mail ibland hamnar i spamkorgen. Har fått sätta regler för att de inte ska göra det. Det är märkligt.. :/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Om mer än 99% av alla mejl som skickas är spam så belastar det ju de fysiska näten lika mycket och det kostar oss alla pengar i slutändan för vi måste betala operatörerna för att hålla sig med den överföringskapacitet som klarar 100% av all trafik.
Jag tycker man borde göra något åt källan till alla spam i stället för att ta hand om konsekvenserna på slutanvändarnas bekostnad. Globalt blir det mycket billigare att hantera om operatörerna och avsändarna hålls ansvariga och får stå för alla kostnader för spammande än att ansvar och kostnader läggs på mottagaren som det är idag. Metoder för att stävja spam: - Globalt opt-in-krav - Förbud att sälja mejladresser vidare utan innehavarens samtycke i varje enskilt fall - krav på omedelbar respekt för avregistrering - Kraftiga böter för överträdelser (typ 5000 kr per avsänt spammejl med personligt betalningsansvar) - betrakta spammande som ett brott enligt brottsbalken med fängelse i straffskalan - förverka all egendom som används för spammande - Helt annan syn på vem som "äger" en mejladress (det är innehavaren, ingen annan) - Strikt krav på operatörerna att identifiera och stänga ner spammare omedelbart - Om operatören inte stänger ner omedelbart så stängs hela operatörens nät omedelbart För de som verkligen skickar seriösa massmejl så bör användaren få bestämma frekvens, exempelvis: aldrig, årsvis, kvartalsvis, månadsvis, veckorvis eller dagligen. Första raden i varje mejl ska innehålla identifierad länk för justering av frekvens. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-08-31 klockan 12:36 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Tyckte någon nämde exempel på att ta 1 öre per mail som skickas, vet inte hur det skulle fungera praktiskt men tanken lät god då de större bovarna inte skulle ha råd att spamma sönder en.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tycker Gmail lyckas ta bort det mesta men en typ av mejl glider hela tiden igenom. Kineser som promotar en (halvseriös) produkt. Får ni andra också dessa?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Undrar om det är bra nyttjande av samhällets resurser. Mer samhällsekonomiskt att stoppa in ett spamfilter och istället jaga de stora spammarna.
Tänk dig att en rättsinstans ska hantera avsändare och mottagare som inte är överens huruvida ett mail var önskat eller ej. Ibland är jag imponerad över energin du lägger på saker Conny. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag hatar spammare mer än mycket annat. |
||