Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

USA har avlyssnat Skype

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-15, 13:59 #31
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
@Gustav
OK, dålig jämförelse med misshandel. Men jag måste säga att jag inte förstår din "förklaring" eller ditt exempel.

Du säger ju uttryckligen att så länge du inte drabbas personligen av övervakning så ser du det inte som ett problem. Vet inte om jag förstår dig rätt. Du ifrågasätter om övervakning överhuvudtaget har negativ effekt för någon person eller företag? Eller du bryr dig bara inte så länge du själv inte drabbas?

Jag har 2 invändningar:
1. Rent principiellt så anser jag att övervakning "i sig" är ett övergrepp, oavsett om du märker någon negativ effekt eller inte. Om staten satte in kameror i ditt hem så skulle du väl inte heller "märka av" någon negativ effekt?!
2. Nu är ju allt som sker "hemligt" så det är svårt att veta exakt, men att USA utför massivt industrispionage är väl rätt uppenbart nu?! Du tror inte på att USA utnyttjar allt de får veta via alla dessa källor (MS, Apple, Skype, fb, Google etc) för att få "makt" genom att vinna fördelar mot icke-amerikanska företag och mot politiker (både inom och utom USA) som vill ändra utvecklingen och t.ex. begränsa militärens och NSA:s makt?!

Ditt exempel med svininfluensa etc är för mig obegripligt. Det ena fallet är det staten som tvingar på befolkningen övervakning i hemlighet i andra fallet är det en lättskrämd opinion som driver utvecklingen. Myndigheterna utnyttjar folks rädsla för att införa massövervakning. För ingen är väl numera naiv nog att tro på att övervakningens huvudsyfte är att stoppa terrorister?!
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-22, 09:31 #32
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Från Edward Snowdens FB-sida:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg yes.jpg (94.3 KB, 26 visningar)
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-25, 09:04 #33
MorganB MorganB är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2013
MorganB MorganB är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2013
Trots att frågan väcker många känslor, men är det bara jag som inte är så förvånad över detta? Det är säkert att mycket av vi gör avlyssnas, men sen tror jag inte heller att dem sitter och spenderar extra resurser på en slumpmässig människa i Sverige som råkar använda sig av ex Microsoft produkter.

Om jag förstått det rätt har dem tillgång till material, sen får dem priotera efter sina intressen på vem som ska övervakas.
MorganB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-25, 10:10 #34
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Jag är inte heller förvånad av speciellt mycket av avslöjandena. Däremot så tycker jag att de behövs. Nu har nationer och institutioner möjlighet att verkligen kritisera det som tidigare bara kunde vinkas bort och nu får gemene godtrogen man det bekräftat för att ytterligare spä på konsensus. Jag är övertygad om att den europeiska majoriteten är starkt emot detta - till skillnad från väldigt patriotiskt blinda länder (som förvisso finns ett para små i Europa också).

Det enda som egentligen förvånade mig var att övervakningen av EU skedde såpass direkt. Tidigare har det kommit fram skandaler med vaktbolag och liknande, som säkerligen spridit information vidare. Men att amerikanska staten verkligen har mage att direkt bedriva övervakning av EU precis inför de viktiga handelsavtalen ... det är lägre, mer vågat och dummare än vad jag hade förväntat mig.

Skype, och hela Microsoft, får sig förhoppningsvis en rejäl smäll i affärskretsar. Det är ju nu bevisat att det är direkt farligt att använda Skype för affärskontakter. Speciellt då det är brukligt att statliga organisationer hjälper nationella företag att verka internationellt.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017