FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är på gång att starta ett AB och kollar nu på alla obligatoriska utgifter som kommer i samband med start av ett AB. Allt från bankkonto till registreringsavgifter.
Jag behöver hjälp med att komma på alla dessa kostnader. Vad är det egentligen för kostnader som uppkommer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Bankkonto: Vanligtvis gratis första året, därefter ca. 1.200kr/år beroende på bank
Bolagsverket: 1.900kr via verksamt.se, annars lite dyrare Aktiekapital: minst 50.000kr |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för ditt svar!
Det är inga andra uppstartskostnader eller registreringskostnader hos bolagsverket eller dylikt, för namnregistrering, momsregistrering eller någon annan kostnad, som man inte tänker på? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
vad är normalkostnaden för en revisor i ett nystartat AB?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Realistiskt får man nog räkna med 10 000-15 000 kr per år för revisorn om man väljer att ha revisor.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Gällande kostnader för bank så är det kostnadsfritt att ha bankkonto, däremot kostar det pengar att ha Bankgiro/Plusgiro (krävs för smidig fakturering) samt företagskopplat kort. 2200 vill Bolagsverket ha för registrering och 50 000 ska finnas som säkerhet på ett bankutdrag. Kör hårt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Så vår faktiska revisorskostnad är orealistisk? Nej, jag tror inte att vi får någon rabatt och firman är en av de större i stan så det är inget enmansband heller. Men det är ju inte 08 så det kan ju spela en viss roll.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag missade att tillägga att de revisorer jag har betalt har varit baserade i Stockholm.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|