Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lustig situation.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-05, 22:41 #1
ereboss avatar
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2011
Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Standard Lustig situation.

Min tidigare norska uppdragsgivare som jag var inhyrd hos för ett halvår sen har nyligen dragit in sina anställdas olagliga skattefria diesel till privata bilar, en löneförmån som dom haft.
Han vägrar kompensera dom med laglig ersättning OCH dessutom har jag nu hört att han skyller på mej att jag anmält honom till norska skattemyndigheten så det är därför han tagit bort förmånen.
Saken är den att jag inte har anmält honom till någon myndighet alls.
Nu är ca 150 man förbannade på mej för något som jag inte alls har med att göra.
Kan jag anmäla honom för förtal för att jag inte har anmält hans skattefusk som han säger till sina anställda?
erebos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-05, 22:49 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av erebos Visa inlägg
Min tidigare norska uppdragsgivare som jag var inhyrd hos för ett halvår sen har nyligen dragit in sina anställdas olagliga skattefria diesel till privata bilar, en löneförmån som dom haft.
Han vägrar kompensera dom med laglig ersättning OCH dessutom har jag nu hört att han skyller på mej att jag anmält honom till norska skattemyndigheten så det är därför han tagit bort förmånen.
Saken är den att jag inte har anmält honom till någon myndighet alls.
Nu är ca 150 man förbannade på mej för något som jag inte alls har med att göra.
Kan jag anmäla honom för förtal för att jag inte har anmält hans skattefusk som han säger till sina anställda?
Du kan inte använda Svensk lagstiftning utanför Sverige, det du får kolla är hur Norska lagstiftningen ser ut.

Sedan kan det skilja lite praxis med om att eftersom du inte är Norsk medborgare? Eller bor inte Norge så kanske inte Norsk lagstiftning nödvändigtvis är giltigt i det fallet.

Dock iofs lite mer djupare analys som i grunden ofta ligger i nivå på HD :P

Men i vilket fall så lär du få anmäla det i Norge och då bör du även ha koll på Norsk lagstiftning. Sedan måste det gå bevisa det med.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-05, 22:52 #3
ereboss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Jag skulle aldrig orka gå vidare med nått sånt här men visst vore det kul att anmäla nått så dumt för förtal, i vilket fall som helst borde han ju få problem med nån myndighet i slutändan!
Oläst 2013-05-05, 23:04 #4

Citat:
Ursprungligen postat av erebos Visa inlägg
Jag skulle aldrig orka gå vidare med nått sånt här men visst vore det kul att anmäla nått så dumt för förtal, i vilket fall som helst borde han ju få problem med nån myndighet i slutändan!
Tveksamt, och ska du anmäla måste du göra det i Norge. Och då bör du ha koll på lagstiftningen innan man gör något sådant.

I Sverige finns falsk tillvitelse vilket är brott att anklaga någon för brott som inte stämmer, så om du inte kan bevisa "förtal" och anmält det som som ett brott så har du själv begått ett brott.

Nu vet jag inte hur Norsk lagstiftning ser ut men man bör ha koll på lagen innan och faktiskt kunna bevisa det för annars kan man få tillbaka.

Sedan följs lagar efter eget tycke ofta, om du skulle drivit samma mål i alla domstolar i Sverige hade du fått väldigt stora skillnader i straff eller ej dömd.

Så i Sverige beror det ofta vad som är ett brott eller inte vilken stad du håller mål i, om det inte så självklara brott.

Hur det är i Norge vet jag inte, men skulle akta mig att ens anmäla något där utan ha någon koll på lagar.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-05, 23:24 #5
ereboss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Hmm, ja lagen är lurig även om man egentligen har rätt.....
Oläst 2013-05-05, 23:33 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Om du seriöst funderar på att gå vidare så är det bästa att rådfråga en norsk advokat, men du kan kontakta en svensk advokatbyrå som har representation i Norge.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-06, 00:21 #7
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Rådet att ta hjälp av jurist i landet i fråga lär ju vara smart. Ett annat råd är nog att inte gå djupare in i det om du inte verkligen ser framför dig en vinst med det. Ofta tar sådana strider tid, energi, och eventuellt pengar. Utan att belöningen (upprättelse?) är värt det.

Alternativ metod:
Släng upp en blogg och skriv din version är 150 pers arga på dig så kommer de läsa bloggen. Du kan använda det till din fördel. Var generös med nyckelorden...
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-06, 04:43 #8
ereboss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Björns alternativvariant vore ju roligast att göra om man hade orken att bråka med dom över huvudtaget.
Oläst 2013-05-06, 07:51 #9
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Kommer du ens umgås med någon av dessa 150 personer igen? :P Annars är det väl sak samma, några arga norgmän efter dig får du leva med.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-06, 08:20 #10
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Jag skulle personligen göra ett massutskick till alla anställda och/eller så skulle jag registrera ett lämpligt domännamn där jag där jag förklarar att jag är oskyldig till dessa anklagelser.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017