Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Märker du av krisen?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-05, 14:39 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Ja, fast dyker kristider upp och det blir svårare att få loss kapital så kan det vara just det som stjälper företaget. Är det inte kristider så kan företag som gått dåligt lättare återhämta sig. Naturligtvis påverkas antalet konkurser av konjunkturen.
Jag håller med dig om det!

Jag ville med min inlägg nyansera bilden av konkursstatistiken något, då konkurser inte är en "direkt" indikator på sämre tider utan den har en ganska så betydande fördröjning, på i många fall flera år.

Men som sagt ekonomisk statistik är en komplex fråga, så det underlättar om man har en bred förståelse för grunderna och att det är många olika oberoende och beronde faktorer som över tid samverkar i ett globalt ekonomiskt nätverk med kopplingar som kan i princip räknas i 7 miljarder fakultet (7 000 000 000!) (Räkna ut det om du kan :-) ). Med ganska stort mått av modifikation dock!

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-05 klockan 14:46
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 15:33 #12
retypejonas retypejonas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Vi får väl se vad som händer i framtiden, vem som har rätt...
Tänker inte ge mig in i någon skattedebatt här

Men kan hålla med om att det kommer bli en "spännande" framtid. I och med att världen krymper hela tiden och nästan alla länder har lägre skatt och lägre löner än Sverige så är det inte så svårt att titta in i spåkulan och se vart det barkar tycker jag.

Västvärlden kommer helt enkelt få vänja sig av med lyxen att man kan profitera på andra världsdelar genom sitt industriella försprång i takt med att det minskar...

Frågan är snarare hur lång tid det tar och hur många "kriser" vi får genomlida på vägen dit.

Fasta livstidsanställningar där man knegar med fackligt reglerade kafferaster utan utbildning och tjänar 10 ggr mer än de välutbildade, ambitiösa människorna på andra sidan jorden lär bli en sällsynt vara i framtiden iaf.

Om det är viktigt för en att bli rik så ska man nog äga företag och andra egendomar och inte förlita sig på anställningssvägen... där är vi överens!!

Senast redigerad av retypejonas den 2013-02-05 klockan 15:36
retypejonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 16:10 #13
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Utvecklingen går i precis motsatt riktning. De kinesiska lönerna ökar markant och ju mer välstånd man får i kina desto mer ökar lönerna och levnadsstandarden, därmed ökar kostnaderna och de kommer troligen inom 50-75 år att ligga på samma nivå som västvärlden gör då, vilket kommer vara högre än idag.

Jämför gärna med Japan som har haft en kollosalt snabb utveckling de senaset 50-75 åren, de ligger ju väl i nivå med övriga västvärlden nu. Samma sak kommer att hända med land efter land. När medelklassens ekonomi ökar så drar det med sig hela samhället i riktning mot ökat välstånd och därmed ökad kostnadsbild för företagen för hela landet. Ingen vill gå bkåt, alla vill framåt/uppåt. Det är en högst tillfällig obalans att det idag finns ett antal extremt välbergade länder samtidigt som det finns ett stort antal utvecklingsbara länder utan välståndet. I framtiden på 50-75 års sikt kommer sannaolikt de flesta länder vara båe välbergade och med högt välstånd. När affärerna ökar så minskar risken för ofred, för det är bad for business att ha krig i sitt eget land.

Just nu är tillväxten extremt stor i kina/asien, och inom 25-30 år komer denna tillväxttakt att kunna ses i Afrika.

Det är vad jag tror. Tidsperspektivet ligger dock bortom min aktiva tid så jag kommer inte få uppleva det själv, då jag pensioneras inom 20 år. men utvecklingen kommer dithän, det är jag absolut övertygad om.
Om andra länder utvecklas blir priserna högre här, så om en produkt blir 100 gånger dyrare från u-länderna idag kommer priset även ökas 100 gånger i I-länder som måste öka ännu mer för kunna ha råd att köpa.

Utan skillnader mellan länder så kommer inte export/import fungera så bra längre, om det inte är något ekonomisk vinning med det. Då kommer bara import/export endast bestå av produkter som inte går producera i landet. Eller råvaror då.

Krig används väldigt mycket idag för styrmedel i världen, USA och länder är expert på tillåta stadskupper eller avsätta regeringar efter egen vinning.

Sedan är det sjuk att det ska vara billigare importera mat och jordbruk än ha egen producerat, men beror ju endast på politiska beslut.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 16:14 #14
Medlem

Medlem

@Conny, hur ska din lön räcka till tio kinesiska smartphones den dagen kinesens lön har kommit ikapp din?

Det kvittar väl om värdet på X & Y går upp eller ner, det är normaliseringen som är intressant.

Jag menar - nu får du 10x för 1y men om några år kommer ration vara närmare 1x = 1y.

När människors värde jämnas ut så kommer vi inte kunna profitera på arbetskraft som nästan är gratis. Därmed kommer vi inte kunna konsumera lika mycket i utbyte för vårt eget arbete.

Senast redigerad av retypejonas den 2013-02-05 klockan 16:18
Oläst 2013-02-05, 16:17 #15

Citat:
Ursprungligen postat av retypejonas Visa inlägg
Tänker inte ge mig in i någon skattedebatt här

Men kan hålla med om att det kommer bli en "spännande" framtid. I och med att världen krymper hela tiden och nästan alla länder har lägre skatt och lägre löner än Sverige så är det inte så svårt att titta in i spåkulan och se vart det barkar tycker jag.

Västvärlden kommer helt enkelt få vänja sig av med lyxen att man kan profitera på andra världsdelar genom sitt industriella försprång i takt med att det minskar...

Frågan är snarare hur lång tid det tar och hur många "kriser" vi får genomlida på vägen dit.

Fasta livstidsanställningar där man knegar med fackligt reglerade kafferaster utan utbildning och tjänar 10 ggr mer än de välutbildade, ambitiösa människorna på andra sidan jorden lär bli en sällsynt vara i framtiden iaf.

Om det är viktigt för en att bli rik så ska man nog äga företag och andra egendomar och inte förlita sig på anställningssvägen... där är vi överens!!
Utvecklingen går i precis motsatt riktning. De kinesiska lönerna ökar markant och ju mer välstånd man får i kina desto mer ökar lönerna och levnadsstandarden, därmed ökar kostnaderna och de kommer troligen inom 50-75 år att ligga på samma nivå som västvärlden gör då, vilket kommer vara högre än idag.

Jämför gärna med Japan som har haft en kollosalt snabb utveckling de senaste 50-75 åren, de ligger ju väl i nivå med övriga västvärlden nu. Samma sak kommer att hända med land efter land. När medelklassens ekonomi ökar så drar det med sig hela samhället i riktning mot ökat välstånd och därmed ökad kostnadsbild för företagen inom hela landet. Ingen vill gå bakåt, alla vill framåt/uppåt. Det är en högst tillfällig obalans att det idag finns ett antal extremt välbärgade länder samtidigt som det finns ett stort antal utvecklingsbara länder utan välståndet. I framtiden på 50-75 års sikt kommer sannolikt de flesta länder vara både välbärgade och med tillväxt i balans. När affärerna ökar så minskar risken för ofred, för det är bad for business att ha krig i sitt eget land.

Just nu är tillväxten extremt stor i kina/asien, och inom 25-30 år kommer denna tillväxttakt att kunna ses i Afrika.

Det är vad jag tror. Tidsperspektivet ligger dock bortom min aktiva tid så jag kommer inte få uppleva det själv, då jag pensioneras inom 20-25 år. men utvecklingen kommer dithän, det är jag absolut övertygad om.

Det är inte kostnadsjakten som driver utvecklingen framåt, utan kreativitet och människans vilja att få ökad levnadsstandard, och bättre miljö!

Den extrema kostnadsjakten som diskuteras flitigt idag beror på att vi haft en lång period av stängda samhällen där obalansen i välståndet upprätthållits på konstlad väg, all extrem obalans tenderar att utjämnas över tiden i synnerhet om det sker med diktatoriska metoder den enskilda människan har en begränsad livslängd men tack vare människans metoder att kommunicera och lära sig av tidigare generationers misstag och framgångar kan mänskligheten utvecklas mycket längre än alla animaliska samhällen där dessa metoder inte finns.

Extrema obalanser utjämnas, men det komemr givetvis att finnas skillnader, och ojämnheter, men inget blir därmed utslätat och mediokert, men det totala nivån på välståndet i världen kommer att öka markant, de nämaste 50-75 åren. Männskligheten kommer totalt kanske att kunna bestå av 15-20 Miljarder människor som måste samsas om den lilla jord vi lever på, idag är vi 7 miljarder. Trots att det finns de som hävdar att jorden max kan försörja 9 miljarder så tror jag att det kommer nya innovationer som förändrar den bilden radikalt. men utrymmet på marken är inte lika lätt att förändra.
Oläst 2013-02-05, 16:29 #16
Medlem

Medlem

Beror väl på om man är pessimist eller optimist hur man tror det hela kommer utveckla sig.. själv tror jag nog på lite av en dystopi då det kommer bli svårt att sätta alla dessa människor i "produktion". Det måste nog till politiska förändringar som gör att man frångår normen om 40 timmar arbete i veckan per person.

Misstolka mig inte nu, jag uppskattar att jobba och utan det vore livet värdelöst. Men jag tycker vi har nått den standarden nu att nästan nivå på lyxtrappan i levnadsstandard borde vara att få spendera 2 timmar mer på sina hobbies, hälsa eller relationer per dag istället för att konsumera mer
Oläst 2013-02-05, 16:32 #17

Citat:
Om andra länder utvecklas blir priserna högre här, så om en produkt blir 100 gånger dyrare från u-länderna idag kommer priset även ökas 100 gånger i I-länder som måste öka ännu mer för kunna ha råd att köpa.
När priset i kina når 100 gånger högre så blir det återigen lönsamt att producera i Sverige och jag är stark anhängare av marknadsekonomi, för marknadsekonomin gör att tillverkande företag poppar upp som svampar ur jorden när "solen skiner" (dvs när det blir lönsamt att producera igen)!

Det är ju de politiskt beslutade handelshindren som osakat de flesta extrema obalanser i världen, när man sen öppnar daluckorna så sköljer en massiv våg över gränserna tills obalansen jämnats ut, sen stabiliseras läget och välståndet breder ut sig över en större geografisk yta och till fler sociala grupper.

Men det kan tyckas som det är staiska obalanser pga tidsfrdröjningen, men sätter man sig in i hur en globaliserad marknadsekonomi fungerar så behöver man inte vara orolig på lång sikt, "det löser sig".

Verkliga entreprenörer kommer att se dessa affärsmöjligheter och hitta marknadens behov och tillfredsställa behoven.

"Don't Worry, be happy!"

Citat:
Utan skillnader mellan länder så kommer inte export/import fungera så bra längre, om det inte är något ekonomisk vinning med det. Då kommer bara import/export endast bestå av produkter som inte går producera i landet. Eller råvaror då.
Export/import är inget självändamål, det är ett sätt för den globala marknadsekonomin att jämna ut skillnader i produktivitet mellan geografiska regioner. På lång sikt kommer de marknadsekonomiska mekanismerna att utjämna (inte helt radera) skillnader, svängningar kommer att ske över tiden. Det är ju viss fördröjningseffekt pga geografiska avstånd, finansiella skillnader och en del politiska bromssystem. Men kraften i marnadsekonomin är som vågor på havet, man kan som Holland tämja små delar av havet genom att bygga skyddsvallar, men om havet vill så sköljer det in över land om det behövs. Ingen mänsklig kraft kan kontrollera hela havet!

Citat:
Krig används väldigt mycket idag för styrmedel i världen, USA och länder är expert på tillåta stadskupper eller avsätta regeringar efter egen vinning.
Historiskt har krig uppstått mellan diskatoriska länder eller mellan diktatoriska länder och demokratiska. Jag kan inte just nu erinra mig ett enda fall där två demokratiska länder har startat krig mot varandra (rätta mig om jag har fel).

Ofta brukar demokratiska länder kunna förhandla på ett annat sätt och det finns ofta den civila handeln som är drivkraft nog att hålla krig på armlängds avstånd i demokratiska länder.

Citat:
Sedan är det sjuk att det ska vara billigare importera mat och jordbruk än ha egen producerat, men beror ju endast på politiska beslut.
Ja, det är politiska bromssystem som gör att marknadsekonomin sätts ur spel som orsakar många av dessa obalanser i världshandeln.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-05 klockan 16:39
Oläst 2013-02-05, 16:41 #18
Tantolunden Tantolunden är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2012
Tantolunden Tantolunden är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2012
Bra indikatorer på hur det står till:

a) Taxichaffissen till flyget. Prata med honom och hör hur han har det. Han kommer förvisso med stor sannolikhet säga att det är skit, men om du får honom att ställa det i relation till tidigare så går det att dra slutsats från det. Har han fler eller färre körningar nu än för 3-4 månader sedan? Det ger en mycket bra datapunkt.

b) Krogpersonal. Prata lite med Kalle Kula i garderoben och hör hur måndagarna ser ut nuförtiden. Otroligt bra datapunkt, givet att du befinner dig i Sthlm eller möjligen GBG.

c) Antalet nystartade företag. Inte antalet vänner du har som går i nystartartankar utan snarare hur många som de facto startar nytt nu kontra 6 månader sedan.

d) Antalet riktiga jobb ute till annons. Inte andelen resruspooler som vill att just du skall ansluta dig.

Ovanstående är några av mina vanligaste "fingret i luften"-barometrar vad gäller konjunkturläget. Egentligen oavsett land. Ta för vana att prata med Taxigubben i det land du kommer till. När jag var på Irland nyss och frågade "So, how are you doing here in Dublin these days?" så kollade taxikillen på mig som om jag sagt nåt illa om hans mamma och svarade blixtsnabbt "Are you fockin' kiddn' me? We're dyin' here sonny.". Upp som en sol, ner som en pannkaka. Mycket riktigt kändes Dublin lite som en spökstad också.

Nåväl, jag står fast vid min tidigare utsaga om att det känns som om det är bra drag i köp av reklamplatser här i Norden och i USA. Vad det sedan har för konsekvenser i stort är så klart svårare att säga något om.
Tantolunden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 16:46 #19
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
När priset i kina når 100 gånger högre så blir det återigen lönsamt att producera i Sverige och jag är stark anhängare av marknadsekonomi, för marknadsekonomin gör att tillverkande företag poppar upp som svampar ur jorden när "solen skiner" (dvs när det blir lönsamt att producera igen)!
Yes, men när dina prylar ska produceras av personal som har ungefär samma lön som dig själv kommer du bli tvungen att dra ner på konsumtionen.

Vilket iofs bara är bra. Då kanske marknadsekonomin gör att företagen inte kan släppa hårdvara som de supportar med mjukvara i ett halvår eller så (Androidmobiler är ett skräckexempel)... utan att man ser till att verkligen köra slut på grejerna
Oläst 2013-02-05, 16:52 #20

Citat:
Ursprungligen postat av retypejonas Visa inlägg
@Conny, hur ska din lön räcka till tio kinesiska smartphones den dagen kinesens lön har kommit ikapp din?

Det kvittar väl om värdet på X & Y går upp eller ner, det är normaliseringen som är intressant.

Jag menar - nu får du 10x för 1y men om några år kommer ration vara närmare 1x = 1y.

När människors värde jämnas ut så kommer vi inte kunna profitera på arbetskraft som nästan är gratis. Därmed kommer vi inte kunna konsumera lika mycket i utbyte för vårt eget arbete.
Världsekonomin är int eså enkel at t"vi rofiterar på dem" utan varje företag gör det det är bäst på annars överlever inte företaget. Människorna dör inte utan går till ett annat företag som har bättre lönsamhet och betalar bättre löner. Detta sker globalt hela tiden, det du ser just nu med extrama obalanser i världsekonomin är tillfälligheter som kommer att minska betydligt på 0-75 år sikt, troligen kommer skillnaderna länder emellan att mer eller mindre helt utraderas under de närmaste 100 åren. med "helt utraderas"menar jag att länder inom asien kommer att skilja sig lika mycket som länder inom Europa idag, Länderna inom afrika kommer att skilja lika mycket som öländeran i Europa o s v.

Det kommer finnas små skillnader precis som det gör mellan de västliga länderna i Europa idag, men alla kommer att ligga på en betydligt högre nivå.

Vi köper idag massor av produkter från Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike, USA. Jag såg någon siffra att vi har ca 80% av vår handel med andra Europeiska länder och USA/Japan dvs OECD-länderna. det är en marginell handel med Kina. Även om Kina förra året gick förbi Tyskland som världens största exportör, fast de är 1,2 Miljader människor och Tyskland har 110 miljoner invånare.

När man pratar nationalekonomi så blir siffrorna så astronomiska så man baxnar, men i grund och botten handlar allt om grundläggande sund företagsekonomi i gigaformat.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017