FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej på er och god fortsättning på det nya året!!
Jag undrar om någon har någon uppfattning eller kanske till och med "fakta" på hur annonspriserna har utvecklats under de senaste åren på internet. Tänker då främst på vanlig banner-annonsering. Har dom sjunkit eller ökat? Vad tror ni om framtiden, Sjunker eller ökar? Naturligtvis beror det på bransch mm mm men jag tänker generellt. MVH R |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
I grund och botten beror priset på annonserna på hur mycket en annonsör kan öka sin försäljning per annonskrona.
Om annonsören i normalfallet har en annonsbudget på 20% av försäljningen, så innebär det att denne annonserar för 100 kr så ska annonsen ge 500 kr i ökad försäljning totalt sett (dvs inklusive varumärkesbyggande). Annonsörens maximala vilja att betala måste därför sättas i relation till konverteringsgraden på annonsen och därmed exponeringen mot den aktuella målgruppen. Har du Koll på hur annonsplatserna konverterar och annonsörens annonsbudget i relation till sin försäljning så är det lättare att sätta en prislapp på annonsplatserna. Med ovanstående tumregel i tanke så ska en banner som kostar 10 000 kr i månaden med andra ord ge minst 50 000 kr i ökad försäljning för att det ska vara värt att annonsera. Varje annonsör har olika förutsättningar genom att de har olika andel av omsättningen som marknadsföringsbudget, så det kan vara stor skillnad vad de kan betala och beroende på hur tydligt definierad webbplatsens målgrupp är. Det är ju alltid en viss risk att annonsera så en annonsör måste väga risken mot nyttan och då är det viktigt att du som annons-plats-säljare kan visa upp statistik på hur andra annonsörer har lyckats öka sin försäljning per annonskrona. Det är inte så många annons-plats-säljare som kan visa upp sån statistik, men för en annonsör är det kanonviktig info och något som underlättar beslutet att annonsera eller inte. Kan du visa upp denna info till en annons-plats-köpare så har u helt klart en konkurrensfördel. Så mitt tips är att lägga ner lite energi på at skaffa fram den typen av statistik. Samtidigt är det ju så att en annonsör föredrar att annonsera på en kanal om den ger en försäljningskvot på 10:1 i stället för 5:1 i relation till annonskostnaden, så det viktiga för en annons-plats-säljare är att kunna visa upp att andra annons-köpare har fått en riktigt bra kvot och att den är bättre än hos konkurrenterna. Sen har man ju det faktum att annonsköparna har en begränsad budget, de måst ehelt enkelt prioritera vart de lägger marknadsföringsresurserna. Man måste som annonssäljare helt enkelt leverera ett värde till annonsköparna som är bättre än konkurrenterna. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-09 klockan 22:02 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej Conny och tack för ditt svar!
Mina annonsplatser köps mest av företag som faktiskt inte bryr sig så mycket om den omedelbara konverteringsgraden. Dom köper för att stärka sitt varumärke så viktigast för dom är antalet unika besökare. Självklart har jag ändå "örnkoll" på utfallet, det är ju så man får återkommande annonsörer ![]() Frågan var nog otydligt ställd. Jag är mer nyfiken på om ni upplever det som om att annonspriserna generellt har ökat eller minskat de senaste åren på internet? Hur har er utveckling varit på den fronten? MVH R |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Om du har tillgång till dina kunders totala marknadsföringsbudget och deras omsättningssiffror under samma period, så kan du beräkna hur stor andel av omsättningen som är marknadsföringskostnad.
De som bygger varumärke gör inte dte för att de inte bryr sig om resultatet på deras kampanjer, tvärtom, de är nog extremt medvetna om exakt vilken effekt deras kampanjer har på föräljningen. Att bygga varumärke sker inte över en natt, utan den ökade försäljningen kommer med en viss fördröjning och det är inte med ett klick på bannern man kan mäta det utan man kan bara se det i företagets redovisning av ekonomin. Men den externa redovisningen är väldigt trubbig så man behöver ha en hel del insiderinformation för att det ska vara relevant. Jag har bara kört med AdSense, aldrig sålt annonplats på egen hand eller via andr Affiliatesystem än AdSense, och där har prisnivån gått upp i takt med att kvaliten¨på matchningen har blivit bättre, men jag har inte koll på hur prisutvecklingen varit när kvalitetsaspekten inte vägs in (vilket den gör med automatik i AdSense). Kanske någon annan kan bidra med det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
tartareandesire, har du någon länk eller källa där jag kan läsa om detta eller är det kanske dina egna erfarenheter? Jag upplever samma sak ![]() MVH R |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
http://internetworld.idg.se/2.1006/1...adigt-i-krisen Vet att det skrivits mer om det sedan dess men hittade inte nu.
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack! Ja inverteringarna på nätet ökar helt klart och mobilen lär väl komma igång ordentligt i år kan man tänka sig!
Mitt CPM har ökat något de senaste åren så det är ju kul. Hoppas det gäller er andra också!? Det har ju varit några år där många drivit sina sajter mer eller mindre som ett självändamål utan att tjäna några riktiga pengar och det håller ju inte i längden. MVH R |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Om man går till källan IRM (http://www.irm-media.se/tabell_reklamstatistik2005.aspx ) så hittar du betydligt mer färst information som åtminstonde kommer från 2011, vill man ha absolut senaste får man nog betala för den hos IRM.
Man kan utläsa att internet ökade med 13,2% mellan 2010 och 2011 till 6455 Mkr och att mobilmarknadsföringen ökade med 202% till 191 Mkr under samma period. Den totala marknaden för marknadskommunikation Sverige var 2011 på 66 207 Mkr vilket var en ökning med 5,3% från 2010. Men det här är statistik på marknaden som helhet, det säger inget om priset per annonsenhet i sig. Men med ökat tryck i marknaden så är det väl troligt att även prisnivån ökar något, men sambandet behöver inte vara linjärt, kan vara både logaritmiskt (minskande) eller exponentiellt (ökande). Är det några få stor aannonsörer som ökar sin volym så kan de få mängdrabatter och därmed blir priserna avklingande per annonsenhet, även om marknaden ökar. Men om det är många mindre annonsörer som konkurrerar om den begränsade mängden annonsplatser som finns så blir det tuffare konkurrens om platserna och det blir annonsplatssäljarnmas marknad och då ökar priserna snabbare än marknadsvolymen som helhet. Men vid en ökad marknad så bereds det utrymme för fler annonsplatssäljare och då kommer den ökningan att ha en dämpande effekt på prisnivån så småningom, men det sker med en viss fördröjning. Med en marknad på 6455 Mkr så har internet i sig dock ökat sin andel till 20,2% (jämfört med 2008 på 15,2% och 2009 på 17,2%) av marknaden för medieinvesteringar på 32009 Mkr. Marknadsandelen för Internet och mobila marknadsinvesteringar kommer sannolikt att öka ännu ett antal år. ökningen tror jag kommer att fortgå tills det blir en balans i effektivitet mellan de olika medieformerna. Eftersom internet och mobil marknadskommunikation fortfarande inte är fullt ut exploaterat av många aktörer så ser jag en fortstt ökning av marknadsandelen. Var balansen kommer att uppträda har jag ännu ingen uppfattning om. Men man får också tänka på att när en kanal visar upp en ökad effektivitet så innebär det att det skapas ökat utrymme för hela marknaden då vissa investeringar tidigare varit olönsamma och därför kan frigöras med de nya kanalerna internet och mobilt. Vi kommer så småningom att se mättnaden för internet när ökade investeringar inte leder till ökad försäljning i samma uträckning, då uppstår en balans mellan de olika medieformerna. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-11 klockan 01:10 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack som tusan för fakta och tankar Conny!
Hoppas vi kan få fler sajtägare som tycker till ? ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|