Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kopieringsavgift på hd och usb

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-25, 13:28 #11
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Timofey Visa inlägg
Jag förstår inte varför privatkopieringsersättningen inte bakas in i den musik/film man köper i så fall? Det är ju dessa filer som man sedan får privatkopiera (och som denna avgift sägs täcka).

Jag anser att det är helt sjukt att denna avgift ska påtvingas för alla andra typer av kopiering av egna filer/bilder på extern media.
För att det skulle minska försäljningen och ge betydligt mindre pengar. Om lagstiftarna är så idiotiska så de går med på detta är det väl bara att tacka och ta emot för Copyswede...

Så nu när jag håller på och digitaliserar mina gamla VHS-filmer ska Gessle m.fl ha betalt av mig?!
Känns väl sisådär...

Vill man ge de som håller på med piratkopiering ett "moraliskt alibi" så detta en utmärkt väg att gå. Jag tycker denna avgift är betydligt mer moraliskt tvivelaktigt än piratkopiering för hemmabruk.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 15:06 #12
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Koperingsavgift införs om 80 kr för externa hårddiskar och 1 kr/GB för USBminnen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15664164.ab
En av de utan tvekan mest tveksamma lagar vi har i Sverige. Hur sjukt skulle det inte vara att betala en avgift för varje blankt A4 man köper till förlagsindustring, för att man eventuellt kan använda pappret till att kopiera böcker som man har köpt.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 16:30 #13
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Håller med dig helt. Inte helt rättvist att vi som sköter oss ska betala bara för att andra inte kan hålla sig i skinnet.
Men va fan... Detta handlar INTE OM PIRATKOPIERING! Det är PRIVATkopiering som ÄR lagligt det handlar om. Det handlar alltså inte om att andra inte kan "hålla sig i skinnet" lika duktigt som du (vi vet ju alla att du är moralen själv ).

Det handlar alltså om en avgift för att upphovsrättsinnehavare ska få ersättning för den LAGLIGA PRIVATkopieringen som görs. Vilket är totalt idiotiskt att lägga avgift på externa hdd, molnlagring osv. Jag kan köpa att de lägger en avgift på t.ex. digitalboxar med inbyggd hdd då den huvudsakligen används för just privatkopiering. Så är det ju verkligen INTE med hårddiskar och USB-minnen.
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 16:52 #14
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Linuus Visa inlägg
...
Jag kan köpa att de lägger en avgift på t.ex. digitalboxar med inbyggd hdd då den huvudsakligen används för just privatkopiering.
...
Håller inte med. Jag har redan betalt för Boxer, Viasat eller vad jag nu använder och spelar in ett program som jag inte hinner se just när det sänds utan senare. Jag lånar ju inte ut min digitalabox till någon annan.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 17:03 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Men va fan... Detta handlar INTE OM PIRATKOPIERING! Det är PRIVATkopiering som ÄR lagligt det handlar om. Det handlar alltså inte om att andra inte kan "hålla sig i skinnet" lika duktigt som du (vi vet ju alla att du är moralen själv ).

Det handlar alltså om en avgift för att upphovsrättsinnehavare ska få ersättning för den LAGLIGA PRIVATkopieringen som görs. Vilket är totalt idiotiskt att lägga avgift på externa hdd, molnlagring osv. Jag kan köpa att de lägger en avgift på t.ex. digitalboxar med inbyggd hdd då den huvudsakligen används för just privatkopiering. Så är det ju verkligen INTE med hårddiskar och USB-minnen.
Det är så det framställs, ja, men det tror jag inte på för fem öre.
Oläst 2012-10-25, 17:28 #16
Sony? Sony? är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2012
Sony? Sony? är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2012
Är det någon här som är för privatkopieringsersättningen?
Vill gärna höra argument för detta.
Sony? är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 17:39 #17
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
Registrerade bolaget precis hos Copyswede som profesionell användare, jag tänker då inte betala för något jag _inte_ gör.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 18:38 #18
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Sony? Visa inlägg
Är det någon här som är för privatkopieringsersättningen?
Vill gärna höra argument för detta.
När inte ens jag, som en av de mer högljudda motståndarna till illegal nedladdning här på WN, tycker det är en bra idé så är det nog svårt att hitta någon Anser till och med att Copyswede bör läggas ner helt. De har förbrukat sitt förtroende vid det här laget.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-10-25 klockan 18:40
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 19:28 #19
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Citat:

Nja. En digitalbox med inbyggd hårddisk sparar materialet krypterat i de godkända boxarna. Det kan alltså bara spelas upp på samma box. Sedan finns det boxar som kan spara det i standardformat utan kryptering.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 19:28 #20
Supermoderator

Supermoderator

Det ännu större problemet med Copyswede är att insynen är obefintlig och att de inte redovisar vart pengarna går.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017