FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vi använder oss utav memcache på våra joomla+vm butiker. Bör man ha memcache persisten och compression på?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Använder du memcache eller memcached? (det är två olika klineter för memcached varav memcached är nyare och mer avancerad)
Jag rekommenderar att man använder memcached-biblioteket som är en förbättrad version av memcache. Angående presistent connections vet jag inte riktigt vad som är bäst att köra. Tidigare vet jag att det var en del buggar när det gäller detta i PHP-klienten, men de bör väl vara fixade vid det här laget. Jag brukar inte köra med det i alla fall. När det gäller komprimering skjuter man bara resursåtgången för memcached något. Komprimering på ger mindre minnesanvändning och nätverkstrafik(om memcached servern inte ligger lokalt, annars är det bara via en lokal socket och då är vinsten nog försumbar), men i CPU-användningen går upp en del. Vad som är bäst för prestandan beror därmed mycket på hur din miljö ser ut. I de flesta fall märker man nog ingen större skillnad på vad man har på dessa inställningar skulle jag tro. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Har läst att memcached inte är så kompatibelt med joomla. I vilket fall som helst går det endast att välja memcache och file i joomla administrationen. Så som jag har förstått det så tar det ett tag innan sajten snabbas upp av memcache efter varje flush. Stämmer det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag har väldigt dåligt koll på just Joomla så de frågorna kan jag inte ge ett bra svar på, men någon annan kanske kan. Efter en flush ska all data läsas in i cachen igen ja. Men det brukar ju bara första laddningen av varje som blir långsammare efter en flush. När sidan är laddad en gång ska allt finnas i cachen nästa gång tills dess att cachen timar ut. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Det är pga dess högst tvivelaktiga kvalité som Memcache blivit det standardiserade valet. Inte buggfri men väl befriad från buggar som ger katastrofala resultat inom större delen av sin existens (ignorera bara 3.*-beta-versionerna, de håller memcached kvalité eller värre). Så jag skulle tvärtom rekommendera Memcache. Dess get/set/delete/multiGet har alltid fungerat som förväntat och det är vad de flesta behöver.
![]() |
Svara |
|
|