Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

PatrikWeb intagen till förhör enl idg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-21, 15:18 #131
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Sedan är det ju onekligen lite märkligt att många av de som talar sig varma för fri fildelning även gillar Spotify. Det är en affärsmodell som ger mer pengar till de fyra "giriga" majorbolag som redan dominerar marknaden och ännu mindre till artisterna.
Man behöver väl inte gilla bakomliggande koncept för att uppskatta den tekniska lösningen? Som Spotify funkar är jag helt nöjd - utöver det anser jag att det är upp till bolag/artisterna att lösa inkomsten. Är de inte nöjda får de väl alla lämna spotify så de tvingar fram nya avtal?
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-21, 15:27 #132
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Det hade varit intressant att veta varför Patrik inte bara kallades till förhör per brev. Det verkar vara vanligast.
Ja, så kan man tycka att det borde gå till. Men ibland verkar polisen/åklagare få spel. Jag har två bekanta som har blivit stormade;

Den första personen är en kompis till min syster. De slog in dörren mitt i natten och stormade in med dragna vapen. Det visade sig att de hade tagit fel lägenhet. Hon lider fortfarande av panikångest efter den incidenten.
Den andra personen är en kompis som råkade ut för en falsk anmälan. I hans fall så slog de sönder både port och ytterdörr, knuffade omkull honom och släpade ut honom i handfängsel. Anmälan gällde misshandel, vilket måste anses vara ett allvarligt brott. Men man kan tycka att de borde lagt två minuter på att kontrollera uppgifterna innan de började slå sönder saker och brotta ner folk i deras hem. Väl på polisstationen så släpptes han omgående.

Det "roliga" är att jag inte känner någon som blivit överfallen i sitt eget hem av någon annan än just polisen. Polisen-Kriminella 2-0 alltså.

Jag hade som yngre stort förtroende för polisen. Men numera blir jag mest nervös av att se dem. Många av dem verkar inte ha någon respekt för vanligt skötsamt folk.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-21, 16:28 #133
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Ja, så kan man tycka att det borde gå till. Men ibland verkar polisen/åklagare få spel. Jag har två bekanta som har blivit stormade;

Den första personen är en kompis till min syster. De slog in dörren mitt i natten och stormade in med dragna vapen. Det visade sig att de hade tagit fel lägenhet. Hon lider fortfarande av panikångest efter den incidenten.
Den andra personen är en kompis som råkade ut för en falsk anmälan. I hans fall så slog de sönder både port och ytterdörr, knuffade omkull honom och släpade ut honom i handfängsel. Anmälan gällde misshandel, vilket måste anses vara ett allvarligt brott. Men man kan tycka att de borde lagt två minuter på att kontrollera uppgifterna innan de började slå sönder saker och brotta ner folk i deras hem. Väl på polisstationen så släpptes han omgående.

Det "roliga" är att jag inte känner någon som blivit överfallen i sitt eget hem av någon annan än just polisen. Polisen-Kriminella 2-0 alltså.

Jag hade som yngre stort förtroende för polisen. Men numera blir jag mest nervös av att se dem. Många av dem verkar inte ha någon respekt för vanligt skötsamt folk.
Samma sak hände när polisen gick ut med bombhoten mot centrum här i Göteborg. Man gick in på samma sätt hos en barnfamilj som var helt oskyldig. Det som hänt då var att någon familjemedlem sagt något i stil med att det "kändes som en bomb i huvudet" när han haft kraftig huvudvärk. Familjen tvingades gå i terapi med barnen efter det.

Polisen är definitivt inte felfri. Tyvärr följer väl utvecklingen där utvecklingen i resten av samhället. Allt ska vara så billigt som möjligt. Hellre billigt än bra kännetecknar väl dagens politiska klimat och finanskrisen knuffar väl på ytterligare i den riktningen får man anta. Samma sak gäller i mångt och mycket även i näringslivet. Se bara här där många vill ha det billigaste webbhotellet och sedan förväntar sig att få samma kvalitet som på de lite dyrare. Dyrare betyder inte alltid bättre och det finns ingenting ont i att effektivisera och minska kostnader rent generellt men börjar man vända på varje krona och det går till extremer så faller det sällan väl ut.
Oläst 2011-11-21, 16:31 #134
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Det där är ju ett mervärde som tål att diskuteras Skivbolag försvinner titt som tätt och nu får man inte längre någon som helst information om när en låt försvinner (antagligen för att de vill slippa den negativa publiciteten i så stor utsträckning som möjligt). Det lutar åt att jag själv lämnar Spotify just på grund av detta.
Vad som är mervärden är ju högst personligt. Det är väldigt många som betalar för att använda Spotify och därmed är det ju uppenbart att de skapar ett mervärde.

Citat:
Sedan är det ju onekligen lite märkligt att många av de som talar sig varma för fri fildelning även gillar Spotify. Det är en affärsmodell som ger mer pengar till de fyra "giriga" majorbolag som redan dominerar marknaden och ännu mindre till artisterna.
Varför är det konstigt?
Jag betalar gärna för en bra tjänst som skapar mervärde för mig. Vad är det som är konstigt med det?
Fri fildelning handlar om något helt annat, men det kanske vi inte ska ta upp här.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-21, 16:39 #135
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Vad som är mervärden är ju högst personligt. Det är väldigt många som betalar för att använda Spotify och därmed är det ju uppenbart att de skapar ett mervärde.
Exakt, det var väl också mest ett personligt missnöje som gjorde sig gällande där. Tre större skivbolag och flera hundra låtar gör onekligen att man blir lite sur När man köper en skiva så har man den ändå för all framtid (såvida man inte repar den eller blir rånad förstås men det har inte hänt mig på 20 år).

Men, visst är Spotify en i grunden utmärkt produkt. De hade aldrig nått dit de är idag annars. Deras framtid är nog trots detta ändå ganska osäker. Allt och inget kan hända i den branschen.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-21 klockan 16:46
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-21, 17:22 #136
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Problemet är att åklagare och polis aldrig nästan får något straff, dom kan typ skjuta någon till döds mer eller mindre utan få något straff och kalla det mindre misstag i tjänsten.

Medan en vanlig person som står och pissar någon stans utan en jävel är i närheten får fina böter.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-21, 17:47 #137
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Problemet är att åklagare och polis aldrig nästan får något straff, dom kan typ skjuta någon till döds mer eller mindre utan få något straff och kalla det mindre misstag i tjänsten.

Medan en vanlig person som står och pissar någon stans utan en jävel är i närheten får fina böter.
Problemet där är ju att poliser kan bli tvungna att använda sina vapen och vill det sig riktigt illa kan personen avlida utan att polisen gjort något fel. Även skott i arm eller ben eller tryck mot bröstet kan exempelvis leda till dödsfall om man har otur. Det är lite grann samma dilemma som för kirurger. Det är en väldigt svår balansgång. Man måste ha en mycket bra grundutbildning och vara noga med att regelverket följs men det måste också finnas ett litet utrymme för misstag och rena olyckshändelser. Ingen skulle vilja bli läkare eller polis om man hela tiden riskerar att dömas för brott när man utför sitt arbete.

Ett alternativ som man använder sig utav i flera länder är att polisen inte tillåts bära vapen.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-21 klockan 19:27
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-22, 07:41 #138
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Problemet där är ju att poliser kan bli tvungna att använda sina vapen och vill det sig riktigt illa kan personen avlida utan att polisen gjort något fel. Även skott i arm eller ben eller tryck mot bröstet kan exempelvis leda till dödsfall om man har otur. Det är lite grann samma dilemma som för kirurger. Det är en väldigt svår balansgång. Man måste ha en mycket bra grundutbildning och vara noga med att regelverket följs men det måste också finnas ett litet utrymme för misstag och rena olyckshändelser. Ingen skulle vilja bli läkare eller polis om man hela tiden riskerar att dömas för brott när man utför sitt arbete.

Ett alternativ som man använder sig utav i flera länder är att polisen inte tillåts bära vapen.
Nu finns det väl inget land där poliser inte tillåts bära vapen, däremot där vapen inte ingår i den utrustning som bärs av ordningspolis i normala fall.

Skulle du vilja jobba som ordningspolis utan att ha vapen tillgängligt med tanke på hur det ser ut i dagens samhälle? Jag skulle inte det, fast jag skulle väl för den delen inte vilja jobba som ordningspolis alls för det är det mest otacksamma jobb som finns med tanke på de risker man utsätter sig för.

Visst, det finns poliser som beter sig illa precis som det finns inom alla andra yrken. Problemet med myndighetsutövning av den här typen är att de som beter sig illa påverkar så många fler och på ett mycket mer påtagligt sätt. Sen är det rätt obehagligt att få poliser som klampar in i ens bostad och anklagar en för brott. Det måste nog upplevas för att man ska förstå hur det känns.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-28, 16:11 #139
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Det hade varit intressant att veta varför Patrik inte bara kallades till förhör per brev. Det verkar vara vanligast.
Nu när det gått ett tag sedan patrik blev intagen hart jag fått höra flera fd emdlemmar på den aktuella fildelnignssajten. Samtliga har fått uppfattnignen att Patrik var en av de aktiva ÄGARNA bakom sajten.

Notera att jag inte för en SEKUND säger att det var så, utan hur dessa personer uppfattade situationen.
Med hänsyn till det anser inte jag det så orimligt att även åklagare då tror att Patrik haft en annan roll än passiv hostingleverantör.

Oavsett är det ett intressant fall att följa för oss som jobbar i branschen med liknande verksamhet.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-28, 16:16 #140
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Nu finns det väl inget land där poliser inte tillåts bära vapen, däremot där vapen inte ingår i den utrustning som bärs av ordningspolis i normala fall.

Skulle du vilja jobba som ordningspolis utan att ha vapen tillgängligt med tanke på hur det ser ut i dagens samhälle? Jag skulle inte det, fast jag skulle väl för den delen inte vilja jobba som ordningspolis alls för det är det mest otacksamma jobb som finns med tanke på de risker man utsätter sig för.

Visst, det finns poliser som beter sig illa precis som det finns inom alla andra yrken. Problemet med myndighetsutövning av den här typen är att de som beter sig illa påverkar så många fler och på ett mycket mer påtagligt sätt. Sen är det rätt obehagligt att få poliser som klampar in i ens bostad och anklagar en för brott. Det måste nog upplevas för att man ska förstå hur det känns.
Tvärtom så är det framför allt i betydligt mindre fredliga samhällen än det svenska där polisen står utan vapen. Det har t.ex. varit så i Liberia under en längre tid (osäker på om det fortfarande förhåller sig på det viset).

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017