Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ska starta eget - funderingar, tips och frågor.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-14, 22:57 #41
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av ChingChing Visa inlägg
Aa låter mest logiskt, men isåfall behöer jag inte starta värsta företag o liknande. Jobbar lite som privatperson och tar betalt via friansfinans exempel, visst?
FrilansFinnans är ju ett alternativ bland flera. Det är inte dyrt eller svårt att starta en enskild firma heller. Det är bara att ansöka som F-skattsedel hos skatteverket så är kan du fakturera kunderna.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-14, 23:53 #42
ChingChing ChingChing är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2011
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
FrilansFinnans är ju ett alternativ bland flera. Det är inte dyrt eller svårt att starta en enskild firma heller. Det är bara att ansöka som F-skattsedel hos skatteverket så är kan du fakturera kunderna.
Men goodien vad är skillnad mellan f-skattesedeln och den andra normala? Om jag använder f-skattesedel måset jag väl själv fakturera osv?

Har du några tips på hur man kan göra det enkelt, jag orkar verkligen inte med värsta avtal, summeringar osv. Liksom man träffas, kommer överens om en sida och så får dem betala via frilans liksom? eller hur gör man iaf xP
ChingChing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-15, 09:50 #43
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
F-skattsedel kommer du inte undan hur du än önskar. Farbror Joakim vill ha in sin skatt och företagen kommer att kontrollera att du har f-skatt så att de själva inte åker på arbetsgivaravgifter, skatter och annat.

Fakturering är inte besvärligare än att ha koll. Ett bra bokföringsprogram samt vara noggrann och inte tulla på företagets pengar.
Nilsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-15, 10:55 #44
Medlem

Medlem

Men vad är skilnaden med f sedeln o den normala? Jag jibabr som privatperson, har ännj ej startat nåt företag. Ska jag ändä byta? Och det med avtal var kan man läsa mer om det?
Oläst 2011-08-15, 11:30 #45
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Läs på, läs på, läs på...
Avtal är extremt viktigt.

Tumregel:
De som du känner att du inte behöver skriva avtal med ska du skriva avtal med.
De som du känner att du måste skriva avtal med ska du inte jobba med alls.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-15, 11:54 #46
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
F-skattsedel kommer du inte undan hur du än önskar. Farbror Joakim vill ha in sin skatt och företagen kommer att kontrollera att du har f-skatt så att de själva inte åker på arbetsgivaravgifter, skatter och annat.

Fakturering är inte besvärligare än att ha koll. Ett bra bokföringsprogram samt vara noggrann och inte tulla på företagets pengar.
Jo, kör han genom Frilans finans eller någon annan aktör så slipper han givetvis F-skattsedel.

Alternativet till att slippa allt pappersarbete är att du anlitar någon för detta.
Oläst 2011-08-15, 11:59 #47
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jo, kör han genom Frilans finans eller någon annan aktör så slipper han givetvis F-skattsedel.
Nej, han "slipper" inte f-skattsedeln. Frilansfinans är företaget och har f-skattsedeln, så den finns där ändå. Skillnaden är att han då inte behöver en egen f-skattsedel.

Citat:
Men vad är skilnaden med f sedeln o den normala? Jag jibabr som privatperson, har ännj ej startat nåt företag. Ska jag ändä byta? Och det med avtal var kan man läsa mer om det?
Skillnaden är att f-skatt betyder att du själv är ansvarig att betala in de skatter och avgifter som det innebär att jobba åt någon annan, t.ex. löneskatt (preliminärskatt) och sociala avgifter (arbetsgivaravgifter/egenavgifter). Företag handlar ytterst sällan av någon som saknar f-skattsedel för då blir de själva skattskyldiga för den tjänst de köpt.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-15, 13:23 #48
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Nej, han "slipper" inte f-skattsedeln. Frilansfinans är företaget och har f-skattsedeln, så den finns där ändå. Skillnaden är att han då inte behöver en egen f-skattsedel.
Okej då, men HAN slipper ha den Det var det jag, och andra förmodar jag, menade.
Oläst 2011-08-15, 13:58 #49
Medlem

Medlem

Jaha okeij! Väldigt bra notis där om avtal jonny. Men då förstår jag de med f sedeln osv. Måste man ha företag för att göra avtal?

Alltså saken är jag har ej så mkt information om lagarna osv orkar ej hamna i ett klister. För det dyker alltid konstiga regler i lagen, ändå om man har rätr. Ja såg på UG en företagare som hade skapat den dära muspennan han hade ju blivit stämd o en massa typ för inget :S
Oläst 2011-08-15, 16:27 #50
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ChingChing Visa inlägg
Jaha okeij! Väldigt bra notis där om avtal jonny. Men då förstår jag de med f sedeln osv. Måste man ha företag för att göra avtal?

Alltså saken är jag har ej så mkt information om lagarna osv orkar ej hamna i ett klister. För det dyker alltid konstiga regler i lagen, ändå om man har rätr. Ja såg på UG en företagare som hade skapat den dära muspennan han hade ju blivit stämd o en massa typ för inget :S
F-skattesedel är att du skapar ett EF i princip. Du måste även vara 18 år för att ingå i ett avtal samt i många fall 18 för att få öppna ett EF.
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017