FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det finns många som fakturerar bra mycket under 600:-/ tim, och det är högst rimligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
Ingen vettig sverigebaserad konsult vad jag vet tar under 650:-. Visst kan man hyra från bemanningsföretag etc. men det är få som kan leverera kvalitet, de lever på kvantitet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
F-skattsedel kommer du inte undan hur du än önskar. Farbror Joakim vill ha in sin skatt och företagen kommer att kontrollera att du har f-skatt så att de själva inte åker på arbetsgivaravgifter, skatter och annat.
Fakturering är inte besvärligare än att ha koll. Ett bra bokföringsprogram samt vara noggrann och inte tulla på företagets pengar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Alternativet till att slippa allt pappersarbete är att du anlitar någon för detta.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Men vad är skilnaden med f sedeln o den normala? Jag jibabr som privatperson, har ännj ej startat nåt företag. Ska jag ändä byta? Och det med avtal var kan man läsa mer om det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
- Att vara anställd - Att driva företag med F-skatt. Sen finns ju alternativen att leva av tiggeri, kapital eller vara arbetslös. Men det ligger utanför den här diskussionen... Det är omöjligt att jobba som privatperson med att sälja tjänster om du inte är anställd, annars är du företagare by definition. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-17 klockan 04:09 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
Även om principen annars är rätt att man antingen är anställd eller har F-skatt, så fungerar ju Frilandsfinans och bolag på en mellanväg - formellt sett är du anställd, men du agerar som om du vore egenföretagare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om du säljer tjänster skall sociala avgifter och skatt betalas. Antingen av dig själv (då är du företagare med f-skatt) eller av den som anlitar dig (då är du anställd). Hobbyverksamhet tror jag bara innebär typ försäljning av varor eller liknande.
EDIT: Fel av mig. Man kan ha hobbyverksamhet med "tjänster" men vet inte riktigt hur det går till. Info: http://www.skatteverket.se/download/...4376/34409.pdf |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|