Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tradedoubler. Hur bra tror ni som annonserar att deras trackingsystem fungerar?

Visa resultat för omröstning: Tradedoubler. Hur bra tror ni som annonserar att deras trackingsystem fungerar?
10% (Dåligt, alltså) 11 35.48%
20% 0 0%
30% 1 3.23%
40% 1 3.23%
50% 4 12.90%
60% 1 3.23%
70% 4 12.90%
80% 4 12.90%
90% 4 12.90%
100% (Helt perfekt alltså) 1 3.23%
Antal röster: 31. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-28, 15:03 #1
nukems avatar
nukem nukem är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
nukem nukem är inte uppkopplad
Medlem
nukems avatar

Reg.datum: Apr 2007
Standard Tradedoubler. Hur bra tror ni som annonserar att deras trackingsystem fungerar?

Tradedoubler. Hur bra tror ni som annonserar att deras trackingsystem fungerar?
nukem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-29, 17:52 #2
tellus tellus är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Medlem

Jag brukar göra ett par stickprover varje år och då ligger de kring 50%, dvs att den inte har registrerats inom en vecka. Men jag brukar alltid ta kontakt efter denna period och då har det aldrig varit några problem att registrera den. Nu rör detta sig om ca 10st prover per år (så ingen större mängd mao), samt att jag utgår från att registreringen ska ske inom 7 dagar vilket kanske är lite snålt(?).
tellus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-29, 17:54 #3
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Är det inte bra för annonsörer om trackingen fungerar dåligt? Eller menar du för publicister?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-29, 18:29 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Är det inte bra för annonsörer om trackingen fungerar dåligt? Eller menar du för publicister?
Nej, det är verkligen inte bra. Som annonsör så vill du att dina affiliates ska få betalt. Annars slutar de ju att visa dina annonser.

Seriösa annonsörer kompenserar för ett visst bortfall, genom att erbjuda en provision som är något högre än den som de egentligen vill betala (mao 10 % blir 12 %). Men ju sämre en tracker fungerar, desto större blir osäkerheten och desto svårare blir det att sätta en lagom provision. Man vill som annonsör naturligtvis inte riskera att betala mer än vad man har råd med och eventuella felmarginaler beräknas därför till publicistens nackdel.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-30, 09:50 #5
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Reg.datum: Nov 2005
Tellus: Hur gör du stickprover?

Här lever man i illusionen om att felmarginalen är minimal...lite oroväckande det här.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-30, 10:16 #6
umpaplumpa umpaplumpa är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2007
umpaplumpa umpaplumpa är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2007
hårt cyniskt med 10%.kollar alltid om jag kan göra dealar med annonsören direkt istället om det inte är bosses vedhuggning ni publicerar. för mig funkar det alltid bättre, mer pengar , bättre revshares
umpaplumpa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-30, 17:04 #7
Medlem

Medlem

Ja ursäkta, vore kanske bra att tillägga att jag skrev ur ett publisher perspektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av clirre Visa inlägg
Tellus: Hur gör du stickprover?
Det är vanliga köp på någorlunda unika belopp och jag är knappast någon highroller (=lätta att spåra).
tellus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-02, 11:01 #8
zanox services avatar
zanox service zanox service är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Medlem
zanox services avatar

Standard Feedback

Hej,

Hoppas det är ok att lägga in den feedback som vi sitter på som nätverk. Jag tänker inte rösta ang TradeDoubler men jag vill gärna flika in med lite synpunkter då jag tycker det är viktigt för branschen att visa transparens. Vi är givetvis inte helt opartiska i denna diskussion men jag hoppas att feedbacken är välkommen.

Affiliatenätverk lever till största del på den avgift som vi tar för de köp som publishers genererar. Kort sagt så tjänar vi inte pengar om inte våra publishers gör det.

Jag vågar lova att spårningen som de större nätverken har är näst intill 100%-ig i de fall där kunden implementerat nätverkets tracking korrekt och där inga typer av tracking-switchar används för att deduplicera sales. Det är så att säga i en perfect world. I verkligheten så finns det annonsörer som använder olika typer av lösningar så att de inte ska behöva betala flera gånger för samma försäljning. Tex om en annonsör finns på flera affiliatenätverk så vill man bara betala en publisher även om samma försäljning kan ha fler än en publishers kaka. Bereonde på annonsör så kan dessa setups se olika ut. Vissa deduplicerar bara mellan affiliatenätverk och andra deduplicerar bort trafik som kommer från andra trafikkällor. I slutändan så bestämmer kunden för vad man vill betala för. Givetvis finns det fall där annonsörer "fuskat" men med den insyn som jag har så skulle jag säga att det är ytterst sällsynt. Vanligaste felet när sales inte trackas är att kunden ändrat något på sin sida så att trackingpixeln helt enkelt inte avfyras. Detta är givetvis något som vi alla försöker hålla koll på men det är så att säga utanför vår kontroll om kunden på ett eller annat sätt tar bort trackingpixeln.

Rent tekniskt så tror jag att de flesta större nätverk kan tracka konverteringar både med och utan kakor. Är allt korrekt så missas inget. Men som jag nämnde ovan så finns det andra parametrar som spelar in och därför reggas inte alltid det som man som publisher tror. Upptäcker man att sales inte trackas så ska man givetvis alltid kontakta nätverket i fråga för att reda ut vad som hänt. Visar det sig att det är felaktigt så brukar nästan alla annonsörer välja att kompensera publishers när väl felet är åtgärdat. Dock så finns det ofta andra förklaringar till att försäljningen inte registrerats. Den kan ligga hos en annan publisher, den kan ha gått via ett annat nätverk och den i vissa fall ha gått via en annan trafikkälla så att kunden inte tycker att publishern genererat försäljningen. Det kan också vara på så sätt att affiliateprogrammet bara gäller en specifik produktgrupp eller liknande och att försäljningen därför inte registrerats. Hur som helst så reder vi alltid ut vad som hänt om vi kontaktas då det även är i vårt intresse att allt går rätt till.

I ett fungerande affiliatesamarbete så bör samtliga intressenter vara nöjda. Om den ena eller andra försöker luras så leder det i princip alltid till att samarbetet faller. Modellen är väldigt enkel och fungerar fantastiskt bra så länge alla håller sig till spelets regler. Betalar inte kunden tillräckligt så får de inga publishers och om publishers inte levererar tillräckligt bra försäljning så finns det inga affiliateprogram att köra.

Fråga gärna om det är något så ska vi försöka att svara så gott vi kan.
zanox service är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-02, 11:19 #9
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av zanox service Visa inlägg
... Vanligaste felet när sales inte trackas är att kunden ändrat något på sin sida så att trackingpixeln helt enkelt inte avfyras. Detta är givetvis något som vi alla försöker hålla koll på men det är så att säga utanför vår kontroll om kunden på ett eller annat sätt tar bort trackingpixeln.
Detta borde ni väl ändå kunna upptäcka ganska enkelt och snabbt? Vem skulle annars hålla koll på om trackingpixeln visas eller inte? Annonsören med den vimmsiga IT-avdelningen eller rent av publicisterna själva?
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-02, 11:29 #10
zanox services avatar
Medlem

Medlem
zanox services avatar

Citat:
Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
Detta borde ni väl ändå kunna upptäcka ganska enkelt och snabbt? Vem skulle annars hålla koll på om trackingpixeln visas eller inte? Annonsören med den vimmsiga IT-avdelningen eller rent av publicisterna själva?
Givetvis märker vi det när omsättningen går ner på noll men tyvärr kan vi inte ha några automatiska larm för detta. Då det är manuellt arbete så kan det ibland gå en tid innan fel upptäcks. På program som omsätter stora summor upptäcks detta ganska omgående men på mindre program så kan det ibland dröja tills felet upptäcks och korrigeras.

Vi ser alltid visningar och klick iom det alltid sker i vårt system. Konverteringar kräver dock information från kunden och därmed kan det ibland bli tokigt. Det var absolut inte ett försök att skylla ifrån sig eventuella fel utan bara ett försök att förklara flödet.
zanox service är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017