FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vilka är största fördelarna som motiverar att migrera från windows till mac? (förutom att man då som av en händelse kan visa upp en lysande mac-logga för omgivningen)
Pga någon diffus känsla att mac kanske är bättre än windows, så skaffade jag mac (mbp) för ett tag sedan med tanken att så sakteliga gå över från win till mac. Men det har saktat ner till noll, använder numera macen bara på resande fot för enstaka sysslor på nätet. Det är ganska många ytterligare program som behöver skaffas i mac-format (tex photoshop), det är väl det som stoppat upp processen. Att lägga in windows på macen, är det nån mening med det? Problem? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tycker inte du ska lägga in Windows på macen. Då kan du lika gärna sälja den o köpa en billigare laptop med Windows, enligt mig. Tror dock att det ska gå utan problem.
Jag själv har XP i en VM men det var för att jag behövde det när jag skulle programmera en kamera i skolan... Vad är det för program du saknar förutom PS (som ju finns i Mac-version)? Lägg någon timme så hittar du nog bra utbytesprogram för dessa. Vidare är ju självklart inte mac för alla. Du kanske funkar bättre med Win, sälj då datorn. Man ska inte tvinga sig själv att använda något som leder till att man blir oproduktiv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har nyligen bytt, och det fungerar, men det är absolut ingen halleluja, nu ser jag ljuset upplevelse.
Adobe-programmen är gratis upp byta till Mac-version, förutsatt att man har den senaste versionen. Annars är kostnaden samma som att uppdatera till den senaste versionen. Alltså inte så farligt. Köp Parallells eller något liknande, så kan du köra Windows virtuellt i Macen, det fungerar otroligt bra. Märker dock att jag efter cirka 1 månad i princip enbart använder det för att köra Internet Explorer när jag testar sajter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Anledningen till att folk byter till mac är väl just den religions/sektliknande hype som är runt Apple.
Själv skulle jag nog hellre vara utan dator helt om mac var det enda alternativet.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
De enda fördelar jag över huvud taget kan se med Mac är den intill visshet gränsande sannolikheten att man slipper virus/trojaner i Mac (verkar ju i princip immuniserat, någon med andra erfarenheter?) och den totala integrationen med telefoner (iPhone då) och andra Appleprylar.
Jag klarar mig bra utan integrationen, ser den nästan som ett hot i sig själv, men virus/trojan-biten får ju mig att fundera många gånger på att seriöst försöka. Sitter med Mac och/eller iPad nästan dagligen, men tycker det är konstant stökigare, jobbigare och sämre än min PC/Android-platta/telefon.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag har både Win7 och OSX och i mina ögon är de likvärdiga, båda fungerar bra ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Är du en person eller flera som skall migrera från PC till Mac? Fördelen med Mac är att de är bra hårdvara och ett bra OS.
Bero på hur bunden du är till Windows världen, är det så att du har ett ekonomi program som bara finns för Windows, så kan man köra det i VBOX och det programmet du vill köra eller alt behålla en Windows dator och sedan kör fjärrterminal emot den. Jag har Windows på min vit macbook , starta dock aldrig datorn med Windows utan det bara irritera monument vid omboot av datorn, att kommer in i Windows om glömmer att trycka alt. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Jag har hängt några år online och sett fanatiker komma och gå, på de den gamla goda BBS tiden, så fanns de många Amiga fanatiker. Men visst finns "folk" som gillar sitt märke. Precis som Amiga var före sin tid , så är ligger Apple också i framkant.
Men jag skulle nog vilja påstå att Apple lever upp sin till hype, det leverar bra hårdvara och bra mjukvara. Alla som någon gång har köpt någon billigt skräp typ Acer Laptop vet jag vad jag menar. Såna här trådar kan aldrig ta slut.. Det är mycket känslan en produkt lever på, en Android telefon blir aldrig lika bra som iPhone, eftersom Android är för defragementerad. Medan apple har kolla på min lilla skruva på iPhone...Det märks i helhets intrycket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Linuus:
förutom ps, office och outlook (som väl också finns i macversion) så är det diverse andra grafiska verktyg samt webbserver (iis) och diverse webbverktyg (editorer, ftp osv). Men det går att fixa, det är nog mer den förväntade tidsåtgången som dämpat intresset. Anders Larsson: tack för tipsen (tex att Adobe-programmen är gratis upp byta till Mac-version) klein: ja det handlar nog mycket om hype och känslor. Det kanske är känslan som är största fördelen... Den största fördel jag upplevt hittills med macen är att den är gediget byggd och har skönt tangentbord (bortsett från att det "fattas" några tangenter). Dvs macen är bra, liksom min win7-dator. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
För mig har det blivit roligare att arbeta med datorn sedan jag bytte till mac. Är helt enkelt uttråkad av samma gamla windowsmaskiner i över 10 år så jag tyckte det var skönt med omväxling. Nu är allting mycket roligare med mac:en. För er som vill byta: Kolla om mac eller win är bättre för just dina ändamål! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|