FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om man vill skriva sidor som ser exakt lika ut på olika webbläsare, utan att behöva använda conditional css - finns det egentligen idag något alternativ till xhtml? HTML5 räknas inte pga avsaknad av stöd från äldre webbläsare.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Olika webbläsares implementationer av W3C guidelines skiljer sig åt eftersom dessa inte är hårt specifierade och därför tolkas olika av webbläsartillverkarna. Vad jag kunnat förstå av ditt inlägg är att du är ute efter någon magisk piller som gör att alla tolkar och renderar din sida likadant, sådant finns inte tyvärr. Även HTML5 implementation skiljer sig något mellan de olika tillverkarna, detta främst pga. politiska beslut och licensskäl, dock är denna mer "standardniserad" än version 4.
Senast redigerad av jayzee den 2011-05-03 klockan 22:59 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det går inte att se exakt likadan ut i alla webbläsare då olika plattformar har olika förutsättningar. Skärmbredd och beräkningskapacitet är två exempel på sådant som kan skilja enormt mellan olika system. Gör något som är skalbart och ser vettigt ut överallt, och lägg till extra funktioner och stilar för dem som har kraft och stöd för det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför blandar du ihop markup och utseende? Jag tycker det känns som att det inte spelar någon större roll om du kör xhtml strict, html 4.01 strict eller transitional. Så länge du har en valid doctype och webbläsarna går in i standards mode är det tolkning av cssen som avgör och där finns det väl vissa saker som skiljer sig mellan webbläsarna.
Nu skriver du inte vilka webbläsare du menar, men min uppfattning är att det går att komma bra jäkla nära exakt likadana sidor i IE7 - 9, FF, Chrome, Safari och Opera. Eller missuppfattade jag frågan? Det är alltid vanskligt att skriva tidigt på morgonen.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||||
|
|||||
Bara ett inlägg till!
|
Ber om ursäkt för att jag inte förklarade lite bättre i min frågeställning. Jag var lite trött i mössan när jag skrev inlägget :-)
Citat:
På vilket sätt skulle HTML5 skilja sig mellan olika webläsare? Kan du ge konkreta exempel på element som inte renderas samma? Det skulle i så fall vara ett starkt skäl till att stanna kvar i xhtml. Citat:
Citat:
Många gånger har man stora krav på sig att implementera en wireframad design som markup, och det skall vara så exakt som möjligt, ner på pixelnivå. 5px magisk padding här och 3px magisk marginal där kan förstöra hela designen, så man måste ha total kontroll på elementen. Då blir markupen ett verktyg man använder för att implementera wireframen, och då är det viktigt att allt beter sig lika. Som jag ser det så påverkar markupen en hel del, inte minst hur css:en tolkas på de olika läsarna. I övrigt så verkar du förstå vad jag var ute efter :-) "HTML 4.01" skulle alltså kunna vara ett alternativ till xhtml om man vill att det skall se exakt lika ut? Men det krävs det trots allt en doctype. Citat:
Att lägga in en stor bild är inte ett alternativ eftersom: [x] Google inte kan indexera textinnehåll i bilder [x] Det går åt mycket bandbredd eftersom stora bilder måste laddas ner vid varje sidladdning [x] Det blir sjukt slött att rendera dynamiskt innehåll i bilder [x] Även små ändringar i innehåll blir komplicerade och tidskrävande |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||||
|
||||||
Medlem
|
Citat:
![]() Citat:
![]() Citat:
Citat:
Detta kommer att bli ännu mer märkbart ju mer vi går åt den mobila webben också. Att koda efter fasta bredder kommer inte att hålla länge till. Att forma designen efter innehållet kommer att bli allt viktigare och då räcker det inte med en bild i photoshop där det första man gör är att sätta en fast storlek på innehållet. Det är mycket prat om responsive design för mobila enheter just nu, men det har plötsligt skiftat mot att handla om att inte ha några fasta bredder alls i princip utan gå efter innehållet och hur det ska presenteras vid olika upplösningar. Det blir intressanta tider framöver! Citat:
![]() Senast redigerad av Syke den 2011-05-04 klockan 11:02 |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Om man vill att sidan ska se lika ut för alla, får du nog byta teknik helt och hållet. Flash är nog garanterat lika för alla, men då krävs plugin. Java är också ett alternativ, men kräver också en plugin. Samma gäller silverlight osv osv. Dock brister alla alternativ när det kommer till sökmotorer.
Det är helt omöjligt att få en sida att se exakt lika ut i alla webbläsare, även om du bara skriver klartext och visar sidan som en textfil - olika webbläsare har olika default fonts, storlekar och margins/paddings. Om du mot förmodan lyckas få en hypertext sida att se lika ut i alla webbläsare, så kommer garanterat detta att brytas med kommande uppdateringar eller nya webbläsare på marknaden. Som Syke skrev: "Men någonstans behöver man dra gränsen för vad som är värt att lägga ner tid på och hur mycket det är värt i designen.". Allt blir till en kompromiss, man får helt enkelt se till att allt fungerar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ett exempel är <input type="search"> som ser helt olika ut i Safari och FF/Opera tex. Ett annat exempel är att kontrollerna på <video> taggen ser olika ut på olika webbläsare och stödet för filformat differerar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Ditt svar förvånar mig något med tanke på att din egen sajt kör xhtml strict med en div-baserad design. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|