FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har två frågor. 1. Spelar det för googles del någon roll om jag har en .se .info .biz .com etc? Kommer en viss toppdomän att lättare kunna klättra i sökresultatet eller spelar det enbart roll för användaren som känner sig mer trygg med exempelvis .se? 2. Spelar det någon roll för google om jag har domännamnet tröja.se istället för troja.se? Kommer jag lika lätt kunna snappa upp användare som söker på "tröja" med troja.se? Det var la det. Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
1. Det finns olika teorier angående ändelse. Personligen tror jag inte att det spelar någon roll. Huvudsaken är att du har det sökordet du vill optimera för med i domännamnet. Sen ställer du in i Webmaster Tools vilket land du vill rikta dig mot med din webbplats.
2. Jag skulle föredra att satsa på IDN namnet, dvs det med åäö i. Om någon sedan länkar till dig med enbart domännamnet som ankartext dvs tröja.se så får du länkkraft eftersom tröja finns med. Sen blir ju troja.se något helt annat vilket blir att du istället kanske får kraft för en film som Brad Pitt är med i istället för tröja som du vill optimera mot. Vilket kanske inte är det mest optimala. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag har i många år förespråkat den semantiska webben och i kombination med verksamhetsbeskrivande domännamn (rättstavade med rätt tecken, enligt wikisidor och ordlistor) kommer att bli ett absolut måste framöver, inte minst i en tid när vi kommer att översvämmas av allehanda TM-, GEO-, COMMUNITY-TLDer. Ett varningens finger - en (1) enda TLD i "fel händer" har möjlighet att fördubbla antalet indexerade sidor på nätet. Vad ska då inte 5000 nya TLDer ställa till med. I den "våtmarken" kommer det att behövas helt andra algoritmer än idag - en väg jag tror vi kommer att se är just betydligt större användning av IDN-domäner under .se än vad vi ser idag. Och de som inte säkrat de för verksamheterna relevanta IDN-domänerna kommer att få dyrköpta erfarenheter, är jag rädd. 2011 är ett IDN-år, enligt .SE:s sätt att se på IDN - då vi kommer att se lite olika saker ske kring IDN..under året. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
VIP
|
.SE väger något tyngre än .com, .net, .nu och .org.
Övriga tld'er kan jag normalt avrekommendera för ifall du ska använda de i Sverige. Normalt bör du försöka ha BÅDE idn och icke-idn om du ska bygga ngt vettigt. Men bara IDN rankar bättre i sökmotorer, medan epost-adresser ser bättre ut utan IDN. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag är av samma uppfattning, sen är det också noteringsvärt att Google Webmaster Tools inte tillåter att du geotaggar ccTLD:er, pröva detta genom att lägga till en .se i GWT och prova att tagga den, ni möts då av detta meddelande. Citat:
Sen tror jag att det finns undantag, .NU te.x, NU är i mina ögon en ccTLD för ön "Niue", men efter att ha snackat med LG Forsberg på Nunames, och fått reda på att 60% av alla .NU domäner är registrerade i Sverige, så känns det också sannolikt att .NU har en reell effekt i Sverige. Google borde se att TLD:n fylls till största del med svenskt content. Efter detta valde jag att lägga upp en .NU domän i Google webmaster tools, och fick till min förvåning se att .NU enligt google inte tolkas som en ccTLD, eftersom GWT tillåter mig att geo-tagga .NU precis som en organisk tld som .com, .net, .org, .biz etc. Men enligt wikipedia: Citat:
Senast redigerad av FredrikNas den 2011-03-17 klockan 14:31 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kan tillägga att det tom är "manligt naken" på Franska och portugisiska
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tog och reggade en domän med svenska tecken med TLD .com. Det blev pannkaka. Det visade sig ju att firefox slagit av denna möjligheten per default pga en säkerhetsrisk. 43% använder sig av firefox. Det känns inte så kul att göra något med domänen nu, när den ser hopplös ut i firefox.
Går det att göra något åt detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Huh har du någon underlag för det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Prova url:erna färgadelinser.se och sen färgadlinser.net. Net-adressen ändras i firefox till xn--frgadelinser-gcb.net/ ... detta gäller firefox alltså. I safari ser det bra ut.
Man kan läsa om det här: http://www.mozilla.org/projects/secu...licy-list.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det gör ju inte domännamnet värdelöst direkt.
Jag har en IDN domän under .com som konverterar ganska bra, trots att firefox skriver ut namnet som det faktiskt ser ut. IDN domäner under t.ex. .se och .nu visas på det sättet du vill då deras teckentabeller är betydligt hårdare begränsade än t.ex. .com. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|