Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dagen då terrorismen kom till Sverige

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-13, 17:50 #61
Altos avatar
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Altos avatar

Reg.datum: Oct 2004
Problemet är att de finns väldigt många andra... som kan komma att bli "radikala islamister"..

Kan de få en snubbe agera så har vi dessvärre mängder till som väntar på sin tur att komma till paradiset..Nu menar jag inte alla kan tänkas agera så men att det definitivt finns personer i samma anda som honom..
Alto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-13, 21:23 #62
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Alto Visa inlägg
Problemet är att de finns väldigt många andra... som kan komma att bli "radikala islamister"..

Kan de få en snubbe agera så har vi dessvärre mängder till som väntar på sin tur att komma till paradiset..Nu menar jag inte alla kan tänkas agera så men att det definitivt finns personer i samma anda som honom..
Trots att det potentiellt är så många som står i kö, har det bara inträffat 3 terrorattacker med Islamistisk koppling inom EU 2007-2009.

Enligt statistiken bör du vara räddare för separatistgrupper, därefter vänstergrupper, odefinierade (som möjligen kan innehålla nån med islamistik koppling) och högergrupper. Minst sannolikt är just Islamistisk koppling med 0.2% av terrorattentat.

http://www.makthavare.se/2010/12/13/...-eu-terrorism/

Med reservation för att man kan tolka statistik för att uppnå vissa resultat, men alla här är ju vettiga människor som tänker källkritiskt, och hela rapporten finns länkad från Makthavare.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 03:10 #63
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Japp, och jag tycker övervakningen bör utökas ytterligare genom att det t.ex. blir fler fartkameror på vägarna och att det ska bli lättare att få sätta upp övervakningskameror. Jag vet att det är skrämmande för de vänsteranhängare som är rädda för staten och allt som har den minsta likhet med USA.
Usch, fartkameror!

Jag måste införskaffa den där rånarluvan till kamerabevakade vägar snart. För varje problem finns en lösning.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-22, 06:58 #64
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005

Terrordådet som inträffade i Sthlm var hemskt. Men skall nog försiktigt att tända fackla redan nu och börja lyncha landets muslimer. Alla former av extremsinister är farliga ovasätt om det är Islamister, kristna fanatiker eller SD:are. En del kanske minns hur högerextreminister sprängde en bomb på T centralen på 90 talet, det var VAM som låg bakom. VAM och SD hade ett väldigt intimt samarbete med varandra.

Går på ännu lägre tillbaka , så fanns extrema vänstergrupper , som bl a tog gisslan på BRD ambassad.

Lösningen är inte fler kameror , utan att ha bättre koll på människor som söker upphålls tillstånd inom EU och Sverige. Kommer man från ett riskområde , så kanske man skall plocka av personen DNA. Sverige har vi en ganska slapp hantering i den här frågan.

Vi följer inte Dublin konventionen som säger att söker man asyl i Grekland , så skall man stanna i grekland. Utan vi låter asylsökande får stanna i Sverige, när man har sökt asyl Grekland, då får man problem med grov brottslighet och terror.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-22, 07:06 #65

Jag mer rädda bli nerslagen och rånad av illegal gatumusikant i tunnelbanna , än en terrorist. SL Vägra avhysa dessa muskanter som på illegala grunder spela musik på tunnelbanevagnar, där av utsätter allmänheten för stor livsfara.

Dessa gatumusikanter är oftast grovt kriminella gäng från forna Sovjet. Medan en uppehåller allmänhetens intresse med musik, så har man medhjälpare som utse lämpliga rånoffer. Plus att man hör eventuella säkerhets meddelande från SL. Dessa kriminella element har inte heller pengar för sin försörjning vilket är en förutsättning att uppehålla sej i landet, utan det driver runt och försörjer sej på personrån och illegalt musikspelande i tunnelbanan.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Trots att det potentiellt är så många som står i kö, har det bara inträffat 3 terrorattacker med Islamistisk koppling inom EU 2007-2009.

Enligt statistiken bör du vara räddare för separatistgrupper, därefter vänstergrupper, odefinierade (som möjligen kan innehålla nån med islamistik koppling) och högergrupper. Minst sannolikt är just Islamistisk koppling med 0.2% av terrorattentat.

http://www.makthavare.se/2010/12/13/...-eu-terrorism/

Med reservation för att man kan tolka statistik för att uppnå vissa resultat, men alla här är ju vettiga människor som tänker källkritiskt, och hela rapporten finns länkad från Makthavare.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-22, 08:41 #66
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Usch, fartkameror!

Jag måste införskaffa den där rånarluvan till kamerabevakade vägar snart. För varje problem finns en lösning.
Rånarluva kan missuppfattas men köp en niqab!
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-22, 09:49 #67
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Rånarligorna börjar använda Niqab? :-(
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-22, 12:49 #68
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Klein, du får gärna hänvisa till en källa för dina iakttagelser kring ryska rånarligor beväpnade med dragspel...

När det gäller inresande från just Ryssland tror jag nog vi kan sluta oss till att det är hyfsat god kontroll på vad som kommer in och att de uppfyller de formella kraven för att få vara här.

Av vilken anledning skall bara vissa lämna DNA när de reser till Sverige menar du? Varför inte alla, även alla som redan bor här, svensk som utländsk? Varför inte kalla invånare till registrering där man lämnar DNA och fingeravtryck, fotograferas ur alla upptänkliga vinklar och skriver på ett medborgarkontrakt där man lovar att förnya alla uppgifter man lämnat om man skulle råka ändra på något i sina förhållanden etc.

Jag menar att man inte skall dra igång stora terroristnojan i vårt land som man gjort ppå så många andra håll i världen. Som du så riktigt påpeade finns det större faror, men då tänker jag på till exempel antal dödade i trafiken, av alkoholrelaterade brott m.m. Där kan vi spara liv i tusentals, eller miljoner om vi ser till EU som helhet... Varje år.

Därmed inte sagt att terrorismen inte är ett hot som måste åtgärdas, för det är det så klart. Anders Larsson hänvisar till statistik som visar att den islamistiska terrorismen är i det närmaste obefintlig jämfört med annan i EU, men då missar man detaljer som att alla länder inte rapporterar avbrutna försök (där myndigheter ingripit framgångsrikt), vilket är ganska många runt om i Europa. För övrigt - om man inte stirrar sig blind på perioden 20007-2009 så har vi några tuse döda och skadade i islamistiska terrordåd inom Europa 2000-2006, t.ex. bombdåden i Madrid och London 2003/2004 (om jag minns åren rätt).

Fast ställt i proportion till andra faror i samhället är terrorism trots detta en väldigt marginell företeelse. Jag är mer oroad över de följder terroristrädslan orsakar för vårt fria och öppna samhälle...
Oläst 2010-12-22, 13:54 #69
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Är det bara jag som tycker det är lite roligt att detta händer precis efter att SÄPO precis höjt "terror-hot-nivån" till den högsta nivån i Sverige någonsin? Känns lite som USA har gjort ex. antal gånger.
WeaZear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-22, 15:28 #70
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av WeaZear Visa inlägg
Är det bara jag som tycker det är lite roligt att detta händer precis efter att SÄPO precis höjt "terror-hot-nivån" till den högsta nivån i Sverige någonsin? Känns lite som USA har gjort ex. antal gånger.
Det är väl bara ett bevis för att de faktiskt har mer koll än du tror.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017