FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tror inte heller vi ska ha ytterligare ett rutindok från .SE, speciellt inte som Registraravtalet definierar auktorisationskod/authorization code.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är ALLTID bäst att använda korrekta termer oavsett vad man talar om. Det minskar risken för missförstånd, särskilt i skrift.
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kan nog bara hålla med om att det viktigaste är att registranten är medveten om vad det är för kod och vad den används till. Sen att registrarer kallar den för lite olika saker spelar nog mindre roll och skulle sannolikt bli än mer förvirrande om .SE skulle stipulera vad koden ska heta (speciellt för innehavare som kallar den/känner till den som något annat).
Själv säger jag nog authcode/auktoriseringskod, men vet att det varierar friskt bland både registrarer och innehavare och koden används, som sagts i tråden endast till registrarbyten. Vad sedan gäller rutiner för ägarbyten, så varierar även säkerheten hos registrarer för detta, men med en lägstanivå som innebär att ett ägarbyte ska initieras såväl digitalt som att ett ägarbytesformulär ska fyllas i och signeras. Olika typer av kontroller och loggning sker hos registrarerna, som också är den part som arkiverar pappersblanketten för eventuella framtida kontroller om något skulle skett tvivelaktigt. Peter Forsman (Registraransvarig på .SE Registry) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|