Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nya Macbookarna, vad tror ni?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-13, 22:05 #1
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
Standard Nya Macbookarna, vad tror ni?

Såg att Apple uppgraderat sina macbook pro idag.
Det kanske är lätt att falla för reklamen, men dom verkar riktigt bra med Core processorerna!
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-13, 22:14 #2
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar

Reg.datum: Aug 2004
TechCrunch tyckte så här

Citat:
Today’s MacBook Pro refresh left a lot of us feeling, well, bored. The new notebooks aren’t particularly powerful with dual-core Core i5 and Core i7 CPUs along with low-memory GPUs. They really aren’t anything special compared to similarly-priced PCs."
http://www.crunchgear.com/2010/04/13...-battery-life/
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-14, 00:03 #3
ooskar ooskar är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2009
Banned

Jag skulle kunna tänka mig att uppgradera från min 13" macbook pro nu till en 15" med i5:a. Gör nog ändå en hel del i filmredigering, photoshop osv. Säkert en liten prestandaboost i wow också som ett litet plus
ooskar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-14, 01:29 #4
tomtelina tomtelina är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2010
tomtelina tomtelina är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2010
Jag sticker ut hakan både som kvinna och nykomling här på forumet och säger att den som tror/tycker att Mac är något att ha vad gäller film och bildredigering aldrig haft en högpresterande PC som till skillnad till Mac gör allting snabbt, smidigt och utan kludd.

Att skärmdumparna från MS stundtals attackerar likt Orcher i LOT-triologin är inte i närheten så enerverande som Mac.s med spruckna skärmar och liknande vilket är mer regel än undantag om man studerar den nya iMac-serien som kom i höstas samt deras bärbara.
tomtelina är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-14, 01:45 #5
Banned

Banned

Citat:
Ursprungligen postat av tomtelina Visa inlägg
Jag sticker ut hakan både som kvinna och nykomling här på forumet och säger att den som tror/tycker att Mac är något att ha vad gäller film och bildredigering aldrig haft en högpresterande PC som till skillnad till Mac gör allting snabbt, smidigt och utan kludd.

Att skärmdumparna från MS stundtals attackerar likt Orcher i LOT-triologin är inte i närheten så enerverande som Mac.s med spruckna skärmar och liknande vilket är mer regel än undantag om man studerar den nya iMac-serien som kom i höstas samt deras bärbara.
Då har du aldrig provat en Mac pro med dubbla quadcore och rejält med ram. Där har du en dator där det är en fröjd att redigera film och bild på Men egentligen nöjer jag mig med min hemmabyggda dator för 7000kr, den klarar av allt det. Förutom att köra Final Cut pro. Sen finns det ingen PC-laptop som ens kommer i närheten i byggkvalitet som apples macbook pro. Gå och känn på en sån och du kommer inte vilja köpa en överhettande HP eller plastig asus nå mer.
Oläst 2010-04-14, 07:09 #6
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar Visa inlägg
Då har du aldrig provat en Mac pro med dubbla quadcore och rejält med ram. Där har du en dator där det är en fröjd att redigera film och bild på
http://www.komplett.se/k/shoplist.as...2-B93B919F96B7
Varsågod, hårdvara motsvarande Mac Pro. På Komplett kostar det 22k, jämfört med Apples 31k.

Personligen skulle jag lagt mina 9000:- (mellanskillnaden) på snabbare hårddisk (kanske SSD i Raid eller en disk på minst 10k RPM) och på ett riktigt grafikkort.

Citat:
Sen finns det ingen PC-laptop som ens kommer i närheten i byggkvalitet som apples macbook pro. Gå och känn på en sån och du kommer inte vilja köpa en överhettande HP eller plastig asus nå mer.
Har du kollat PC-bärbara i samma prisklass?

Senast redigerad av emilv den 2010-04-14 klockan 07:12
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-14, 11:07 #7
Banned

Banned

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
http://www.komplett.se/k/shoplist.as...2-B93B919F96B7
Varsågod, hårdvara motsvarande Mac Pro. På Komplett kostar det 22k, jämfört med Apples 31k.

Personligen skulle jag lagt mina 9000:- (mellanskillnaden) på snabbare hårddisk (kanske SSD i Raid eller en disk på minst 10k RPM) och på ett riktigt grafikkort.

Har du kollat PC-bärbara i samma prisklass?
Hårdvara ja, men det finns inget redigeringsprogram som motsvarar final cut pro. Inte ens Adobe Premiere Pro. Och för att kunna köra det måste du köra hackit0sh vilket inte är en speciellt trevlig upplevelse, då är det bättre med Mac Pro. Tyvärr är Mac pro i slutet av produktcykeln innan uppdatering, och då blir det som med alla anda av apples produkter, rätt ovärda i pris.

Ang. bärbara handlar det inte om prisklassen. Det handlar helt enkelt om byggkvaliten. I princip alla laptops jag känt på känns plastiga, knarrar osv. Byggkvaliten är så mycket bättre i Macbook Pro. Nu med nya uppdateringarna ligger även MBPs lite bättre i pris gentemot icke-macar med. Visst, det är inga prestandamonter men dom duger till det mesta (utom spel, men hur många spel finns det till mac egentligen??)
Oläst 2010-04-14, 11:15 #8
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Visst, det är inga prestandamonter men dom duger till det mesta (utom spel, men hur många spel finns det till mac egentligen??)
Snart en hel del: http://www.macrumors.com/2010/03/08/...-mac-in-april/
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-14, 11:40 #9
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Jag skulle kunna tänka mig att uppgradera från min 13" macbook pro nu till en 15" med i5:a. Gör nog ändå en hel del i filmredigering, photoshop osv. Säkert en liten prestandaboost i wow också som ett litet plus
Men vem fan sitter med en minilaptop och redigerar film? Ska man pyssla med grafik och animation är det absolut viktigaste att man har en (eller flera) stor, fet skärm med mycket arbetsyta att jobba på.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-14, 12:00 #10
Banned

Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Men vem fan sitter med en minilaptop och redigerar film? Ska man pyssla med grafik och animation är det absolut viktigaste att man har en (eller flera) stor, fet skärm med mycket arbetsyta att jobba på.
Jaha? Så man MÅSTE alltså ha flera skärmar med hög upplösning? Redigera film i final cut pro fungerar utmärkt med bara en skärm, även om det blir något smidigare med två, men det är absolut inte ett måste.

Men jag håller med om att 13" är lite för lite. Därför jag vill uppgradera till minst 15" igen.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017