FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag är erfaren .NET utvecklare som nu fått en php-sajt på halsen. Sajten kan behöva kompletteras med olika serverprogram (Windows services eller Daemons) som skall utföra visst underhåll på databasen. Att skriva en Daemon i Java eller C är inget jag gör på en kvart - däremot att skriva en Windows service i C# går för mig snabbt. Vi ska nu hyra en VPS server för att drifta hela kalaset. Frågan är om det prestandamässigt fungerar bra att välja en Windows server och köra PHP sidorna på den. Då kan jag skriva mina Windows Servicas i C#. Egentligen undrar jag alltså om det är vettigt att hosta en php sajt på en Windows server i ett "live"-scenario. Tacksam för alla synpunker på detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag ser ingen som helst anledning till att inte använda Windows för PHP, det fungerar utmärkt.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kan hålla med att det fungerar smärtfritt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har inte kört några extremt tunga saker på Windows men de gånger jag kört PHP på Windows-server så har det fungerat alldeles utmärkt.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Instämmer i kören, php fungerar utmärkt på windows.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Eftersom du är Microsoft frälst själv så skulle jag satsa på att drifta det i Windows och självklart köra IIS. Det ger ju också fördelen att du skulle kunna byta till MSSQL om du vill och pilla med WS där (Det är ju mycket enklare att skapa WS från MSSQL än att köra MySQL)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för de uppmuntrande svaren!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag måste väll sticka ut och säga att jag enbart har dåliga erfarenheter av Windowshostade PHP sidor.
Om det inte är för att diverse saker inte stödjs fullt ut så har det gått segt. Enda gånger jag varit nöjd med Windows + PHP är när jag körde en egen server med Windows + Apache + MySQL i mindre skala, för då hade jag full kontroll över alla inställningar. Webbhotell som hostar PHP med Windows, har jag som sagt dock enbart dålig erfarenhet av. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror alla vi andra har talat om egen server och inte webbhotell. Har ingen aning om hur det fungerar på webbhotell då jag aldrig valt Windows och PHP, är väl ganska få som ens erbjuder detta?
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag har ett par envisa kunder som ligger på Windows servrar, på webbhotell som enbart har Windows men som kör både PHP och ASP. Tyvärr... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|