FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Patrikweb - Du får GÄRNA referera var du hittar internationell trafik för 2 USD...
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Cogent från 4$ utomlans som listpris i många fall, HE kör special nu på 2$. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Supermoderator
|
I see. Och med den trafiken och de priset får du kvalitativ bandbredd med vettig servicenivå? Jag undrar alltså, det är ingen kritik, det är nyfikenhet. Jag har aldrig lyckats komma i närheten av de priserna för internationell trafik nämligen.
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
cogent är inte direkt WAWAWOOM kvalitet. :P. men att köpa transit från en knytpunkt i usa är billigare än här. och cogent är de jag haft erfarenhet av och de "funkar" men inget att hänga i flagstången. billigt för kvantitet. HE däremot var förr väldigt bra kvalitet. Har ingen erfarenhet av dem numera men förr var det fin kräm. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Samt även mot flera POP samtidigt, så att risken att något dör är ändå minimalt. SLA är ändå ett värdelöst toapapper, som vissa "idioter" betalar massor för och ändå står där när något händer. Visst det kan väl vara bra att ha när man vill kunna skylla på någon annan men något mer värde är det inte. Samtidigt om man både har fysiskt och logisk redundans så är det ändå skit samma om en leveratör går åt helvete ibland. Cogent är väl inte världens bästa precis, åt andra sidan bygger dom ut för klara kapaciteten hela tiden samt blivt rätt stora nu i EU och Sverige i nät. Även om tinit/tsic/dtag/level3/gblx har ett högre listpris så går det även få lågt där. Kanske skulla sälja dig lite billig transit? :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
danielos - vissa har bättre utnyttjande förstås med faktum är att en stor effektivisering kommer just från bättre utnyttjande då många många inte använder den kruten de har - vare sig det är dålig design eller annat så hamnar något outnyttjat. Tror det är relativt generellt faktiskt. Låter dock som du får till bra utnyttjande...
På tal om pris debatten så ligger väl de flesta ligger runt 3000-4000 kr per 100 Mbps om du köper i 1000 Mbps per leverantör. Där lär du kunna köra 20% internationell trafik utan extra kostnad. Vilka leverantörer är de med bäst kvalitet tycker du Patrik? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Citat:
Det är klart att trafikmönster ser olika ut beroende på vilken site man har och vilken målgrupp. Men vi pratar snitt. Faktum är ju att ingen ansluter servrar med 1 Mbit/s eller 2 Mbit/s, det används ju för att beräkna. Man behöver inte räkna dubbelt på något, köper man 1 Mbit/s kan man överföra 316.4 GB under 30 dagar utan att behöva betala extra, beroende på 99th eller 98th vad man nu har, även om man skulle vara fysiskt ansluten med 10/100/1000. Man kan ju köpa en viss mängd, se vad man förbrukade och gå ned eller upp i avtal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Men däremot vidhåller jag mitt sätt att räkna, allt beror ju på vad du avtalar med kunden. Antingen säljer man överförd mängd data per månad på en lina, som oftast är 100 Mbit/s idag, eller så säljer man en dedikerad bandbredd som får nyttjas som kunden vill. Det är viss skillnad på dessa. 1 Mbit/s ger dig möjligheten att överföra knappt 320 Gb per månad, men då måste du blåsa fullt hela tiden. Köper man fast bandbredd är man ju INTE ansluten med 1000 om man inte köpt just 1000. Man sedan också köpa bandbredd med "burst", möjligheten att överskrida fast debiterad bandbredd och det är där beräkningar som du nämner, 95/5 eller andra kommer in.
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo men då det heter det typ unmetered.
Jag har ett avtal med Bahnhof, och i avtalet står det att trafik är peakbar upptill 100 Mbit/s och att en medeltrafikförbrukning på 1.0 Mbit/s ingår. Jag håller ju med om att det vore bättre om det kunde stå t.ex att det ingår 300GB transfer. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|