FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag har nyss fått mitt konto hos Digisip och telefonen fungerar bra. Men jag får inte riktigt igång min fax, jag har ton o allt men de skickas ej. Är det någon som kan hjälpa mig? De säger att de ej kan garantera fax, de beror mycket på bredbandskvaliten. Men hos mig skall de ej vara några problem då jag sitter på en 100 mbits lina från Labs2(Bredband2). Vissa kunder har fått de att fungera, vissa inte. Jag är tacksam för svar. Hassan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Antagligen är det så du använder en codec som helt enkelt kodar för hårt. Just fax jag har tyvärr inte så bra koll på. Ett forum där du garanterat kan få svar är däremot voip-forum.se, jag skulle råda dig att ställa din fråga där.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Tack för ditt svar. Du pratar om codec? Men hur lägger jag egentligen till en annan codec när min TelefoniDosa endast är kopplad till bredbandet och telefonen och INTE till datorn? Så ser kopplingen ut: SWITCH: ------- >> 3 Datorer Funkar bra! SWITCH: ------- >> TelefoniDosa -------- >> Telefon / Fax Tacksam för svar. PS: Jag har bredband2 100 Mbit/s och får 5 IP adresser via DHCP. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Du får stänga av så din dosa inte använder nån som helst form av GSM-komprimering. Det är oftast det som är fel, den tar bort så mycket att det inte funkar.
Jag kör digisip och fax, utan större problem. Jag har också en fiberuppkoppling och det som jag tror är min största räddare ära tt jag kör min egen asterisk-växel hemma. Jag har haft jättemycket strul med att få igång det, och ska du köra det för nåt som du har behov av att det alltid funkar så hade jag bara skaffat en icke-IP-telefonsladd. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
De flesta dosor har ett admin gränsnitt man kan logga in på. Där kan man för det mesta välja codec. Det finns en codec som är avsedd för att skicka fax med.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Prova att ställa ner hastigheten på faxen. Om du faxar i 28 800 bps, prova 14 400 istället. Eller ännu lägre om det behövs.
Ja, det tar längre tid, men det ökar chansen att det kommer fram.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har själv iptelefoni från Digisip och kör med en Sipura 2100. Via ett webbgränssnitt kan man logga in och ställa in diverse inställningar, bla. för fax och välja önskad codec.
Codecen du ska använda är G711. Läs mer på http://www.voip-info.org/wiki-Codecs |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Skall jag koppla in min dator till dosan o sen logga in på min dosa för att ändra inställningar? Efter ändrad inställning kan jag återigen koppla ur den från datorn o ansluta datorn som vanligt till switchen? Hassan Ps: ja kommer inte ens in i dosan med Conf - admin. Sen de mest konstiga är att de står ingenstans i boken vad lösenordet o användarnamnet är på min vood 342 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||